خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۵۴۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت ماسک افزایش می‌یابد؟ / سهمیه‌بندی سِرم در اوج امیکرون

قیمت ماسک افزایش می‌یابد؟ / سهمیه‌بندی سِرم در اوج امیکرون

شیوع سویه جدید کرونا، با نام اُمیکرون بار دیگر بازار اقلام دارویی و بهداشتی را برهم‌ریخته است. آن‌طور که نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید، بیش از ۱۰۰ قلم دارو در پیک امیکرون نایاب شده‌اند. روح‌ا… کشیری، تولیدکننده ماسک، از افزایش قیمت مواد اولیه این کالا خبر می‌دهد. با ادامه این روند می‌توان گفت که طی روزهای آتی قیمت ماسک و سرم افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اوج‌گیری و جولان دوباره کرونا بار دیگر شاهد کمیاب‌شدن دارو در کشور هستیم. حالا بسیاری از فعالان بازار و شهروندان بار دیگر نگران افزایش قیمت ماسک و سرم هستند.

در این باره نایب رئیس انجمن داروسازان گفت: بعید است که داروهای کمیاب‌شده تاثیری در اوج‌گرفتن موچ ششم کرونا داشته باشند. چراکه داروهای مربوط به بهبود بیماری کرونا هنوز در دسترس قرار دارند.

علی فاطمی در گفتگو با تجارت‌نیوز هشدار داد: چنانچه در تامین داروهای مربوط به مقابله با ویروس جدید خللی وارد شود، آنگاه خروج از پیک مربوط به امیکرون به‌سختی میسر می‌شود.

بنا بر اعلام او داروهای کمیاب‌شده اکثرا آنتی‌بیوتیک‌ها و قرص‌های متعارف اعصاب هستند که ارتباط چندانی به درمان امیکرون ندارد.

سرم هست اما کم است

فاطمی در پاسخ به شایعاتی مبنی بر کمبود دوباره سرم اظهار کرد: ما یک بار در تابستان کمبود شدید سرم را تجربه کردیم. این مشکل حاد آسیب جدی به بخش درمان وارد کرد. اکنون سرم وجود دارد، اما به اندازه کافی نیست. هنوز هم داروخانه‌ها به شکل سهمیه‌ای سرم دریافت می‌کنند.

به اعتقاد وی نمی‌توان وضعیت کنونی تامین و توزیع دارو، ازجمله سرم را عادی تلقی کرد. با این حال هنوز به اندازه پیک‌های چهارم و پنجم اوضاع بحرانی نیست.

این مقام صنفی درباره آینده بازار توضیح داد: گمانه‌زنی‌های مختلفی در این باره وجود دارد. آن‌طور که وزارت بهداشت می‌گوید، مواد اولیه داروهای کمیاب تا یک ماه آینده در خط تولید قرار می‌گیرد. سازمان غذا و دارو به‌عنوان تامین‌کننده ارز و توزیع‌کننده دارو نیز این خبر را تائید می‌کند.

فاطمی درباره کمبود مواد اولیه تولید ماسک نیز اظهار کرد: سندیکای تجهیز لوازم پزشکی باید پاسخگوی افزایش قیمت مواد اولیه ماسک در بازار باشد.

واردات ماسک‌های منقضی از چین

با توجه به کمبود شکل‌گرفته بسیاری از شهروندان اکنون نگران افزایش قیمت ماسک هستند. در این رابطه فارس به نقل از یک تولیدکننده نوشت: با اوج‌گرفتن سویه امیکرون در کشور مواد اولیه ماسک گران شد.

روح‌الله کشیری همچنین با اشاره با احاطه بازار ماسک توسط کالاهای قاچاق اظهار کرد: این ماسک‌ها که بعضا تاریخ گذشته هستند از چین وارد می‌شوند.

این روندی آشناست که در ابتدای شیوع ویروس کرونا هم شاهد آن بودیم. بنابراین از دولت انتظار می‌رود با ورود به این ماجرا از سرایت گرانی‌ها به بازار جلوگیری کند. بررسی‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد با شیوع سویه امیکرون، گرانی ماسک آغاز شده است. درنتیجه اگر تنظیم‌گری بازار اتفاق نیفتد، طبیعتا طی روزهای آتی قیمت ماسک افزایش می‌یابد.

با توجه به واکسیناسیون صورت‌گرفته و کاهش رعایت پروتکل‌ها دیگر بعید است که مردم حاضر به خرید ماسک‌های گران شوند. حال که آمار فوتی‌های کرونا سه‌رقمی شده، طبیعتا با کاهش استفاده از ماسک بیشتر هم می‌شود.

برای مطالعه بیشتر خبر فوتی‌های کرونا یک هفته‌ای ۳٫۵ برابر شدند! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چین چین چین همش چین.یاجوج وماجوجهای اخر الزمانی