کد مطلب: ۶۴۵۷۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین راهکار روسیه برای بقا در بازارها/ نوبت به ارزان‌فروشی فولاد رسید؟

آخرین راهکار روسیه برای بقا در بازارها/ نوبت به ارزان‌فروشی فولاد رسید؟

روسیه که پیش از این دست به ارزان‌فروشی نفت و گاز زده بود، حالا قصد دارد فولاد را هم با قیمت نازل‌تری بفروشد تا اثر تحریم‌ها را به حداقل برساند. اما ارزان‌فروشی روسیه چه تاثیری بر بازار ایران می‌گذارد و کدام کشورها از ارزان‌فروشی روسیه استفاده کردند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ یک منبع خبری گفت که ارزان‌فروشی و تخفیف‌های روسیه این بار به فولاد رسید. روسیه حالا فولاد و مواد معدنی خود را هم با تخفیف بالا می‌فروشد تا در بازار جذاب باقی بماند.

روسیه پیش از این هم اقدامی مشابه برای از بین بردن اثر تحریم‌های نفتی خود کرد. این کشور، مورد تحریم‌های آمریکا، اروپا، استرالیا و چند کشور دیگر قرار گرفت و چند روز پیش خبرگزاری رویترز اعلام کرد که چینی‌ها از زمان اعمال تحریم‌های نفتی روسیه، بیش از پیش خواهان نفت و گاز این کشور شده‌اند.

این رسانه همچنین اعلام کرد که با توجه به سابقه سیاسی روسیه،‌ احتمالا این کشور هم اقدام به ارزان‌فروشی کرده است. به همین دلیل هم چینی‌ها که احتمالا اکنون یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت و گاز روسیه‌اند، بیش از پیش به دنبال خرید نفت و گاز از این کشورند.

روسیه جای ایران را در ارزان‌فروشی گرفت؟

این اولین باری نیست که چین نفت و گاز یک کشور تحریم‌شده را با قیمت پایین می‌خرد. چین طی چند ماه اخیر به طور ناگهانی، خرید نفت از ایران را بشدت افزایش داد.

این در حالی است که چند ماه پیش، مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تهران گزارشی منتشر کرد که طبق داده‌های آن چین در هفت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، خرید نفت از ایران را ۹۹ درصد کاست. چین در این مدت، عمده نفت خود را از عربستان دریافت می‌کرد.

تاثیر روسیه بر بازار ایران چه بود؟

حالا نوبت ارزان‌فروشی روسیه به فولاد رسیده است. داده‌های سایت خبری چیلان، نشان می‌دهد ارزان‌فروشی فولاد در روسیه، باعث کسادی بازار فولاد ایران هم شده است.

فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته بین ۷۶۰ تا ۸۵۰ دلار به ازای هر تن بود. این میزان خبر از افت چهار و نیم درصدی قیمت فولاد می‌دهد. میانگین این قیمت‌ نسبت به قیمت‌های ۱۷ فروردین، ۴.۴ درصد کاهش داشته است.

البته این تمان ماجرا نیست. چند روز پیش هم وزارت صمت در یک مصوبه جدید، تصمیم به اعمال عوارض صادرات بر محصولات معدنی گرفت.

بنابراین اگر روسیه به ارزان‌فروشی ادامه دهد و از سوی دیگر، فشارهای داخلی هم اجازه صادرات به تولیدکنندگان داخلی ندهد، احتمالا صادرات مواد معدنی ایران در سال جدید، افت بسیار زیادی را تجربه می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.