خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۵۰۳۳

استفاده از سازوکار روپیه-ریال راهکار رهایی از تحریم‌های آمریکا

استفاده از سازوکار روپیه-ریال راهکار رهایی از تحریم‌های آمریکا

یک روزنامه هندی در گزارشی مطرح کرده است که تجارت با استفاده از سیستم سوئیفت تحت نظارت آمریکا قرار دارد و این برای بازرگانان هندی که با ایران معامله می کنند، خطرناک است.

در حال حاضر میزان تجارت دوجانبه هند و ایران ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که از این میان ۸ میلیارد دلار ارزش واردات نفت هند از ایران و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات هند به ایران است. کالای عمده صادراتی هند به ایران چای و برنج است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به آمار هیات صادرکنندگان چای هند، صادرات چای به ایران در سال گذشته نزدیک به ۱۵ درصد از کل ۷۲۷ میلیون دلار صادرات چای هند به جهان بوده است. درحالی که از نظر حجم، سهم ایران ۱۱.۷ درصد از حجم کل صادرات چای هند برآورد شده است.

یک مقام رسمی در وزارت بازرگانی هند اعلام کرده است تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر با هدف کاهش درآمد نفتی ایران وضع شده‌اند، اما به هر حال معاملات مالی صادرکنندگان چای هند نیز تحت نظارت آمریکا قرار خواهد گرفت و در آینده آن‌ها نخواهند توانست هیچ معامله‌ای با آمریکا و یا متحدان آن انجام دهند.

رصد معاملات ایران و هند از طریق سوئیفت

این مقام هندی گفته است که هر شرکتی که به ایران چای صادر کند ممکن است مورد رصد بانک‌های آمریکایی قرار بگیرد و این بانک‌ها در خصوص این تجارت به مقام‌های آمریکایی گزارش خواهند داد که آمریکایی‌ها از این امر راضی نخواهند بود.
روش معمول پرداخت‌ها در تجارت بین المللی استفاده از سیستم سوئیفت است.

سوئیفت در واقع قالبی را ارائه می‌کند که بانک‌ها و موسسات مالی معاملات بین المللی را از طریق آن انجام می‌دهند که در قالب این سیستم معاملات ردیابی و رصد می‌شود.

استفاده از معاملات روپیه - ریال راهکار رهایی از تحریم

سازوکار معاملاتی روپیه- ریال میان هند و ایران در سال ۲۰۱۲ پس از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این توافق، ۴۵ درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوسی او قرار می‌گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می‌کرد. از جمله این کالاها چای، برنج، دارو و سایر اقلامی بود که از سوی سازمان ملل تحریم نشده بودند.

آتول آستانا، رئیس شرکت صادرات چای گودریک گفته است که این مکانیسم در سال ۲۰۱۲ جریان صادرات چای هند به ایران را حفظ کرد و در تحریم‌های جدید نیز می‌توان سازوکار مشابهی را به خدمت گرفت.

آستانا همچنین اظهار کرده است: اما پس از پایان تحریم‌های غرب علیه ایران، ارزهای دلار و یورو به دو ارز اصلی در تجارت دوجانبه میان هند و ایران تبدیل شده‌اند و مقامات هندی اعلام کرده‌اند که ایران به طور فزاینده‌ای خواهان استفاده از ارز یورو و دلار بوده است.

به گفته آستانا اگرچه اکثر صادر کنندگان چای هند اعلام کردند صادرات چای به ایران با وجود تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد داشت، اما تعدادی از تولید کنندگان چای هند که به طور همزمان دارای مشتریانی در ایران، آلمان، آمریکا و سایر کشورهای ناتو هستند، نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

ثبات معاملات ایران و هند تا ماه نوامبر

یک صادر کننده چای در کلکته که چای ارتودوکس و کیفت عالی به اروپا آسیا و خاورمیانه صادر می‌کند گفته است، شناخته شدن به عنوان شخصیتی که تحریم‌های آمریکا را نادیده می‌گیرد کمی خطرناک است.

طبق گفته آزم مونم، رئیس شورای چای هند صادرات چای هند به ایران در سال جاری تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت، زیرا تاریخ اجرایی شدن تحریم‌ها ماه نوامبر اعلام شده است، بنابراین در این زمان بخش اعظم صادرات چای هند به ایران انجام شده است.

به گفته مونم، اما اگر هند با تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافقت کند، سال آینده صادرات به ایران با مشکل روبرو خواهد شد.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.