کد مطلب: ۵۵۵۷۲۹

افزایش قیمت بلیت قطار+آزادسازی نرخ بلیت

افزایش قیمت بلیت قطار+آزادسازی نرخ بلیت

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی از تقاضای شرکت های حمل و نقل ریلی برای موافقت با افزایش قیمت بلیت قطار مسافری خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بابک احمدی درباره احتمال ایجاد انشعاب جدید در انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی به انجمن شرکت‌های باری و مسافری اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد؛ در حال حاضر همه شرکت‌های ریلی اعم از باری، مسافری و خدمات صنعتی در این تشکل صنفی حضور دارند.

قرار نیست شرکت‌های مسافری انجمن جدید تشکیل دهند

وی با رد این ادعای برخی شرکت‌های مسافری که انجمن شرکت‌های ریلی به دلیل حمایت از منافع شرکت‌های باری، نتوانسته از تسهیلات کرونایی شرکت‌های مسافری حمایت کند، گفت: تعدادی از مدیران شرکت‌های مسافری در یکی از جلسات مطرح کردند که ما از انجمن جدا شویم؛ اما موافقت نشد و قرار شد با همین روند ادامه دهیم چون پروسه تشکیل انجمن صنفی جدید، بسیار پیچیده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی درباره پیگیری این تشکل صنفی برای اخذ تسهیلات کرونایی شرکت‌های ریلی مسافری تصریح کرد: مشکل اصلی و سد راه اعطای تسهیلات کرونایی، به شرکت‌های مسافری، ایراداتی است که سیستم بانکی به تضامین می‌گیرد.

ماجرای سخت گیری بانک‌ها برای عدم اعطای تسهیلات کرونایی

وی ادامه داد: بانک‌ها به شدت سخت گیری می‌کنند؛ مرتباً دستورالعمل‌های بانک مرکزی را مطرح می‌کنند؛ حال آنکه اگر شرکت‌های ریلی مشکل مالی نداشتند که دنبال اخذ تسهیلات بانکی نبودند؛ بنابراین باید نگاه ویژه به نحوه اعطای این تسهیلات باشد تا مشکلات شرکت‌ها کمرنگ‌تر شود. نه اینکه سخت گیری ها بیشتر شود.

احمدی درباره وثایق بانکی گفت: شرکت‌های ریلی مسافری آمادگی دارند تا واگن‌های خود را به عنوان وثیقه، در رهن بانک بگذارند، ولی بانک‌ها زیر بار نمی‌روند؛ در حالی که قانون دسترسی آزاد به حمل و نقل ریلی صراحتاً می‌گوید واگن‌ها دارای سند رسمی بوده و اسناد آنها قابل ترهین است ولی بانک‌ها چون با این قانون آشنا نیستند یا بعضاً نمی‌خواهند آشنا شوند، با وثاقت واگن‌ها برای تسهیلات بانکی، به شدت مسأله دارند.

خیلی از مقامات به بانک‌ها دستور پرداخت وام دادند اما بانک‌ها عمل نکردند

وی خاطرنشان کرد: هم رئیس کل بانک مرکزی، هم وزیر راه و شهرسازی و هم دیگر مقامات ارشد دولت بارها دستورات لازم برا برای بانک‌ها در خصوص اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی صادر کرده‌اند اما در عمل بانک‌ها این دستورات را در نظر نمی‌گیرند از این جنس دستوراتی که منتج به نتیجه نشده، زیاد داریم.

رئیس انجمن شرکت‌های ریلی تأکید کرد: اخیراً بار دیگر با پیگیری‌های گسترده‌ای که داشته‌ایم، فراخوان جدیدی به شرکت‌های ریلی شده تا از محل اعتبار سابق، اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی اجرایی شود؛ به شرکت‌ها گفته شده تا مشخصات و مختصات هزینه-درآمد خود را بار دیگر اعلام کنند؛ وزارت ره و شهرسازی مذاکراتی با سیستم بانکی داشته است.

درخواست افزایش قیمت بلیت قطار داده‌ایم

وی درباره افزایش قیمت بلیت قطار مسافری گفت: هزینه‌های شرکت‌های مسافری بسیار زیاد است؛ چند ماه است که این تقاضا را از شرکت راه آهن داشته‌ایم؛ تقاضای شرکت‌ها کاملاً به حق است؛ وقتی به بخش خصوصی می‌گوئیم قیمت بلیت را افزایش ندهید، باید از طرف دیگر هزینه‌های آن را جبران کنیم؛ از سوی دیگر دولت به دلیل نبود منابع، امکان پرداخت یارانه ندارد؛ شرکت‌های ریلی مسافری را موظف کرده‌اند در کوپه ۴ نفره برای ۲ نفر بلیت بفروشند اما هزینه‌های جاری شرکت‌ها، همچنان برای ۴ نفر است؛ شرکت‌ها این مابه التفاوت را از کجا باید تأمین کنند؟

احمدی با بیان اینکه سرمایه گذاری خرید واگن را خود شرکت‌ها انجام می‌دهند نه دولت، گفت: دولت به جای حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی مسافری، عمداً کاری می‌کند که این سرمایه گذاری غیر اقتصادی شود. شرکت‌های ریلی به تدریج با این روند نابود می‌شوند.

قیمت بلیت قطار باید آزادسازی شود

وی درباره درخواست آزادسازی قیمت بلیت قطار مسافری یادآور شد: در این خصوص، در حال کار کردن روی موضوع هستیم اما نمی‌خواهیم چالش و حاشیه ایجاد کنیم؛ فرآیند مربوطه را طراحی کرده‌ایم. سال هاست که این موضوع مطرح است و ما درخواست خود را به شرکت راه آهن داده‌ایم اما به دنبال آن هستیم تا با حداقل حواشی این اتفاق رخ دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.