کد مطلب: ۶۰۹۳۸۷

ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را از کجا و چگونه بخریم؟

ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را از کجا و چگونه بخریم؟

داشتن یک بیمه‌نامه ثالث با پوشش‌های حداکثری و البته قیمت مناسب از پیش‌نیازهای اولیه برای رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌ها است.

بیمه شخص ثالث شاید مهمترین بیمه‌ای باشد که برای ماشین خود تهیه می‌کنیم. این بیمه اجباری است و قرار است تا اگر راننده‌ای در تصادفی باعث صدمه مالی و جانی به فرد دیگری شد، پرداخت خسارت‌ها برای جبران هزینه‌های آسیب‌دیده را پوشش بدهد. آمارهای پزشکی قانونی کشور می‌گویند تنها در هفت‌ماه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۸هزار نفر در تصادف‌ها مصدوم شده‌اند و روزانه حدود ۴۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند. پس داشتن یک بیمه‌نامه ثالث با پوشش‌های حداکثری و البته قیمت مناسب از پیش‌نیازهای اولیه برای رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌ها است. اما چگونه باید خرید بیمه شخص ثالث را با بیشترین کاربرد و بهره‌وری را انجام دهیم؟ زمان انتخاب شرکت بیمه‌گذار باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

واقعیت این است که معمولا حق بیمه برای صدور بیمه‌نامه‌های ثالث در تمامی شرکت‌ها تقریبا یکسان است و مطابق با تعرفه‌ای است که سازمان بیمه مرکزی مشخص می‌کند. اما قیمت بیمه‌نامه همه چیز نیست و در خرید بیمه از بیمه‌گذار باید امکانات پرداخت خسارت و تسهیلاتی که به مشتری ارائه می‌کند هم مهم است. در ادامه چندین فاکتور اصلی که می‌تواند باعث قوی‌تر عمل‌کردن بیمه‌نامه ثالث در زمان حادثه شود را با هم مرور می‌کنیم:

توانگری مالی بیمه‌‌گذار

اگر می‌خواهیم بدانیم شرکت بیمه در زمان حادثه چقدر می‌تواند به تعهدات خود در پرداخت خسارت‌ها و هزینه‌های بیمه‌شدگان عمل کند باید توان مالی شرکت را بررسی کنیم. در واقع رتبه بالاتر در توانگری مالی یعنی شرکت بیمه مذکور می‌تواند به‌خوبی از پس انجام تعهدات خود بربیاید و مشکل مالی ندارد. خوشبختانه بیمه مرکزی هرساله سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه مختلف را به‌صورت شفاف روی سایت خود اعلام می‌کند. درحال حاضر ۲۸ شرکت بیمه سطح یک با توانگری مالی بیش از ۱۰۰ درصد در کشور فعالیت می‌کنند و بیمه‌های ایران، آسیا، دانا، البرز رتبه‌های یک تا چهار جدول توانگری مالی سال ۱۴۰۰ را در اختیار دارند. بیمه‌های رازی، ملت و سامان هم با حفظ سطح یک توانگری خود توانسته‌اند نسبت توانگری مالی خود را افزایش هم بدهند.

تعداد شعب نمایندگی و پرداخت خسارت

معمولا شرکت‌های بیمه دارای شعبه‌های نمایندگی و پرداخت خسارت متعددی در شهرها و استان‌های مختلف کشور هستند. طبیعتا تعداد شعبه‌های بیشتر یعنی دسترسی و پرداخت خسارت سریعتر و راحت‌تر. تعدد شعبه‌ها هم باعث می‌شود که راننده حادثه‌دیده بتواند به نزدیک‌ترین نمایندگی خسارت در محل کار یا خانه خود مراجعه کند و پرونده دریافت خسارتش را هرچه سریعتر به جریان بیندازد. حتی برخی از شرکت‌های بیمه برای رفاه حال بیشتر مشتریان خود امکان پرداخت سیار هم فراهم کرده‌اند. یعنی کارشناسان این شرکت‌ها بعد از حادثه در محل حاضر می‌شوند و وضعیت آسیب‌دیدگی و میزان خسارت‌ها را بررسی و تعیین می‌کنند. اگر هم مدارک راننده بیمه‌شده حاضر و کامل باشد که پرداخت خسارت همان‌جا برایش انجام می‌شود.

یک امتیاز ویژه وب سایت ازکی داشتن خسارت آنلاین است، که می توانید بی‌دردسر خسارت آنلاین داشته باشید.

