خبر مهم:

کد مطلب: ۴۲۰۰۰۸

ماجرای استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال

ماجرای استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال

قانون را گاهی شاید بتوان دور زد اما گاهی یک فرد به هر دلیلی و بنا بر اجبار، به این نتیجه می‌رسد که باید برود. این شرایطی است که حالا برای مهدی تاج به وجود آمده و او به دلیل بیماری مجبور شد از ریاست فدراسیون فوتبال کناره‌گیری کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی تاج، مدیر اصفهانی فوتبال ایران، که ۱۸ اردیبهشت ۹۵ با ۵۰ رأی از ۷۳ رأی اخذ شده رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران و جانشین علی کفاشیان شد، آبان سال گذشته به مشکلی بزرگ برخورد و آن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بود که در آن از تاج به عنوان فردی بازنشسته یاد می‌‌شد که باید صندلی ریاست فدراسیون را ترک کند ولی تاج رایزنی‌های زیادی را انجام داد تا این اتفاق نیفتد.

در این میان بحث تعلیق فدراسیون فوتبال از سوی فیفا به دلیل دخالت در امور فوتبال هم مطرح شد تا موضوع کنار رفتن تاج سخت‌تر شود. در این میان، مدیران دیگر فدراسیون یعنی محمدرضا ساکت دبیر فدراسیون و کفاشیان نایب رئیس اول فدراسیون به دلیل بازنشستگی از سمت‌های خود کنار رفتند ولی تاج که دلایلی مانند درصد جانبازی برای ادامه فعالیتش مطرح شده بود، در سمت خود باقی ماند.

در نهایت 24 آبان سال گذشته بود که سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به قانون ماده ۶۰ خدمات مدیریت کشور گفت: «در پی جلسات فشرده‌ای که با وزیر ورزش و جوانان و ریاست فدراسیون فوتبال داشتیم، مقرر شد تا آقای تاج به خدمت خود در فدراسیون فوتبال ادامه دهد. ضمن اینکه بر اساس این قانون آقای تاج می‌‌تواند خود را از حالت بازنشستگی به اشتغال مجدد با رعایت قانون برگرداند.»

در این شرایط بود که «تاج» بر سر فوتبال ایران باقی ماند. در حالی که حدود 5 ماه به پایان دوره 4 ساله ریاست تاج باقی مانده و فوتبال ایران با انبوهی از مشکلات مالی و مدیریتی مواجه است، شرایط برای تاج متفاوت از اتفاقات گذشته پیش رفت.

فوتبال ایران با مشکلاتی چون پرونده سنگین مارک ویلموتس و کسری بودجه مواجه است و در کنار اینها موارد نسبتاً پر تعداد دیگر، فشار زیادی روی تاج آورد. او چند روزی به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری بود و شنبه مرخص شد. با این حال، 24 ساعت بعد تصمیم گرفت قید صندلی ریاست را بزند.

در این اوضاع و بر اساس اخبار غیر رسمی، پزشکان معالج تاج وی را از هرگونه فشار کاری و استرس منع و توصیه کردند و همین موضوع باعث شد تا اخباری مبنی بر کناره‌گیری احتمالی او به گوش برسد ولی محمود شیعی عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، شنبه برگزاری جلسه‌ برای کناره‌گیری رئیس فدراسیون را رد کرد.

اما دیروز عصر بود که امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال اعلام کرد: «متأسفانه پس از حمله قلبی صورت گرفته قبلی در ترکیه و معالجات صورت گرفته در این کشور، چهارشنبه گذشته دومین حمله قلبی برای ریاست فدراسیون رخ داد که با توجه به مشکلات به وجود آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، ایشان تصمیم گرفت ضمن انصراف از ادامه حضور، مطابق اساسنامه فعالیت‌های آتی توسط نایب رئیس محترم انجام شود‌.»

به این ترتیب، حالا شاید روزهای تازه‌ای در انتظار فوتبال ایران باشد. روزهایی که شاید تاج در آن مسئولیتی نداشته باشد و فدراسیون در حالت ویژه‌ای از دوران فعالیت خود قرار بگیرد.

بهاروند سرپرست می‌‌شود یا کفاشیان می‌‌آید؟

مهدی تاج در حالی استعفا کرده که انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در اردیبهشت ماه 1399 برگزار خواهد شد. از این رو اگر مسئولان فدراسیون فوتبال بخواهند برای تاج جایگزینی تعیین کنند، باید مجمع فوق‌العاده تشکیل شود که این مسأله نیز زمانبر است و با توجه به نزدیکی انتخابات، شرایط مهیا نخواهد بود.

