کد مطلب: ۶۶۷۶۸۲

دانشجویان معترض در هند یک قطار را به آتش کشیدند

دانشجویان معترض در هند یک قطار را به آتش کشیدند

دانشجویان و دانش‌آموزان هندی در اعتراض به طرح جدید دولت هند برای کوتاه شدن زمان خدمت و بازنشستگی بدون مزایا در ارتش، با آتش زدن خط آهن و نشستن روی ریل‌ها، رفت و آمد قطارها را مختل کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اعتراضات علیه آگنیپات، طرح جدید دولت هند برای استخدام در نیروهای مسلح، امروز به خشونت کشیده شد.

متقاضیان پیوستن به ارتش، برای دومین روز متوالی خطوط راه آهن و جاده را در چندین بخش از ایالت بیهار مختل کردند.

قطارها به آتش کشیده شدند، شیشه های اتوبوس ها شکسته شد و جوانان خشمگینی که خواستار لغو طرح جدید بودند به رهگذران، از جمله یکی از اعضای حزب حاکم بی جی پی BJP، سنگ پرتاب کردند.

اعتراضات خشونت آمیز اکنون در چندین ایالت در سراسر هند گسترش یافته است.

به نقل از ایرنا ، مقامات راه آهن مرکزی شرق هند گفته اند مجبور به لغو حرکت ۲۲ قطار شده‌اند و پنج قطار بعد از چند ایستگاه متوقف شدند.

معترضان شیشه‌های قطار سریع السیر بین شهری را در ایستگاه راه‌آهن بابوا شکستند و یک اتوبوس را به آتش کشیدند. آنها با در دست داشتن بنری که روی آن نوشته شده بود «عاشقان ارتش هند» شعارهایی علیه طرح جدید استخدام سر دادند.

در ناوادا، خودروی آرونا دوی از اعضای حزب حاکم که در راه دادگاه بود، مورد حمله معترضان قرار گرفت، آنها به سمت ماشین او سنگ پرتاب کردند و پنج نفر از جمله این عضو مجلس مجروح شدند. دفتر حزبی در ناوادا نیز تخریب شد.

دوی به خبرنگاران گفت: معترضان با دیدن پرچمی که روی ماشین من نصب شده بود، تحریک شدند و آن را پاره کردند، راننده من، دو محافظ امنیتی و دو کارمند شخصی دفترم، مجروح شده‌اند.

در ایستگاه راه‌آهن در آرِرا، پلیس مجبور شد برای متفرق کردن جمعیت عظیمی از معترضان که به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند، به گلوله‌های گاز اشک‌آور متوسل شود.

تصاویر نشان می‌داد که کارکنان راه‌آهن از کپسول‌های آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش ناشی از پرتاب وسایل آتش زا روی ریل استفاده می‌کنند.

در جهان آباد، دانش آموزان با پرتاب سنگ چندین نفر را مجروح کردند، از جمله پلیس هایی که آنها را بدرقه کردند تا ریل های راه آهن را که برای مختل کردن حرکت قطارها در آن اردو زده بودند را ترک کنند. تصاویری از ایستگاه راه آهن، پلیس و دانشجویان معترض را نشان می‌داد که به سمت یکدیگر سنگ پرتاب می‌کردند و پلیس اسلحه خود را به سمت معترضان نشانه رفت تا آنها را بترسانند.

در ناوادا، گروهی از مردان جوان در یک خیابان که مسیر رفت و آمد عمومی است، لاستیک‌ آتش زدند و با سردادن شعارهایی خواستار عقب‌نشینی دولت هند از این طرح شدند. آنها مسیرهای راه آهن را در ایستگاه ناوادا مسدود کردند و وسایلی از جمله لاستیک را در مسیر به آتش کشیدند. تصاویری از محل نشان می‌دهد که این جمعیت به اموال راه‌آهن آسیب می‌رسانند و علیه نخست وزیر هند شعار می دهند.

در سحرسا، دانش‌آموزان به سمت ایستگاه راه‌آهن هجوم آوردند و هنگامی که پلیس سعی کرد آنها را متفرق کند به سوی پلیس، سنگ پرتاب کردند، تظاهرات از چندین منطقه همسایه اوتار پرادش نیز گزارش شده است. دیروز تظاهراتی در مظفرپور و بیهار آغاز شد.

آگنیپات، نام طرحی جدید از سوی دولت هند برای استخدام نیروی ارتش است که استخدام جوانان را به صورت قراردادی برای یک دوره چهار ساله و به دنبال آن بازنشستگی اجباری برای اکثر افراد، بدون انعام و مزایای بازنشستگی پیشنهاد می‌کند.

هدف طرح استخدام جدید، کاهش حقوق و دستمزدهای ارتش و حقوق بازنشستگی دولت و آزادسازی بودجه برای تهیه تسلیحات جدید است. معترضان می‌پرسند که پس از چهار سال چه خواهند کرد؟

بر اساس این طرح، حدود ۴۵۰۰۰ نفر بین ۱۷.۵ سال تا ۲۱ سال برای یک دوره چهار ساله به ارتش معرفی خواهند شد. در این مدت، حقوق ماهیانه بین ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ روپیه به اضافه کمک هزینه به آنها پرداخت خواهد شد، آن‌ها همچنین از مزایای پزشکی و بیمه ای برخوردار خواهند شد.

پس از چهار سال، تنها ۲۵ درصد از این سربازان ابقا خواهند شد و به مدت ۱۵ سال کامل در رده های غیرافسری خدمت خواهند کرد، مابقی با بسته ای بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون روپیه مرخص می‌شوند اما واجد شرایط مزایای بازنشستگی نخواهند بود.

بر اساس سیستم قدیمی ارتش، جوانان ۱۶.۵ تا ۲۱ ساله برای حداقل ۱۵ سال خدمت انتخاب می‌شدند و پس از بازنشستگی، مستمری دریافت می‌کردند.

این سیاست جدید انتقادات و پرسش‌هایی را از سوی چندین بخش، از جمله بخشی از کهنه‌سربازان، برانگیخته است. منتقدان استدلال کرده‌اند که یک دوره چهار ساله به روحیه جنگندگی در صفوف ضربه می‌زند و آنها را ریسک گریز می‌کند.

در میان کهنه سربازان، سرلشکر بی اس دانوآ (بازنشسته) در توییتی نوشت: «دو توصیه جدی به سیاست استخدامی که به تازگی برای نیروهای مسلح اعلام شده است؛ الف. افزایش دوره خدمت سربازان جدید به حداقل هفت سال، ب. حفظ نیروهای مسلح برای کسانی که مایلند حداقل ۵۰ درصد بیشتر خدمت کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.