از طریق لینک زیر می توانید وارد این لینک شوید:

https://www.azki.com/claim

IMG 20211222 105737

پاسخگویی و پشتیبانی مناسب

راننده‌ای که تصادف کرده و می‌خواهد از بیمه ثالث خود برای پرداخت خسارت به طرف آسیب‌دیده استفاده کند، نیاز دارد تا خیلی کامل و در اولین فرصت به سوال‌های او درباره مراحل دریافت خسارت، مدارک لازم و … پاسخ داده شود. متاسفانه برخی از بیمه‌گذاران سیستم پاسخگویی و پشتیبانی مناسبی ندارند و همین ضعف در پاسخگویی از جمله مهمترین عواملی است که باعث می‌شود رانندگان به‌فکر تغییر شرکت طرف قرارداد بیفتند. برای بررسی میزان پاسخگویی یک شرکت بیمه، کافی‌ست تا یک جست‌وجوی ساده در اینترنت داشته باشید. نظرات و کامنت‌های مشتریان یک شرکت بهترین سند برای میزان رضایت از خدمات آن شرکت خواهد بود.

میزان پوشش مالی

بیمه شخص ثالث براساس قانون باید خسارت‌های مالی وارد به اشخاص ثالث را تا سقف ۲.۵ درصد دیه سال جبران کند. البته از سال ۱۳۹۵ به بعد شرکت‌های بیمه می‌توانن تعهدات مالی خود را تا سقف ۵۰درصد دیه سال هم افزایش بدهند. مثلا در سال ۱۴۰۰ نرخ دیگه ۶۴۰هزار تومان اعلام شده و سقف تعهدات حداکثری می‌تواند تا ۳۲۰ میلیون تومان هم باشد. هرچند چنین سقف پرداختی معمولا توسط همه شرکت‌ها ارائه نمی‌شود. اما اکثر شرکت‌ها چنین سقف تعهداتی مالی را برای مشتریان درنظر می‌گیرند.

درحقیقت داشتن یک بیمه شخص ثالث با حداقل سطح پوشش (۱۶ میلیون برای سال ۱۴۰۰) اجباری است. اما می‌توانید با افزایش پوشش‌های مالی حاشیه امنیت بیشتری برای خود فراهم کنید. مخصوصا با توجه به افرایش خودرهای گران‌قیمت در سطح شهر بهتر است که همیشه پوشش مالی بیشتر و بالاتر را انتخاب کنیم. آن هم وقتی مبلغ حق بیمه پوشش بالاتر چندان فرقی با پوشش حداقلی ندارد. در غیراین‌صورت اگر هزینه‌ خسارت بیشتر از ۱۶ میلیون تومان شود، پرداخت مابه‌تفاوت آن بر عهده راننده مقصر خواهد بود.

میزان تخفیف برای مشتریان

معمولا تخفیفات بیمه‌نامه‌های ثالث برای رانندگان بسیار مهم هستند. آن‌قدر که حتی در قانون جدید امکان ذخیره و انتقال این تخفیف‌ها به ماشین دیگر راننده یا اعضای درجه یک خانواده او وجود دارد. در حال حاضر تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه تخفیف عدم خسارت را روی بیمه‌های ثالث خود اعمال می‌کنند. نرخ این تخفیف‌ها هم یکسان است و براساس تعرفه‌های مصوب برای سال اول ۵ درصد، برای سال دوم ۱۰درصد، برای سال سوم ۱۵درصد است و می‌تواند درصورت ادامه تمدید‌ها تا سال چهاردم به ۷۰ درصد هم برسد.

امکان صدور بیمه ثالث مدت‌‌دار

بیمه‌های ثالث استاندارد معمولا یک‌ساله هستند. اما گاهی رانندگان و مالکان نیاز دارند تا یک ماشین را برای مدت زمانی مشخص و محدود بیمه کنند. برای همین هم شرکت‌های بیمه طرح‌های مختلفی برای عرضه بیمه ثالث مدت‌دار برای مشتریان درنظر می‌گیرند که می‌تواند از ۵ روز تا ۲۷۰ روز باشد. پوشش این بیمه‌نامه‌ها، از ساعت ۲۴ روز آخر بیمه‌نامه قبلی شروع می‌شود و تاریخ تمام‌شدن بیمه‌نامه مذکور هم دقیقا همان تاریخ نوشته شده روی بیمه‌نامه است.

حق بیمه پرداختی برای خرید بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت ۳، ۶ و ۹ ماهه معمولا %۳۰ ، %۶۰ و %۹۰ از حق بیمه یکساله محاسبه می‌شود. مثلا برای خرید یک بیمه ماشین با قرارداد سه ماهه باید معادل سی درصد حق بیمه سالانه را پرداخت کنید و این درصد برای بیمه نامه شخص ثالث چهار ماهه، تا حدود ۴۵ درصد حق بیمه کل سال هم می‌رسد.

می‌توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن ازکی شرایط و پوشش‌های بیمه‌نامه ثالث شرکت‌های بیمه مختلف را بررسی کنید و بهترین مناسب‌ترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.