کد مطلب: ۶۶۷۵۰۵

تعطیلات آخر هفته در ایران زیاد می‌شود؟

تعطیلات آخر هفته در ایران زیاد می‌شود؟

امروزه کشورها و شرکت‌های متعددی طرح چهار روز کاری و سه روز تعطیلی در هفته را پذیرفته‌اند یا در حال بررسی آن هستند اما این طرح چه مزایایی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعطیلات آخر هفته در ایران زیاد می‌شود؟

به نقل از اقتصاد نیوز ، تعداد کشورها و شرکت‌هایی که به اجرای آزمایشی و اختیاری این طرح می‌پیوندند، اضافه می‌شود و اغلب نتایج مثبتی به دست آمده است.

هر کشور دلایل خود را برای این طرح دارد؛ مثلا چندی پیش دولت ژاپن از این طرح حمایت کرد؛ به‌این‌دلیل که می‌توان گردشگری داخلی را گسترش داد که می‌تواند اقتصاد را پویا کند یا از میزان خودکشی نیروی کار به خاطر ساعات کار زیاد جلوگیری کند.

متداول‌ترین استدلالی که برای پذیرفتن این طرح در کشورهای مختلف بیان می‌شود، این است که با افزایش میزان تعطیلات آخر هفته بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا می‌کند. نیروی کار با داشتن سه روز تعطیلی در هفته با توان، انرژی و تعهد بیشتری کار می‌کند.

زمانی که کار در طول هفته و با تعطیلی کمی انجام می‌شود، توان ذهنی و جسمی نیروی کار کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های اداری نیز از مزایای طرح چهار روز کاری در هفته است. این در حالی است که در کشور ما تعطیلی در هفته جز در مواردی محدود یک‌ روز و نیم در هفته است و اکثر سازمان‌ها پنجشنبه‌ها تا ظهر مشغول فعالیت هستند.

این طرح در ایران اجرا می‌شود؟

طرح چهار روز کاری و سه روز تعطیلی در ایران چندان مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار نگرفته است؛ درحالی‌که دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند توجیهی برای بررسی دقیق و اجرای آزمایشی و اختیاری این طرح در برخی سازمان‌ها حداقل در بخش دولتی باشد.

نخست، بحث کاهش هزینه‌های اداری به‌ویژه در حوزه برق و گاز است. درحالی‌که در فصل تابستان با افزایش مصرف برق و در زمستان با افزایش مصرف گاز مواجه هستیم و در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری روی تولید برق و گاز انجام نشده، لازم است برای صرفه‌جویی طرح چهار روز کاری در هفته را جدی‌تر مطالعه و اجرای آزمایشی آن را شروع کرد.

علاوه‌براین بوروکراسی گسترده و پرهزینه و هدردهی منابع در سازمان‌های اداری اقتضا می‌کند اجرای آزمایشی طرح از سازمان‌های اداری شروع شود؛ همان‌گونه که طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس نتایج مثبتی داشته است.

دوم، اغلب نیروی کار انگیزه‌های کمی دارند و بهره‌وری و ساعات کار مفید به‌ویژه در بخش‌های یقه‌سفیدی اندک است.

یکی از دلایل آن می‌تواند مرخصی اندک یک روز و نیمه در هفته باشد که نیروی کار نمی‌تواند قوای ذهنی و فکری و جسمی خود را بازتولید کند؛ بنابراین گاهی در محیط‌های کاری با نیروی کاری مواجه هستیم که اغلب خسته، کم‌دقت، فاقد تمرکز و تا حدی عصبی هستند که لازم است برای این مسئله تدبیری اندیشیده شود.

سوم، با اجرای این طرح می‌توان امید داشت که افراد وقت و فرصت بیشتری برای خانواده بگذارند و به تقویت گفت‌وگو، تفاهم و توافق در میان اعضای خانواده بینجامد.

چهارم، گردشگری داخلی در کشور تقویت می‌شود. پنجم، مشاغل بخش سرگرمی و فرهنگی توسعه پیدا می‌کند.

درحالی‌که تعداد کسانی که سینما می‌روند، کتاب می‌خوانند و به تئاتر می‌روند کاهش پیدا کرده است، با اجرای این طرح می‌توان امید داشت این‌گونه مشاغل توسعه پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرتضی

    اولا همین الانشم تو ادارات کلی کارا عقب میافته و افراد معطل یه امضا و تایید هستن و بعضا تکمیل یه کار اداری چند هفته طول میکشه چه برسه به اینکه از ظهر سه شنبه ادارات تعطیل بشن. حالا فرض کن یکشنبه یا دوشنبه هم تعطیل رسمی باشه دیگه کل اون هفته رو هواست.
    دوما این تعطیلات واسه کارمنداست که طی سال کلی تعطیل و مرخصی دارن نه کارگرایی که جمعه هام شیفت هستن.
    مشکل گردگشگری داخلی بالا بودن هزینه هاست نه نداشتن تعطیلی و مرخصی.

  • محمد

    فقط برای بعضی مشاغل دولتی خوب میشه. مشاغل آزاد و خصوصی فرق نداره. من خودم شاگرد یه مغازه ام ، صاحب کارم از خداشه بگه جمعه ها هم بیا مغازه. البته شغل دولتی هم زحمت های خاص خودش رو داره سو تفاهم نشه

  • ناشناس

    توی این تورم همین کمبود تعطیلی رو کم داشتیم…..

  • رضا

    لطفا این مسئله رو پیگیری کنید ولی چند نکته رو هم مد نظر قرار بدید اول اینکه یک و نیم روز معنی نداره و پنجشنبه صرفا یک ساعت کمتر ساعت اداری هست دوم اینکه باید در اولین گام طرح توجیهی مناسبی ارائه بشه تا مخالفین توجیه بشن و سه توجیه مهم یکی بحث تقویت بنیان خانواده، دیگری رونق کسب و کارهای خدماتی و گردشگری و نهایتا افزایش بهره وری نیروی کار هست. بسیاری از کارمندان معترض به حقوق هم حتی میتونن روی مشاغل خانگی، تحقیقاتی و پاره وقت سرمایه گذاری منن و موجب رونق تولید هم بشن… ضمنا بسیاری از افراد ذی نفوذ برای اینکه متهم به کم کاری نشن محکم مقابل این طرح می ایستن لذا نیاز ِ توجیه افراد موثر در حاکمیت مورد توجه قرار بگیره

  • ناشناس

    به نظر من فقط پنجشنبه و جمعه را تعطیل کنند و یک روز در هفته هم مرخصی اختیاری بزارن که همه ادارات و فروشگاه ها باز باشند تا مردم بتونند به کارهای اداری و غیره خودشون هم برسند عالی میشه

  • ناشناس

    اگه یکشنبه یا دوشنبه تعطیل باشه اون وقت کل هفته تعطیله