در این شرایط، ماده ٣٨ اساسنامه فدراسیون تمام ابهامات درباره آینده مدیریتی فوتبال ایران را برطرف می‌کند و بخوبی نشان می‌دهد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در بند ١١-٢ این ماده آمده: «اگر رئیس فدراسیون غایب باشد، ‌فوت نماید یا به‌طور دائم یا موقت از انجام وظایف خود سر باز زند،‌ نایب‌رئیس اول عهده‌دار وظایف وی تا زمان رفع غیبت یا مجمع بعدی خواهد بود. در صورت غیبت یا خودداری نایب‌رئیس اول،‌ وظایف به نواب رئیس بعدی یا سایر اعضای هیأت‌رئیسه محول می‌شود.»

در حال حاضر و از زمانی که علی کفاشیان از نایب‌رئیسی اول فدراسیون به‌دلیل بازنشستگی استعفا کرد،‌ تاج هنوز جایگزین او را مشخص نکرده است. در این میان، در رسانه‌ها شایعه شده بود که محمود اسلامیان سرپرست نایب‌رئیسی اول فدراسیون بوده ولی وقتی فدراسیون این خبر را به‌ صورت رسمی اعلام نکرد، قطعاً نمی‌شود به آن استناد کرد و در اصل باید گفت فدراسیون نایب‌رئیس اول ندارد.

حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال نیز بازنشسته است و تا همین حالا هم بدون توجه به فشارها برای برکناری‌اش به کار ادامه داده و نمی‌تواند جایگزین موقت تاج باشد. لیلا صوفی‌زاده، نایب‌رئیس سوم فدراسیون هم شاید محدودیت‌هایی برای کار اجرایی داشته باشد. پس باید دید هیأت‌رئیسه چه تصمیمی برای فدراسیون اتخاذ خواهد کرد.

فریدون اصفهانیان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در این رابطه به فارس گفت: «آقای کفاشیان نایب رئیس اول بود که از این سمت کنار رفت اما حالا حیدر بهاروند به عنوان نایب رئیس دوم قطعاً مسئولیت فدراسیون را برعهده خواهد داشت.»

بنابر گزارش مهر، هر چند دلیل استعفای تاج مشکلات قلبی عنوان شد اما کلید استعفای او از چند روز قبل خورده شده بود و زمانی که وی قصد سفر به بوشهر برای حضور در انتخابات هیأت فوتبال این استان را داشت، با تماسی مواجه شد که وضعیت جسمانی او را بهم ریخت و در نهایت منجر به بستری شدن او در بیمارستان شد.

در این شرایط، چند روز پیش با علی کفاشیان تماسی گرفته می‌شود و از او در مورد تمایلش برای در اختیار گرفتن امور فدراسیون سؤال می‌شود که وی پاسخ روشنی به این موضوع نمی‌دهد و همه چیز را به روزهای آینده و اتفاقات پیش رو موکول می‌کند.

با توجه به شرایطی که فدراسیون با آن مواجه است و باید هر چه سریع‌تر تکلیف سرمربی تیم ملی روشن شود، به نظر می‌رسد فرد جانشین تاج بزودی با نظر مثبت مسئولان رده بالای ورزش مشخص و معرفی خواهد شد.

به نظر می‌رسد کفاشیان گزینه‌ای است که با وجود بازنشسته بودن می‌تواند به عنوان سرپرست زمینه برگزاری مجمع را فراهم کند و به اوضاع تیم ملی سر و سامان دهد.

نگاهی به رؤسای فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال ایران در سال ۱۳۲۵ خورشیدی تأسیس شده و از سال ۱۹۴۸ عضو فیفا و از سال ۱۹۵۴ عضو AFC است. اولین رئیس این فدراسیون، علی کنی بود که از۱۲ اسفند ۱۳۲۵ تا آبان ۱۳۲۹ این سمت را برعهده داشت.

او به همراه محسن حداد، حسین سیاسی، حسینعلی مبشر، مصطفی مکری، حسین آبشناسان، ناصر نوآموز و محسن صفایی فراهانی، دو بار در مقاطع زمانی مختلف ریاست فدراسیون را برعهده داشتند. به‌طور کلی 25 نفر در 34 دوره ریاست فدراسیون را عهده دار بوده‌اند که تاج آخرین آنها تاکنون بوده است.

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ببینید چقدر پول داشته برای تاج که حتی بعد از سکته قلبی هم ول‌کن فدراسیون فوتبال نبوده