کد مطلب: ۳۹۶۴۲۶

انتقاد صنعتگران دارویی از رفتار عجولانه بانک مرکزی / ارز ۴۲۰۰ بلای جان داروسازان شد

انتقاد صنعتگران دارویی از رفتار عجولانه بانک مرکزی / ارز 4200 بلای جان داروسازان شد

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: چنانچه رانتی و خلافی در حوزه دارو انجام شده، باید مسیر قانونی آن و مسیر قضایی طی شود و نهایتا به خلافکاران رسیدگی شود. اما برخی ادعاهایی می‌کنند که بعدا قابلیت اثبات ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با محوریت تخصیص ارز 4200 تومانی برای تولید تولید و واردات دارو و تجهیزات پزشکی برگزار شد. در شرایط تحریم مباحثی همچون کمبود دارو، کیفیت و قاچاق دارو با تخصیص ارز 4200 مورد سوال اهالی رسانه قرار گرفت.

چندی پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بر عدم رفع تعهد ارزی برخی شرکت‌های داخلی به رئیس جمهور نامه نوشت. حالا صنعتگران حوزه دارو که این روزها دل خوشی از بانک مرکزی ندارند نسبت به رفتار عجولانه این سازمان در زمینه دریافت ارز 4200 انتقاد کردند.

در همین رابطه، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: برخی مسئولان در حوزه دارو به مراجع بالادست اطلاعات نادرست داده و آنها را دچار تشتت ذهنی می‌کنند، بدون اینکه بررسی دقیق روی موضوع انجام شده باشد. اتاق بازرگانی از همان ابتدا مخالف اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو بود تا به این روز گرفتار نشویم.

محمود نجفی عرب اظهار کرد: در حوزه سلامت به خصوص در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، موضوعاتی در سطح ملی مطرح شده که بخش‌های زیادی را به چالش کشیده است. از طرف دیگر موضوع تحریم به این مساله اضافه شده که کار را پیچیده‌تر کرده است. نباید اجازه دهیم در شرایط کنونی کشور مردم از حوزه سلامت نگران شوند.

او با بیان اینکه فضای دارو و تجهیزات پزشکی از ابتدای انقلاب خوش درخشیده، ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون هرگاه با فشارهای بین‌المللی مواجه شدیم، پیوستگی و اتحاد ملی به شدت تقویت شده است؛ اما در این دوره در بخش دارو این اتحاد با خدشه رو به رو شده که خوشایند نیست.

نجفی عرب با انتقاد از رویه برخی مسئولان از ارائه آمارهای نادرست خاطرنشان کرد: برخی مسئولان در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند از تریبون‌ها به بخش سلامت آسیب بزنند. همه ما معتقدیم اگر رانتی و خلافی در این مجموعه انجام شده، باید مسیر قانونی آن و مسیر قضایی طی شده و نهایتا به خلافکاران رسیدگی شود. اما برخی ادعاهایی می‌کنند که بعدا قابلیت اثبات ندارد.

2 28

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: برخی مسئولات تلاش می‌کنند سه بخش در حوزه دارو یعنی تولید مواد اولیه، تولید و واردات را به جان هم بیندازند.

او با انتقاد از نامه رئیس کل بانک مرکزی به رئیس جمهوری مبنی بر عدم رفع تعهد ارزی برخی شرکت‌های داخلی بیان کرد: برخی مسئولات تلاش می‌کنند سه بخش در حوزه دارو یعنی تولید مواد اولیه، تولید و واردات را به جان هم بیندازند و فضای نامطلوبی بر این بخش حاکم کنند. مثلا هفته گذشته صدا و سیما در برنامه‌ای اعداد و ارقامی ارائه داد که صحیح نیست و دلیل ندارد مردم را با چنین موضوعاتی مواجه کنیم.

نجفی عرب از مسئولان خواست از تریبون‌ها کمتر استفاده کرده و از مطرح کردن مسائل حساس و شاید نادرست به مردم پرهیز کنند.

