کد مطلب: ۳۵۳۹۳۷

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه اول اسفند

دو موضوع جنجالی روز؛ شناورهای چینی و خودروهای ایرانی!

دو موضوع جنجالی روز؛ شناورهای چینی و خودروهای ایرانی!

روزنامه جوان آغاز‌گر گرانی‌های کشور را خودرو‌سازان داخلی می‌داند و روزنامه جام‌جم با کارشناسان به بررسی این گرانی‌ها پرداخته‌اند. در روزنامه‌های اطلاعات نیز به نقل از فرمانده نیروی دریایی سپاه آمده که کشتی‌های ماهیگیری چینی آب‌های ایران را ترک کنند و روزنامه ایران از کاهش قیمت ماهی بعد از توقیف کشتی‌های چینی خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه جوان در سرویس اقتصادی خود گزارش می‌کند که « خودروسازان دولتی گران‌فروش » نه فقط گران‌فروش هستند که همیشه گرانی کالا‌های دیگر از مواد غذایی تا کالا‌های خدماتی نیز با استارت آن‌ها شروع می‌شود. اگر روزگاری افزایش قیمت بنزین، شاخص و بهانه‌ای برای گران‌فروشی در بازار کالا‌های اساسی می‌شد و حتی اگر بنزین کافی به خودرو‌های خدماتی داده می‌شد، باز برای گرانی، بهانه و توجیه می‌آوردند.

این روزنامه در ادامه از پیش‌فروش دو ساعته خودرو این‌طور گزارش می‌دهد: ایران‌خودرو و سایپا قرار بود، از صبح دیروز فروش فوری محصولاتشان را ۵ درصد زیر قیمت بازار هفته اول بهمن ماه آغاز کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌های اعلام شده بسیار بالاتر از قیمت خودرو در بازار در هفته اول بهمن است، به‌طوری که به نظر می‌رسد این قیمت‌ها تا حدی بر مبنای قیمت فعلی خودرو در بازار آزاد تعیین شده است.

این روزنامه همچنین قیمت خودرو پژو ۴۰۵ مدل GLX را طبق بخشنامه دیروز ۷۲ میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو ۷ بهمن ماه در بازار ۵۸٫۵ میلیون تومان بوده است. پژو پارس دوگانه‌سوز نیز از سوی ایران‌خودرو با قیمت ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شد در شرایطی که قیمت این خودرو در دهه اول بهمن ماه ۷۳٫۵ میلیون تومان بوده است.

جام جم هم در تحلیل گرانی خودرو می‌نویسد: دیروز قیمت پراید صندوقدار به 49 میلیون تومان رسید، قیمتی كه تا همین چند وقت پیش كسی خوابش را نمی‌دید؛ اما اكنون به دلیل كوتاهی مسؤولان و بدقولی خودروسازان و همچنین بی‌اعتنایی سازمان‌های نظارتی هر روز این خودرو كه جزو خودروهای پرتقاضای كشور است، با قدرت خرید خانوار فاصله زیادی پیدا می‌كند.

همچنین سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی در گفتگو با روزنامه جام جم در مورد گرانی خودرو اظهار می‌کند: با شكایت مردم مواجه هستیم اما در این شرایط با توجه به سكوت سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان كه متولی اصلی این كار است و نبود قیمت مشخص، ورود تعزیرات به بازار خودرو مناسبتی نداشته و فعلا امكان نظارت نداریم.

کشتی‌های چینی بايد آب‌های ایران را ترک کنند

روزنامه اطلاعات درباره‌ی موضوع کشتی‌های چینی به نقل از فرمانده نيروی دريايی سپاه گزارش می‌دهد: کشتي‌های چينی بايد آب‌هاي ايران را ترک کنند و هر نوع قراردادي در اين باره لغو شود. سردار عليرضا تنگسيری در ديدار با بسيجيان و صيادان قشم افزود: «صيادان بومی ايران بايد در خليج فارس و دريای عمان به فعاليت بپردازند.»

اطلاعات در ادامه گفتگو با تنگسیری می‌نویسد: بايد قابليت‌هايی که کشتی خارجي دارند به کشتی‌های ايرانی افزوده شود تا بتوانند در دريای عمان به صيادی بپردازند.

روزنامه ایران تاثیر توقیف کشتی‌های ماهی‌گیری را کاهش قیمت ماهی دانست و همچنین از ادامه فعالیت چینی‌ها با نام جعلی خبر داد. قیمت ماهی مقوایی را از 35 هزار تومان به 25 هزارتومان بازگردانده است. ماهی شیر 65 هزارتومانی را هم می‌شود 50 هزار تومان خرید. کفچک 40 تومانی هم 30 هزارتومان به فروش می‌رسد.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: براساس خبرهای موجود کشتی‌های چینی با اسم ایرانی و پرچم ایرانی دوباره به آب‌های عمان باز می‌گردند. این در حالی است که منتقدان اعتقاد دارند تا زمان بررسی کامل این ماجرا باید حضور شناورهای چینی در آب‌های ساحلی ایران ملغی اعلام و سازمان بازرسی وارد ماجرا شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.