کد مطلب: ۲۸۲۳۰۳

افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی

افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی

گفتنی است اعلام خروج برخی‌ برندها از بازار ایران، ازجمله پژو و رنو، سبب شد محصولات این دو برند با افزایش قیمت شدیدی در بازار مواجه شوند.

پیکر نیمه‌جان صنعت خودرو کشور این روزها متحمل سخت‌ترین شکنجه‌های داخلی و بین‌المللی است که هریک از آن‌ها مانند تیشه‌ای بر ریشه این صنعت عمل می‌کنند. باتوجه به محدودیت‌های بین‌المللی که به‌واسطه اعمال تحریم‌های اقتصادی وضع‌ شده از سوی آمریکا شکل گرفته است، شاهد بالا رفتن بی سابقه نرخ ارز و سکه در بازار هستیم که همین موضوع تاثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای وارداتی و داخلی گذاشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر همین اساس طی 3‌روز گذشته که روند افزایش نرخ ارز و سکه نمودار صعودی نسبتا شدیدی را به خود دیده، قیمت خودرو نیز سر به فلک کشیده و رکورد بی‌سابقه‌ای از خود به‌جا گذاشته است. این روند افزایش قیمت که حدودا از اوایل سال جاری شکل گرفت، تاکنون به این حد نرسیده بود، تا جایی‌که اگر امروز قیمت برخی خودروها را در بازار آزاد بررسی کنید، شاید باورتان نشود که این خودروها نسبت به چندماه گذشته افزایش قیمت 20 تا 30میلیون‌تومانی تجربه کرده‌اند.

گفتنی است اعلام خروج برخی‌ برندها از بازار ایران، ازجمله پژو و رنو، سبب شد محصولات این دو برند با افزایش قیمت شدیدی در بازار مواجه شوند. همچنین با توجه به اینکه چندی پیش مدیر اجرایی رنو اعلام کرد به‌دنبال جایگزین جدی برای بازار ایران در سایر نقاط جهان نظیر آفریقا هستند، احتمال توقف تولید و تعطیلی خط تولید رنو در ایران بیش از پیش شده است.

به همین خاطر محصولات پرتیراژ این برند در بازار که شامل تندر90، تندر پلاس و گروه B90 یا همان رنو ساندرو است، علاوه‌بر کمبود قطعه در خط تولید و کاهش شدید میزان تولید، با تقاضای بالا در بازار مواجه و همین عوامل سبب شده قیمت این خودروها در بازار با افزایش شدید همراه شوند.

طبق بررسی انجام‌شده در برخی سایت‌های خرید و فروش و همچنین نمایشگاه‌های سطح شهر تهران، قیمت درنظر گرفته‌شده برای رنو ساندرو استپ‌وی به مرز 100میلیون‌تومان رسیده که این مبلغ رکورد بی‌سابقه‌ای در صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌رود. از طرفی پس از اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی‌بر جایگزینی خودرو تندر پلاس اتوماتیک و دنده‌ای با هاچ‌بک چینی دانگ‌فنگ H30 کراس، قیمت این سدان تازه‌وارد به بازار افزایش داشت و مرز 85میلیون‌تومان را برای نسخه اتوماتیک و 75میلیون‌تومان را برای نسخه دنده دستی رد کرد.

یکی دیگر از خودروهایی کaه تا چند ماه پیش چندان مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گرفت، پژو 405‌ اس‌ال‌ایکس بود که با قیمتی حدود 40 میلیون‌تومان در بازار معامله می‌شد. اما طبق گفته فعالان بازار، این خودرو هم‌اکنون قیمتی حدود 56 میلیون‌تومان دارد.

دنا پلاس نیز که به‌عنوان مجهزترین خودرو تولید داخل پا به عرصه رقابت در بازار گذاشت، هم‌اکنون برچسب قیمت 85 تا 88 میلیون‌تومانی را به خود می‌بیند. این خودرو در ابتدا به‌دلیل قیمت مناسب و امکانات رفاهی فراوان، با هدف رقابت با خودروهای چینی به بازار عرضه شد، اما اکنون باتوجه به افزایش شدید قیمت‌ها، دیگر توانایی رقابت با همتایان چینی را ندارد زیرا بسیاری از شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات چینی، با ارائه تسهیلات ویژه، طیف وسیع‌تری از خریداران را به سوی خود کشانده‌اند.

و اما پراید، جنجالی‌ترین خودرو داخلی که سال‌ها بر سر تولیدش حواشی زیادی ایجاد شده، این روزها در ماراتن افزایش قیمت‌ها خودی نشان داده و از سایر خودروهای تولید داخل جا نمانده است.

قیمت پراید 111 که یکی از خودروهای پرتقاضا در بازار است، این روزها با سرعت هرچه بیشتر به مرز 30 میلیون‌تومان نزدیک می‌شود.

این درحالی است که قیمت اعلام‌شده آن از سوی کارخانه حدود 23 میلیون‌ تومان است، اما در بازار آزاد با قیمتی حدود 27 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این عدد برای نسخه صندوقدار آن که با کد 131 شناخته می‌شود، حدود 25میلیون‌تومان تخمین زده می‌شود. حال سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که این روند افزایش قیمت‌ها تا کی و کجا ادامه خواهد داشت، زیرا بازار دیگر ظرفیت و کشش این رویه را ندارد و به‌مراتب از میزان معاملات انجام شده کاسته شده است.

منبع:‌ اخبار خودرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.