بالا بودن سرانه مصرف دارو در ایران دروغ است!

از سوی دیگر نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: در ۸ ماهه نخست ۹۷، ۱۴.۶ درصد واردات دارو متعلق به داروهایی بوده که مشابه داخلی نداشته‌اند، ۱.۶ درصد داروهای وارداتی، داروهای فوریتی بوده‌اند، ۸.۶ درصد داروهای وارد شده، داروهایی بودند که مشابه داخلی داشتند.

امیرحسین معینی زندی با اشاره به آمارهایی از واردات دارو به کشور اظهار کرد: بر اساس آمارهای سازمان غذا و دارو، در سال 97 یک میلیارد و 373 میلیون دلار برای واردات دارو به شرکت‌های دارویی تخصیص داده شده و علاوه بر آن نیز 918 میلیون دلار برای مواد اولیه و مواد واسطه‌ای که از این میان، 120 میلیون دلار برای مواد واسطه‌ای بوده و حدود 800 میلیون دلار برای واردات مواد اولیه است.

او با بیان اینکه 89 میلیون دلار ارز به تجهیزات بسته‌بندی دارو تخصیص داده شده است گفت: جمع ارز تخصیصی به مواد اولیه، واسطه‌ای و تجهیزات بسته‌بندی حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار است.

این فعال صنعتی ادامه داد: علاوه بر این موارد، با توجه به ارز تخصیصی برای شیرخشک و ملزومات دارویی کل ارز تخصیصی برای واردات دارو و مواد اولیه و … جمعاً 2 میلیارد و 441 میلیون دلار است.

معینی زندی اضافه کرد: این درحالی است که بر اساس آمارهای موجود، در 8 ماهه نخست سال گذشته، 14.6 درصد واردات دارو متعلق به داروهایی بوده که مشابه داخلی نداشته‌اند، 1.6 درصد داروهای وارداتی، داروهای فوریتی بوده‌اند، 8.6 درصد داروهای وارد شده، داروهایی بودند که مشابه داخلی داشتند و سهم شرکت‌های واردکننده دارو دولتی حدود 1.15 درصد است که همه این ارقام، 30 درصد از داروی کل کشور را تشکیل می‌دهد.

او گفت: نکته قابل توجه این است ارزی که برای واردات داروهایی که مشابه داخلی داشته‌اند، 89 میلیون یورو بوده و واردات این داروها با تعرفه بیش از 32 درصدی انجام می‌شود ولی جالب اینجاست که این رقم در مقایسه با واردات 350 میلیون دلاری واردات موز، رقم زیادی نیست.

عدم استفاده از برخی داروها خطرناک است

در ادامه این نشست، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با ارائه آمارهایی، بالا رفتن هزینه مصرف سرانه دارو در کشور را دروغ خواند و با اشاره به تاثیر افزایش مصرف داروهای پرهزینه همچون داروهای سرطان و همچنین افزایش امید به زندگی در کشور افزود: بر اساس آمارهای جهانی ساختار جمعیتی ما تا سال 2030 به سمت ساختار کهنسالی پیش خواهد رفت و ما در آینده نه چندان دور با جمعیتی مواجه هستیم که دائماً در حال مصرف دارو هستند.

حسام الدین شریف نیا افزود: آمارهای جهانی نشان می‌دهد ارزش بازار دارویی کشورمان در سال 2016 معادل 6 میلیارد دلار بوده و این آمار در مقایسه با متوسط جهانی و کشورهایی همچون ترکیه، عراق و عربستان کمتر است.

او تصریح کرد: حتی میزان مصرف داروهایی همچون داروهای ضد دیابت، ضد فشار و ضد چربی در ایران به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا کمتر است و این می‌تواند خطرناک باشد.

به گفته شریف‌نیا، 65 درصد داروهای وارداتی به کشور داروهایی هستند که یا امکان تولید در داخل ندارند، یا تولیدشان صرفه اقتصادی ندارد و یا فرایند تولید آن‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.