کد مطلب: ۴۳۵۳۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۲ هزار میلیاردی اسکناس‌های در دست مردم

کاهش 2 هزار میلیاردی اسکناس‌های در دست مردم

طی 9 ماهه ابتدایی امسال حدود دو هزار میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در دست مردم کاسته شده و روانه سیستم بانکی شده که در سهم بانک‌ها در جذب این اسکناس‌ها بیشتر از بانک مرکزی بوده است.

آمارها نشان می‌دهد، طی 9 ماهه ابتدایی امسال از میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص کاسته شده و به میزان آن نزد بانک‌ مرکزی و بانک‌ها افزوده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در 9 ماهه ابتدایی سال جاری اقتصاد کشور شاهد افت میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بود.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی طی پنج سال اخیر اسکناس و مسکوک در دست مردم از 33.4 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به حدود 52.7 هزار میلیارد تومان در آذر ماه امسال رسید، یعنی بیش از 50 درصد رشد داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در اسفند ماه سال گذشته میزان اسکناس در دست مردم به طرز عجیبی با رشد 20 درصدی همراه شده بود، اما پس از آن طی 9 ماهه امسال این جریان به سمت بانک‌ها سرازیر شده است.

بر همین اساس طی 9 ماهه ابتدایی امسال حدود دو هزار میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در دست مردم کاسته شده و روانه سیستم بانکی شده که در سهم بانک‌ها در جذب این اسکناس‌ها بیشتر از بانک مرکزی بوده است.

5765

بر اساس آمارها اسکناس و مسکوک در دست مردم در پایان سال آذر ماه امسال به بیش از 52 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال 1397 معادل 3.6 درصد افت داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 1397، بیشترین رشد میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم در اسفند ماه اتفاق افتاده است.

اسکناس و مسکوک نزد بانک مرکزی در سال گذشته کاهش پیدا کرده و مقدار آن با افت 23 درصدی از 2.8 هزار میلیارد تومان در سال 1396 به 2.1 هزار میلیارد تومان در سال 1397 رسیده است.

همچنین از سوی دیگر اسکناس‌ و مسکوک نزد بانک‌ها نیز طی 9 ماهه ابتدایی امسال با رشد 15.3 همراه بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ش پوراحمدی

    حال که دولت خودش چاپ میکنه وسرازیربازارحاصلش هم تورم کمرشکنیه که دیگه نرخش ساعتی شده . امیدوارم کمرباعث وبانیش بشکنه .