کد مطلب: ۵۲۶۲۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استوری‌های جنجالی بازیکنان فوتبال / درآمدزایی پرخطر؟

استوری‌های جنجالی بازیکنان فوتبال / درآمدزایی پرخطر؟

مروری بر فضای مجازی نشان می‌دهد برخی از بازیکنان فوتبال هم مانند دیگر چهره‌های سرشناس به تبلیغات روی آورده‌اند. علی اصغر سعیدی، جامعه‌شناس می‌گوید: این کار الزاما بد نیست اما به مرور سرمایه اجتماعی این افراد را از بین می‌برد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صفحه برخی از چهره‌ها چند هزار فالور دارد و برخی دیگر چند صد هزار فالور. یکی در صفحه‌اش شامپو تبلیغ می‌کند و دیگری خمیر دندان. برخی هم برای صفحات دیگر فالور جذب می‌کنند.

حضور سلبریتی‌ها و برخی از چهره‌ها در فضای مجازی مدتهاست که باب شده است.

اما امروز یکی از بازیکنان سرشناس فوتبال در یکی از استوری‌های خود در اینستاگرام تبلیغی برای یک صفحه دیگر داشت با این متن: «این استوری برای کساییه که پیج اینستاگرام دارن، پیج بیزنیسی یا بلاگری دارن و سال قبل نتونستن کاری با پیجشون کنن و …» تبلیغی که نشان می‌دهد فوتبالیست‌ها هم وارد تبلیغات اینستاگرام شده‌اند.

جلال اینستاگرام

ورود بازیکنان فوتبال و برخی از چهره‌های مطرح به تبلیغات فضای مجازی این سوال را ایجاد می‌کند که آیا فوتبالیست‌ها درآمد کمی دارند که به تبلیغات مجازی روی آورده‌‌‌اند؟ سوال دیگری که وجود دارد این است که تبلیغات توسط سلبریتی‌ها و مشخصا فوتبالیست‌ها خوب است یا بد؟ این تبلیغات چه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند داشته باشد؟

علی اصغر سعیدی، جامعه‌شناس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «وقتی یک شرکت تبلیغاتی به سلبریتی‌ها پیشنهاد می‌دهد آنها از سرمایه اجتماعی خود استفاده کرده و آن را تبدیل به سرمایه اقتصادی می‌کنند. واقعیت این است که دیگر برای کسی سرمایه اجتماعی هدف نیست.»

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: «این موضوع نشان می‌دهد جامعه ایران و البته جهان، مصرفی شده است. افراد از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند که کالای خود را بفروشند. این هم یک شیوه تبلیغ قدیمی است. تبلیغاتی که به این صورت شکل می‌گیرد متاسفانه نشان‌دهنده ناآگاهی مصرف‌کننده است. چراکه در این شیوه از تبلیغات، شما قوه ناخودآگاه فرد را تحریک می‌کنید که اقدام به خرید یک کالا کند. با این کار در حقیقت از علاقه مصرف‌کننده به یک شخصیت فوتبالی یا هنری استفاده می‌کنید که این، نشان‌دهنده ناآگاهی مصرف‌کننده است.»

این جامعه‌شناس می‌گوید: «من نمی‌گویم این نوع تبلیغات خوب یا بد است اما در نهایت با شکست روبه رو می‌شود. حتی اگر سلبریتی‌ها به مقصود خود برسند و از این راه درآمدی هم کسب کنند اما به مرور زمان سرمایه اجتماعی خود را با آگاهی مصرف‌کننده نسبت به کالا از دست می‌دهند.»

سعیدی در پایان می‌گوید: «این تبلیغات آسیب دیگری جز از دست رفتن سرمایه اجتماعی و اعتماد آنها ندارد. مگر اینکه تبلیغات در حوزه کالاهایی باشد که به فرد آسیب بزند مانند داروهای لاغری و…»

این در حالی است که اخیرا ایسنا نیز در گزارشی به پیش فروش مسکن توسط سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌های مشهور پرداخت. ایسنا در این مورد نوشت: «اخیرا تعدادی شرکت ساختمانی با استفاده از چهره برخی سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌های مشهور اقدام به تبلیغات پیش فروش مسکن در فضای مجازی و فضاهای شهری کرده‌اند که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، ضمن هشدار به پیش خریداران و شهروندان، این فروش و تبلیغات را غیرقانونی دانست.»

البته تبلیغات در فضای مجازی تنها به فوتبالیست‌ها مربوط نمی‌شود بلکه هنرمندان نیز دستی در این کار دارند. پیش‌تر و در سال ۹۸ برخی از رسانه‌ها از حکم تعقیب یکی از بازیگران برای تبلیغ داروی پیشگیری از کرونا خبر داده بود. برخی از بازیگران نیز در تبلیغ مواد آرایشی تا رنگ مو و… دستی دارند که حکایت همان استفاده از سرمایه اجتماعی برای رسیدن به سود بیشتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.