کد مطلب: ۳۲۸۶۷۱

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران پیشنهاد داد:

توزیع هدفمند به جای افزایش قیمت بنزین

توزیع هدفمند به جای افزایش قیمت بنزین

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران می‌گوید: ضروری است بیش از طرح کردن افزایش قیمت بنزین، به فکر تشکیل سامانه‌ای هدفمند برای نظام توزیع بنزین باشیم.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، پس از احیای کارت‌های سوخت بنزین و آغاز مباحثی برای دو نرخی شدن بنزین به نظر می‌رسد باید منتظر اعلام نرخ‌های جدید بنزین بود. بخش خصوصی نسبت به قیمت بنزین چه پیشنهادی دارد؟

در همین رابطه، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران معتقد است: اینکه می‌گویند در این شرایط همه منتظر نرخ‌های جدید بنزین هستند، نادرست است. امروز باید به دنبال اصلاح زیرساخت‌ها باشیم و برای ساماندهی توزیع بنزین سامانه‌ای را در این مسیر تشکیل دهیم.

رضا پدیدار گفت: بخشی از سوخت کشور شامل بنزین و گازوئیل به طور نامشخص از جایگاه‌های سوخت توزیع می‌شود. در این وهله، نخستین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد تشکیل سامانه‌ای برای مکانیزم توزیع است. زمانی‌که اطمینان حاصل شد مصرف‌کنندگان و متقاضیان بنزین چه گروهی هستند، آن وقت می‌توان نسبت به قاچاقی بودن یا نبودن سوخت کشور اظهار نظر جامعی داشت.

او با بیان اینکه در حال حاضر گازوئیل از سیستم نظارتی جامعی برخوردار است، افزود: گازوئیل دارای سیستم سامانه توزیع است. یعنی مقدار سوختی که از این فرآورده به جایگاه‌داران توزیع می‌شود کاملا مشخص است. در حالی‌که تنها امروز مهم‌ترین چالش‌هایمان بر سر نبود سامانه بنزین است.

نسبت به قیمت نرخ بنزین هیجانی نباشیم

پدیدار اظهار کرد: در این بازه زمانی رسانه‌ها باید از هرگونه هیجان‌زدگی نسبت به تعیین و تکلیف نرخ بنزین به دور باشند. نباید فوری به سراغ قیمت بنزین رفت بلکه باید دید میزان مصرف واقعی بنزین در کشور چقدر است؟

قیمت بنزین

رضا پدیدار می‌گوید: در طرح جدید دولت باید بین مصرف بنزین خودروهای شخصی و عمومی تفکیک قایل شویم؛ چرا که عدم تفکیک‌سازی عارضه مجددی را ایجاد و قیمت تمام‌شده را در اقتصاد ما تحریک می‌کند.

او با بیان اینکه امروز میزان ضریب تولید بنزین کاملا مشخص و شفاف است، افزود: سهم انرژی در قیمت تمام‌شده کالا و خدمات موثر است. هر کارشناسی که به بحث نرخ‌گذاری قیمت بنزین بپردازد به خطا رفته و اساسا قیمت‌گذاری برای حامل‌های انرژی اقدام درستی نیست تا زمانی که مصرف واقعی بنزین بر اساس سامانه کارت سوخت مشخص شود.

پدیدار گفت: در طرح جدید دولت باید بین مصرف بنزین خودروهای شخصی و عمومی تفکیک قایل شویم؛ چرا که عدم تفکیک‌سازی عارضه مجددی را ایجاد و قیمت تمام‌شده را در اقتصاد ما تحریک می‌کند که این خود رشد فزاینده تورمی را به همراه دارد.

او تصریح کرد: مطرح کردن افزایش قیمت سوخت به عنوان عامل اصلی انرژی در کشور یک التهاب تورمی مضاعف ایجاد می‌کند. بنابراین بیش از طرح کردن افزایش قیمت بنزین ، به فکر تشکیل سامانه‌ای هدفمند برای نظام توزیع بنزین باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.