کد مطلب: ۲۸۶۱۳۴

افزایش برداشت منابع آبی با مدیریت نامناسب سد‌ها

افزایش برداشت منابع آبی با مدیریت نامناسب سد‌ها

عدم مدیریت مناسب بر روی سد‌ها موجب توسعه بهره‌برداری از منابع آبی شده در حالی که سد یک سازه مدیریتی است که با احداث آن مدیریت منابع آبی انجام و مازاد آب ذخیره می‌شود.

در سه ماهه ابتدایی سال بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روند روبه رشدی همراه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال آبی جاری تا ۱۶ مرداد ماه سال جاری ۴۰۷ میلی متر بارندگی داشتیم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۷۴ میلیمتر بوده که اختلاف ۱۳۲ میلیمتری را نشان می‌دهد.

در همین راستا مدیر کل ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بارندگی در حوضه آبریز دریاچه در سه ماهه ابتدایی سال روند روبه رشدی داشته است اظهار کرد: نسبت به سال گذشته و دراز مدت بارندگی بهتر بوده و مخازن پشت سد‌ها بهتر از سال گذشته است و آب مازاد بعد از فصل کشاورزی به سمت پیکره دریاچه رها‌سازی خواهد شد.

با این وجود هنوز هم دریاچه ارومیه حال و روز خوبی ندارد و تراز سطح آب در تاریخ ۱۴ مرداد ماه سال جاری نسبت به دراز مدت با کاهش ۴.۱۷ متری روبرو بوده که رقم قابل توجهی است.

در این میان با توجه به مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در جهت کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تاکید بر عدم سدسازی در این حوضه و توقف ساخت سد‌های نیمه تمام تا رسیدن دریاچه به وضعیت تثبیت، ساخت سد‌های سیمینه، باراندوز و نازلو در استان آذربایجان غربی متوقف شده است.

در هممین راستا کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی معتقد است که عدم مدیریت مناسب بر روی سد‌ها موجب توسعه بهره برداری از منابع آبی شده در حالی که سد یک سازه مدیریتی است که با احداث آن مدیریت منابع آبی انجام و مازاد آب ذخیره می‌شود.

با این تفاسیر قبل از اینکه دیر شود باید بحث مدیریت بر روی سد‌ها را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه جدی گرفت و به فکر تثبیت وضعیت این دریاچه بود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.