کد مطلب: ۷۵۷۶۷۸

«ارغوان» تحولی برای صندوق های بازنشستگی

«ارغوان» تحولی برای صندوق های بازنشستگی

امروزه با توجه به هرم جمعیتی کشور انتظار می‌رود در حوزه سلامت و خدمات مرتبط با جامعه سالمندی توسعه بسیار چشمگیری شکل گیرد.

امروزه با توجه به هرم جمعیتی کشور انتظار میرود در حوزه سلامت و خدمات مرتبط با جامعه سالمندی توسعه بسیار چشمگیری شکل گیرد، در همین راستا و برای خدمت رسانی هر چه بهتر به سالمندان از یک طرف و استفاده از ظرفیت اقتصادی موجود در این بخش از طرف دیگر گروه های اقتصادی مهرگان و غدیر و موسسه توانمندسازی بازنشستگان تصمیم به تاسیس صندوق جسورانه "ارغوان" با رویکرد های مورد نیاز جامعه گرفته اند که در ادامه توضیحات بیشتر در خصوص این صندوق را میخوانید…

محمد نظیفی عضو هیئت مدیره هلدینگ سرمایه گذاری مهرگان گفت: صندوق جسورانه ارغوان در پی اراده‌ای که در صندوق بازنشستگی شکل گرفت برای ورود به سرمایه‌‌گذاری در زمینه توسعه نوآوری و اکوسیستم استارتاپی کشور و حمایت از شرکت های دانش بنیان دارای ظرفیت رشد بوجود آمد و طرح آن تدوین شد.

وی افزود: همانطور که میدانید صندوق های بازنشستگی در سطح بین المللی حدود 10 درصد از دارایی خود را در زمینه سرمایه گذاری های جسورانه تخصیص میدهند و در آن حوزه مدیریت میکنند؛ تا بتوانند از بازدهی بیشتر این سرمایه گذاری ها استفاده کرده و دارایی خود را متنوع تر کنند تا مرز بهینه ی نمودار ریسک و بازده خود را بهبود داده و وضعیت آن را ارتقا دهند.

مدیر توسعه نوآوری مهرگان در ادامه گفت: ترکیب سهامداران ممتاز صندوق جسورانه ارغوان عبارت است از هلدینگ سرمایه گذاری مهرگان، گروه مالی غدیر و موسسه توانمدسازی بازنشستگان، این سه ترکیب در کنار هم قرار گرفتند با مدیریت مجموعه تامین سرمایه دماوند و شرکای اصلی را تشکیل میدهند.

نظیفی در خصوص حوزه های سرمایه گذاری این صندوق نیز گفت: حوزه های سرمایه گذاری این صندوق حوزه شرکت های مرتبط با سلامت و خدمات سالمندی و خدماتی که مورد نیاز جامعه سالمندان است، شرکت های فعال در زمینه فین تک و شرکت‌های مرتبط با حوزه تجارت الکترونیک عمده بخش هایی هستند که تحت پوشش رصد و سرمایه گذاری این صندوق قرار میگیرند، این ترکیب سهامداران ممتاز متشکل از مجموعه هایی است که به صنعت خدمات مرتبط با این حوزه های سرمایه گذاری و همینطور صنعت مالی اشراف داشته و در بازار سرمایه نیز فعال هستند.

وی ادامه داد: این ترکیب شرکا و حوزه های هدف برای سرمایه گذاری زمانی که در کنار هم قرار میگیرند عمده ترین مزیت این صندوق را بوجود می آوردند، البته قابل توجه است که این مجموعه ها پیش از تاسیس صندوق در این حوزه ها فعالیت داشته اند، بنابراین به واسطه حضور موسسه توانمندسازی بازنشستگان که نهادی تخصصی در زمینه سالمندی است، سرمایه گذاران هوشمندی در این زمینه محسوب شوند و میتوانند شرکت های سرمایه پذیر خود را به سمت مراحل بالاتر تامین مالی هدایت کنند.

بنابراین می‌توانیم از این به عنوان مزیت عمده‌ صندوق‌ ارغوان یاد کنیم. در کنار این امر مدیریت حرفه‌ای که مجموعه مهرگان و مجموعه غدیر به واسطه حضورشان در بازار سرمایه درباره این صندوق اعمال می‌کنند، متضمن این خواهد بود که این صندوق با یک دیدگاه اقتصادی توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و با هدف کسب بازدهی بسیار بیشتر نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی و سایر بازارها راه‌اندازی می‌شود، این موضوع هم می‌تواند یک مزیت قابل توجه دیگر برای این صندوق باشد.

نظیفی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید ریسک و بازده این صندوق‌ها نسبت به سایر کلاس‌های دارایی بسیار بالاتر است، این صندوق‌ها دوره‌های ۷ ساله دارند و بنابراین ماهیت این صندوق‌ها به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران نهادی و یا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که آشنا با مخاطرات و مسائل مرتبط با صندوق های جسورانه هستند، می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار به این صندوق اضافه شوند و طبیعتا می‌توانند از ریسک بسیار بالا و در کنار آن از بازده بسیار بالایی که در این صندوق به‌وجود می‌آید، استفاده کنند.

عضو کمیته سرمایه گذاری ارغوان در ادامه با اشاره به آمار و اطلاعاتی که سایت فرابورس ایران در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بورسی در سطح کشور ارائه داده است، گفت: صندوق جسورانه ارغوان با ۲۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه بزرگترین صندوق در سطح کشور خواهد بود و انشاالله در پیش‌رو پدیره‌نویسی این صندوق هم با مدیریت مجموعه دماوند و تامین سرمایه دماوند انجام خواهد شد. این صندوق پس از پذیره‌نویسی طبیعتاً وارد شرکت‌هایی خواهد شد که از نظر توان بالقوه رشد، وضعیت بسیار مطلوبی را در صنایع هدف دارند.

صنایع فین‌تک، حوزه سلامت، خدمات مرتبط با جامعه سالمندان و تجارت الکترونیک عمده صنایع و شرکت‌هایی هستند که قرار است اهداف ورود این صندوق باشند و همانطور که می‌دانید، بحث حوزه سلامت و خدمات مرتبط با جامعه سالمندی به دلایل دموگرافیک و به دلایلی که مرتبط با وضعیت هرم جمعیتی کشور است، انتظار می‌رود که در پیش‌رو توسعه بسیار چشمگیری داشته باشد ، همچنین انتظار میرود شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها فعال هستند، بتوانند بازدهی متناسب و بالایی را به وجود بیاورند.

از طرف دیگر و در کنار این واقعیت وابستگی به صندوق‌های بازنشستگی و اقتضائات مربوط به اشتهای ریسک صندوق‌های بازنشستگی باعث شده است که ما راندهای بالاتر سرمایه‌گذاری را به عنوان یکی از معیارها برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر در نظر بگیریم. امیدواریم که بتوانیم پس از پذیره‌نویسی با ورود در شرکت‌هایی که این ویژگی‌ها را دارند عایدی آن را به سرمایه‌گذاران و ذینفعان نهایی که خود نیز جامعه بازنشستگی کشور هستند منتقل کنیم.

نظیفی در انتها نیز گفت: من لازم می‌دانم از مجموعه تامین سرمایه دماوند، گروه غدیر، موسسه توانمند سازی بازنشستگان و فرابورس ایران و سازمان بورس اوراق بهادار ایران به واسطه تلاش‌هایی که در این بازه اخیر داشته‌اند برای اینکه این پذیره‌نویسی را به سرانجام برسانند، تشکر کنم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.