کد مطلب: ۵۳۸۰۷۱

اشخاص حقیقی فاقد دسته چک می‌توانند از مرداد چک موردی بگیرند

اشخاص حقیقی فاقد دسته چک می‌توانند از مرداد چک موردی بگیرند

سخنگوی اجرای قانون جدید چک توصیحاتی را درخصوص چک موردی ارائه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمنه نادعلی‌زاده اظهار کرد: بخشنامه چک موردی چند روزی است که ابلاغ شده و قرار است که از ابتدای مردادماه سال جاری اجرایی شود.

وی افزود: افرادی هستند که تمایل به دریافت دسته چک ندارند، اما ممکن است نیازی داشته باشند که برخی تعهداتشان را با چک پرداخت کنند؛ لذا این اشخاص می‌توانند از چک موردی استفاده کنند.

به گفته نادعلی‌زاده، چک موردی فقط به شخص حقیقی تخصیص پیدا می‌کند.

سخنگوی اجرای قانون جدید چک که در یک برنامه تلویزیونی سخت می‌گفت، اظهار کرد: برای دریافت این چک، لازم است اشخاص حقیقی حساب جاری نزد بانک خود داشته باشند و از محل حساب جاری چک موردی دریافت کنند.

وی ادامه داد: اشخاص حقیقی می‌توانند در هر بار تقاضا دو فقره چک موردی دریافت کنند، اما سقف دریافت «چک موردی» پنج فقره چک در سال است.

نادعلی زاده اظهار کرد: تخصیص چک موردی مشابه چک عادی است و اهلیت سنجی درباره آن انجام می‌شود. بدین معناکه فرد سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده نداشته باشد و محرومیت‌ها و محکومیت‌های قضایی به این فرد مترتب نشده باشد و در صورتی که پیش از این نیز چک موردی دریافت کرده است تعهدات خود را ایفا کرده باشد.

او افزود: اگر چک موردی برگشت بخورد، قطعا مشابه چک عادی مشمول محرومیت‌های ماده (۵) قانون می‌شود. براین اساس دسته چک جدید به فرد اعطا نمی‌شود، امکان ثبت چک ندارد و سایر محرومیت‌ها و محکومیت‌های مربوطه برای فرد اعمال می‌شود.

وی درباره‌ چک موردی نیز گفت: مشابه چک عادی، فرد باید به سامانه صیاد مراجعه کند و اطلاعات مربوط به «تاریخ»، «مبلغ» و «اطلاعات هویتی» را ثبت کند و برگه چک به گیرنده تحویل شود و گیرنده چک نیز مشابه چک عادی با مراجعه به سامانه صیاد مراتب تایید خود را در سامانه صیاد اعلام کند. وجه افتراق چک موردی و عادی این است که چک موردی قابل انتقال به غیر نیست. بدین معنا که چک موردی در وجه شخص معین صادر شده و قابل انتقال به شخص دیگر نیست.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.