کد مطلب: ۳۵۹۸۳۶

از سرگیری صادرات نفت ونزوئلا

از سرگیری صادرات نفت ونزوئلا

بندر خوزه که پایانه صادراتی اصلی نفت ونزوئلا است، فعالیتش را از سرگرفت و یک محموله نفت خام برای نخستین بار از زمانی که خاموشی فعالیت‌های این بندر را از هفته گذشته متوقف کرد، ارسال شد.

بندر خوزه که پایانه صادراتی اصلی نفت ونزوئلا است، فعالیتش را از سرگرفت و یک محموله نفت خام برای نخستین بار از زمانی که خاموشی فعالیت‌های این بندر را از هفته گذشته متوقف کرد، ارسال شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از قطع گسترده برق که هفته گذشته آغاز شد، بندر خوزه صادرات نفت را که شریان حیات اقتصاد ونزوئلا به شمار می‌رود، متوقف کرد. برق بسیاری از نقاط ونزوئلا در روزهای اخیر برقرار شده است.

خوزه بوداس، رهبر اتحادیه کارکنان نفتی گفت: این پایانه فعالیت‌هایش را از سر گرفته است.

وی در ادامه افزود: تاسیساتی که نفت سنگین از منطقه اورینوکو بلت ونزوئلا را به گریدهای قابل صادرات تبدیل می‌کردند، برای فعال نگه داشتن سیستم همچنان کار می‌کنند اما محصول جدید تولید نکرده‌اند.

خاموشی گسترده از پنج‌شنبه گذشته بسیاری از نقاط ونزوئلا را بدون برق گذاشته و باعث شده بود تجهیزات در پالایشگاه پوئرتو لاکروز با حداقل ظرفیت فعالیت کنند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، آمریکا را عامل این خرابکاری خواند اما مخالفان دولت، سال‌ها سرمایه‌گذاری اندک، فساد گسترده و یک دهه سوءمدیریت مقامات دولتی را عامل اتفاق اخیر می‌دانند.

آمار رفینیتیو آیکان نشان داد بارگیری نفت در نفتکش حمل نفت میان بنادر داخلی ونزوئلا از روز سه شنبه آغاز شد. نفتکش سوئزمکس فونتانا که توسط پتروچاینا اجاره شده است، روز چهارشنبه بارگیری نفت را به پایان رساند.

طبق آمار، هیچ نفتکش صادرات نفتی از هفتم مارس از ونزوئلا عزیمت نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، خاموشی اخیر پس از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفتی دولتی PDVSA، به مشکلات ونزوئلا اضافه کرده است. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تحت فشار قرار دادن مادورو برای کناره‌گیری از قدرت با هدف قطع درآمدهای نفتی ونزوئلا، در ژانویه شرکت PDVSA را هدف تحریم قرار داد و صادرات نفت این کشور به آمریکا را محدود کرد.

توقف صادرات مواد رقیق کننده ریلاینس هند به ونزوئلا

شرکت ریلاینس اینداستریز که بزرگترین مجتمع پالایش جهان را اداره می‌کند، اعلام کرد عرضه مواد رقیق‌کننده به شرکت PDVSA ونزوئلا را متوقف کرده و تا زمانی که تحریم‌های آمریکا لغو نشوند، فروش خود را از سر نخواهد گرفت.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن در تدارک وضع تحریم‌های شدیدتر علیه موسسات مالی ونزوئلا در روزهای آینده است.

شرکت PDVSA حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفتا وارد می‌کرد که عمدتاً از آمریکا بود و از این مواد برای رقیق کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت فوق سنگین و صادرات آن استفاده می‌کرد.

زیرمجموعه ریلاینس در هیوستون مواد رقیق کننده مورد نیاز را برای ونزوئلا تامین می‌کرد اما ریلاینس که یک شرکت هندی است به دلیل استفاده از سیستم مالی آمریکا و فعالیت در این کشور، از قرار گرفتن در معرض مجازات آمریکا واهمه دارد.

این شرکت به رویترز اعلام کرده که خرید نفت از ونزوئلا را افزایش نداده است.

ریلاینس یکی از مشتریان نفتی بزرگ ونزوئلا به شمار می‌رفت که در سال ۲۰۱۲ یک قرارداد ۱۵ ساله برای خرید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت سنگین از PDVSA امضا کرد.

آمار کشتیرانی نشان می‌دهد میانگین خرید نفت ریلاینس از ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ و در ژانویه امسال، پایین ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که بازار هند برای اقتصاد ونزوئلا از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا از نظر تاریخی، هند دومین مشتری بزرگ نفت ونزوئلا پس از آمریکا بوده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه هفته جاری با همتای هندی خود دیدار و درباره خرید نفت این کشور از ونزوئلا با وی گفت‌وگو کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.