کد مطلب: ۱۲۸۳

اصلاح یا حذف ثبت سفارش کالا/ بررسی موانع قانونی و اجرایی تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مرحله ثبت سفارش، یک بوروکراسی اداری است که یا باید حذف و یا اصلاح شود.  محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در تشریح برنامه‌های وزارت صنعت در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه معوقات بانکی 80 هزار میلیارد تومان است، گفت:

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مرحله ثبت سفارش، یک بوروکراسی اداری است که یا باید حذف و یا اصلاح شود.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در تشریح برنامه‌های وزارت صنعت در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه معوقات بانکی 80 هزار میلیارد تومان است، گفت: از این میزان تنها 15 تا 20 درصد مربوط به بخش تولید است، به عبارتی این 80 هزار میلیارد تومان به سمت سفته بازی رفته و در بخش تولید هزینه نشده است، ضمن اینکه به اعتقاد ما مرحله ثبت سفارش، یک بوروکراسی اداری است که یا باید حذف و یا اصلاح شود.

وی تصریح کرد: در ارتباط با افزایش سهم تولید و صادرات، محصولات و خدمات دانش بنیان معتقدیم که باید به تولید و تولیدکنندگان بها داده شود و جایگاه و منزلت اجتماعی آنها را افزایش دهیم.

وی افزود: موانع قانونی، ذهنی و اجرایی تولید در دولت در حال بررسی است و پیشنهاداتی در این زمینه آماده شده که در برخی موارد باید حذف در بخشی اصلاح و در بخشی دیگر مواردی ایجاد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تشویق سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی، تعاونی و سرمایه‌گذاران خارجی، ارتقای توان رقابت‌پذیری، ارتقای کیفی محصولات تولیدی، روزآمد کردن صنایع و فرایندهای تولید به دانش روز از دیگر برنامه‌های مد نظر وزارت صنعت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: همچنین شناسایی بازارها، بازاریابی و بازارسازی، توسعه روابط سیاسی و تجاری بین‌المللی و عضویت در مناسبات منطقه‌ای و جهانی و رفع موانع الحاق به سازمان جهانی تجارت از دیگر اهداف مورد نظر در این حوزه به شمار می‌رود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: اصل دیگر محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید و تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد است که برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این بخش منعطف کردن مقررات حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی، از جمله انجام پرداخت به صورت کارمزد به جای روزمزد و همچنین رفع موانع روابط کار است.

وزیر صنعت اضافه کرد: دادن آزادی عمل به فعالان اقتصادی و تولیدی برای ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی، ارتقای سطح دانش و فنون نیروی انسانی، توجه به تحقیق و توسعه در رابطه با بهبود بهره‌وری، تعیین اهداف کمی بهره‌وری بر اساس بهترین‌های جهانی و تعامل با آنها در فراگیری از دیگر برنامه‌های وزارت صنعت در تحقق حماسه اقتصادی است.

وی با اشاره به برنامه چهار ساله خود برای تحقق حماسه اقتصادی در وزارتخانه متبوعش بیان داشت: افزایش سهم تولید ناخالص ملی از 38 درصد به 45 درصد، رسیدن به رشد سالانه ارزش افزوده بخش صنعت و معدن به میزان 12درصد، سهم 45 درصدی صادرات صنعتی و معدنی به کل صادرات در پایان دوره چهار ساله از جمله اهداف کمی در نظر گرفته شده در دوره دولت یازدهم است.

نعمت‌زاده افزود: همچنین بنا است طبق اهداف در نظر گرفته شده سهم صادرات محصولات با فناوری متوسط و بالا به صادرات کل صنایع و معادن در پایان دوره به 30 درصد برسد و طبق برنامه در نظر گرفته شده سرانه صادرات صنعتی و معدنی که در سال گذشته 340 دلار بود، به 500 دلار برسد.

وزیر صنعت بیان کرد: بنا است نسبت پوشش صادرات صنعتی و معدنی به واردات در همین بخش 100 شود و کل نیاز بخش صنعت و معدن باید از همین بخش تأمین شود، مشارکت برای رساندن رتبه کشور در رقابت‌پذیری جهانی به کمتر از 45 درصد و در مورد فضای کسب و کار به رتبه 100 و یا کمتر از آن در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان گفت: جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به رقم متوسط سالانه 3 میلیارد دلار و نیز رساندن رشد سالانه نرخ بهره‌وری کل عوامل تولید به 3 درصد از دیگر اهداف در نظر گرفته شده توسط وزارت صنعت در برنامه چهار سال آینده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.