کد مطلب: ۷۰۳۱۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال افت قیمت طلا برای بازارهای جهانی/ طلا در ایران هم کاهش می‌یابد؟

سیگنال افت قیمت طلا برای بازارهای جهانی/ طلا در ایران هم کاهش می‌یابد؟

با افزایش نرخ تورم در آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو نرخ بهره خود را به ۴٫۵ درصد افزایش دهد. این اقدام فدرال رزرو سیگنال کاهشی برای بازار طلای جهانی است. اما ممکن است روند طلا در بازار ایران متفاوت باشد. آیا طلا در ایران هم با کاهش همراه می‌شود؟

به گزارش تحارت‌نیوز ، چندی پیش اعلام شد که نرخ تورم آمریکا به ۸٫۳ درصد رسیده است. شاخص قیمت مصرف کننده که طیف وسیعی از کالاها و خدمات را در برمی‌گیرد، ۰.۱درصد در ماه و ۸.۳ درصد در یک سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس تجربه‌های قبلی، نرخ تورم آمریکا بر سیاست‌های مجموعه فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا تاثیر می‌گذارد. با توجه به تجربه‌های قبلی، فدرال رزرو روند افزایش نرخ بهره را ادامه می‌دهد.

اما حالا اقتصاددانان دویچه بانک نقطه پایانی بالقوه برای نرخ هدف فدرال رزرو را با استفاده از رویکردهای مختلف مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده اند که احتمال دارد که تا اوایل سال آینده، نره بهره فدرال رزرو لازم باشد به حدود ۴٫۵ درصد برسد.

اما با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، طلای جهانی چه روندی را طی خواهد کرد؟

امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: طلا به عنوان یک دارایی بدون بهره معرفی می‌شود. هنگامی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، هزینه فرصت نگهداری طلا بالا می‌رود و افرادی که قبل از این طلا خریده بودند، اکنون می‌توانند طلای خود را فروخته و پول آن را در بانک بگذارند و سود بیشتری دریافت کنند.

او افزود: به طور معمول، با افزایش نرخ بهره، قیمت طلا و تقاضای خرید آن کاهش می‌یابد. اما با توجه به تورمی که وجود دارد، نگهداری دارایی برای مردم جذاب‌تر است. پس ممکن است که تقاضا برای طلا کم نشود و افت محسوسی نداشته باشد.

طلا گران می‌شود؟

با توجه به اینکه تاثیرپذیری بازارهای ایران از تورم و نرخ بهره آمریکا بیشتر از کشورهای دیگر است، طلا چه واکنشی به افزایش نرخ بهره خواهد داد؟

این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: کف قیمتی طلای جهانی ۱۵۵۰ دلار است. یعنی ۱۰ درصد کمتر از قیمت فعلی. پس اگر نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش یابد، طلا می‌تواند ۱۰ درصد نیز ریزش داشته باشد.

موسوی: اما در ایران، با در نظر گرفتن به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، می‌توان شاهد سکه ۱۰ الی ۱۱ میلیون تومانی در بازار بود. اما اگر امسال مذاکرات به نتیجه مثبتی نرسد، با اینکه اونس جهانی ۱۰ درصد ریزش می‌کند، اما افزایش دلار در کشور آن را جبران می‌کند و سکه را به ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان می‌رساند.

آخرین اخبار از تحولات بازارارز و طلا را در صفحه ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.