کد مطلب: ۳۵۷۷۱۳

گزارش میدانی از بازار ارز امروز / فعالان بازار چه رفتاری داشتند؟

گزارش میدانی از بازار ارز امروز / فعالان بازار چه رفتاری داشتند؟

امروز در بازار ارز فردوسی تب خرید ارز در بین خریداران عادی و معامله‎‌گران خرد کمی بالا گرفت. دلالان نیز سعی می‌کردند مردم عادی را به فروش ارزهایشان ترغیب کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز چهارشنه 15 اسفند ماه در بازار ارز فردوسی قبل از اعلام قیمت دلار در صرافی ملی و بانک ملت، دلال‌ها تب خرید دلار داشتند و به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌کردند که امروز زمان خوبی برای خرید نیست. دلال‌ها با صحبت‌هایی مثل دلار می‌ریزد، تا پایان سال کاهش پیدا می‌کند، مراجعه‌کنندگان را به این سمت می‌بردند تا ارز و خصوصا دلار خود را بفروشند. آنها دلار را در کانال 12 هزار تومان و در نهایت روی مرز 13 هزار تومان خرید و فروش می‌کردند.

تا ساعت قبل از 11 در حالی که تابلو نرخ ارز برخی از صرافی‌ها خالی بود ولی صرافی‌های آزاد نرخ دلار را برای خرید 13 هزار و 270 تومان و فروش 13 هزار و 400 تومان ثبت کرده‌ بودند.

جلوی دو صرافی‌ بزرگ میدان فردوسی اذحام جمعیت تا حدی بود که مردم برای عبور از پیاده‌رو به زحمت می‌افتادند یا از داخل خیابان رفت و آمد می‌کردند.

در میان جمعیت به جز متقاضیان عادی، گروه‌هایی مانند معامله‌گران خرد و مخصوصا کسانی که در صف صرافی‌های ملی و بانک ملت ایستاده‌ بودند اعتقاد داشتند امروز وقت خرید دلار است، دلالان هم به دنبال ترغیب مردم به فروختن ارزهای خود بودند و کمتر تمایل داشتند دلار بفرشند.

چند نفری درباره سفر خود در نوروز سال گذشته، نحوه‌ مخارج و مقایسه قیمت‌ها با امسال حرف می‌زدند و مابقی افراد از سود یا ضرری که با خرید یا عدم خرید ارز در امروز نصیبشان می‌شد صحبت می‌کردند.

یکی از افراد گفت: «ای کاش 10 دوست و آشنا را می‌آوردم تا بیشتر سود کنم. نرخ دلار امروز بیشتر از 12 هزار و 700 تومان نیست، اگر امروز با این نرخ بخرم، یک میلیون و 500 سود می‌کنم.»

3 4

فردی در بازار می‌گفت: من ریسک نمی‌کنم که دلار را نگه دارم و اگر دلال‌ها با قیمت بیشتر بخرند، حتما می‌فروشم.

چند مرد دیگر که کنارش ایستاده‌اند با او هم‌نظر بودند و اعتقاد داشتند امروز صرافی‌های ملی و بانک ملت قیمت را بالای 12 هزار و 700 نخواهند برد.

جلوی صرافی بانک ملت نیز یک زن که در صف ایستاده است، گفت: من اگر ارز داشته باشم نگه می‌دارم و به هیچ وجه نمی‌فروشم. الان هم که نزدیک نوروز است قیمت دلار پایین نمی‌آید چون سفرها هم پیش‌رو است قیمت دلار پایین نخواهد آمد.

مرد دیگری وارد بحث شد و گفت: من ریسک نمی‌کنم که دلار را نگه دارم و اگر دلال‌ها با قیمت بیشتر بخرند، حتما می‌فروشم. اگر دلار 12 هزار و 700 تومان باشد، بهترین تصمیم خریدن است. این که الان مردم این جا صف کشیده‌اند نشانه خوبی برای خریدن است.

فردی دیگر گفت: کسانی که دیروز این جا دلار را 12 هزار و 600 تومان خریدند، همان دلار را در چهارراه استانبول تا 13 هزار و 600 تومان هم توانستند بفروشند. البته هر روز چنین اتفاقی نمی‌افتد. هر کس اگر امروز دلار بخرد، در بازار آزاد می‌تواند با 700، 800 تومان سود بفروشد.

او ادامه داد:هروقت مقامات دولت و بانک مرکزی از ارزانی حرفی زدند یعنی سیگنال افزایشی است. دلار زیر 12 هزار تومان نمی‌رود.

بازار پس از اعلام نرخ دلار از طرف صرافی‌های ملی

نرخ دلار در صرافی‌ها حدود ساعت 11 اعلام شد. قیمت دلار برای خرید 13 هزار و 250 تومان و برای فروش 13 هزار و 150 تومان و قیمت یورو نیز 15 هزار 100 تومان اعلام شد. صرافی بانک ملت یورو خریداری نمی‌کرد.

انتظار افرادی که برای خرید دلار جمع شده‌ بودند با نرخ‌های اعلامی برآورده نشد و بعد از چند لحظه سکوت دوباره همهمه‌ای بلندتر از انتظار برای اعلام نرخ ارز بلند شد. بعد از گذشت حدود 15 دقیقه از اعلام نرخ، یعنی حدود ساعت 11 جمعیت کمتر شد.

در میان کسانی که هنوز منتظر خرید بودند، فردی معتقد است که اگر دلار گرانتر هم شود باید خرید.

فردی دیگر گفت: چند روز پیش دلار را 15 هزار و 700 تومان خریدم. طی دو سه روز اخیر به علت این نوسانات دو میلیون تومان ضرر کردم. علت گرانی آن هم تقاضای مردم است. چون مسافرم مجبورم بخرم.

کمی آن طرف‌تر مردی با صدای بلند علت افزایش قیمت دلار را این طور ارزیابی می‌کرد که دلار در صرافی ملی خودش را به بازار آزاد رسانده تا بازار را جمع کند.

یکی از صرافی‌ها هم گفت: فقط فروش داریم. چند صرافی دیگر نیز گفتند نه خرید داریم و نه فروش. یکی از صرافی‌ها گفت دلار شاید روند رو به رشد داشته باشد.

دلال دیگری گفت: خرید نکنید چون همتی گفته دلار را پایین می‌آورد. هفته آینده وقت مناسبی برای خرید است.

دلالی دیگر بیان کرد که امسال همه چیز برعکس است. همه فکر می‌کردند شب عید دلار به 18 تومان می‎رسد، همتی هم گفت دلار 11 هزار تومان می‌شود و نگذاشتند قیمت دلار افزایش پیدا کند.

یکی از فعالان بازار ارز معتقد است تا پایان سال قیمت دلار کاهش می‌یابد و به نرخ 11 هزار و 800 تومان کاهش می‌یابد. وی گفت الان زمان مناسب‌تری برای فروش ارز است تا این که خرید. تا پایان سال نرخ کمتر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.