کد مطلب: ۷۱۹۱۷۵

اعلام شروط واردات ماشین‌ آلات معدنی

اعلام شروط واردات ماشین‌ آلات معدنی

براساس آمار در حال حاضر ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات‌ معدنی فرسوده در کشور وجود دارد که نوسازی آنها می تواند به افزایش بازدهی معادن کشور کمک کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس آمار در حال حاضر ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات‌ معدنی فرسوده در کشور وجود دارد که نوسازی آنها می تواند به افزایش بازدهی معادن کشور کمک کند.

اکوایران نوشت: فرسودگی ماشین‌آلات معدنی یکی از مواردی است که علاوه بر کاهش بهره‌وری معادن می تواند به تعطیلی معادن فعال نیز منجر شود. با توجه به اهمیت بازسازی و واردات ماشین آلات‌معدنی برای سال جاری واردات ۲ هزار دستگاه این نوع ماشین آلات در نظر گرفته شده است.

سال ۹۹ براساس دستورالعملی واردات ماشین‌آلات معدنی متوقف شد، اما مشکلاتی که این دستورالعمل به همراه داشت از جمله بالا رفتن قیمت ماشین آلات چه به صورت خرید و چه اجاره این امر موجب شد تا مجدد واردات این نوع ماشین‌آلات از سال گذشته در دستور کار قرار گیرد و مجوز واردات برای واردات ۸۷۰ ماشین‌آلات معدنی صادر شود. با توجه به نیاز بخش معدن و براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت در سال جاری هم مجوزهای صادره برای ماشین‌آلات مورد نیاز بخش معدن برابر با ۲ هزار فقره بوده که با ورود این ماشین آلات بخشی از نیاز بخش معدن برطرف می شود.

براساس آمار اعلام شده از سوی معاون معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی فرسوده در کشور داریم که برنامه ریزی شده سالانه ۲ هزار تا ۲۵۰۰ دستگاه نوسازی شود.

به گفته رضا محتشمی‌پور سال ۹۹ دستورالعمل‌هایی صادر شد و واردات این نوع ماشین آلات را متوقف کرد و بعد در مقطعی با شرایط سخت مجوز واردات ماشین‌آلات معدنی داده شد نتیجه را نیز در عملکرد بازار مشاهده کردیم و دیدیم قیمت‌ها به شدت افزایش یافت به طوری که قیمت ۷۰ درصد بالاتر از قیمت تمام شده رسید و قیمت اجاره ماشین‌آلات در برخی مناطق مانند شرق کشور بسیار بالا رفت.

براساس دستورالعمل جدید برای واردات ماشین‌آلات ‌نو معدنی، واردکننده هیچ محدودیتی ندارد، اما برای ماشین‌آلات مستعمل محدودیت‌های در نظر گرفته شده است. بر این اساس واردات ماشین‌آلات زیر ۵ سال ساخت که سابقه ساخت داخل ندارد برای همه معدن‌کاران آزاد است و واردات ماشین‌آلات بین ۵ تا ۱۰ سال از مقرراتی تبعیتی می‌کند که بر اساس ظرفیت واحدها سنجیده می‌شود.

محتشمی‌پور اعلام کرد علاوه بر روند در نظر گرفته شده برای واردات خودرو برای تولید مشترک ماشین‌آلات معدنی سنگین با یکی از تولیدکنندگان دنیا هم در حال رایزنی هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفانه هیچ نظارتی از سوی اداره صمت به واردکنندگان دستگاهایی مثل لودر نیست الان لودر چینی بالای ۴ملیارد قیمت داره کی باید پیگیری کنه