خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۷۴۷۲

قیمت پراید ۳ میلیون گران شد

قیمت پراید ۳ میلیون گران شد

نوسان نرخ ارز، زمزمه‌های آزادسازی قیمت و کاهش تولید و عرضه خودروهای پرتیراژ داخلی، به صعود مجدد قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری خودرو منجر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشاهدات میدانی، از افزایش قیمت خودروهای شاخص در بازار حکایت دارد.

در چند روز گذشته قیمت انواع پراید یک تا سه‌میلیون تومان و نرخ پژو ۲۰۶تیپ دو ساده و فول به ۱۹۸ تا ۲۰۸میلیون تومان افزایش یافته است.

با وجود این افزایش قیمت‌ها، هنوز هم رکود حرف نخست بازار خودرو است. در بازار خودروهای خارجی با وجود افت ۱۰درصدی قیمت‌ها نسبت به ابتدای امسال، کمتر معامله‌ای انجام می‌شود.

به‌گفته فعالان صنفی، حجم معاملات در بازار خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی تقریبا به صفر رسیده است. طولانی‌شدن مذاکرات هسته‌ای و انتخابات ریاست‌جمهوری از یک سو و کاهش قدرت خرید، افت تیراژ تولید و عبور حداقل قیمت مصوب خودروهای داخلی از مرز ۱۰۰میلیون تومان، چشم‌انداز قیمت‌ها را در بازار خودرو مبهم کرده است.

دنده معکوس پراید و پژو در جاده گرانی

در شرایطی که نمایندگان مجلس، خودروسازان و وزارت صنعت طرح آزادسازی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را دنبال می‌کنند، بازارخودرو در یک‌ماه گذشته در زمین نوسان نرخ دلار بازی کرده. فعالان بازار به همشهری گفته‌اند؛ تحولات بازار ارز تأثیر مستقیمی بر فرازونشیب قیمت خودرو در حاشیه بازار داشته است.

چنان‌که در هفته جاری، با عبور نرخ دلار از مرز ۲۴ هزار تومان، قیمت انواع خودروهای پرتیراژ، مانند پراید و پژو در حاشیه بازار نیز سیر صعودی به‌خود گرفته است.

قیمت پراید۱۱۱ که از ابتدای خردادتا ابتدای هفته جاری، دومیلیون تومان افزایش یافته بود، در دو روز گذشته رشد دومیلیون تومانی دیگری را تجربه کرد و به ۱۳۱میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت پراید۱۳۱ و ۱۳۲ با رشد سه‌میلیون تومانی از خردادماه به‌ترتیب به ۱۱۵ و ۱۱۸میلیون و پراید۱۵۱ به ۱۱۷میلیون تومان رسید.

همچنین تیبا صندوقدار ۱۲۵میلیون، تیبا هاچ بک ۱۳۰میلیون، کوئیک دنده‌ای ۱۴۶میلیون، ساینا دنده‌ای ۱۴۳میلیون، آریو اتوماتیک ۳۷۰میلیون و چانگان ۴۶۵میلیون تومان، قیمت خورد.

در بازار محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو۲۰۶ تیپ دو معمولی به ۱۹۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ دو فول به ۲۰۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ پنج به۲۶۱میلیون، پژو۲۰۶ صندوقدار V8 به ۲۶۲میلیون، پژو۴۰۵GLX به ۱۹۳میلیون، پژو۴۰۵GLX دوگانه سوز به ۱۹۶میلیون، پژو۴۰۵SLX به ۲۱۵میلیون، پژو پارس به ۲۳۵میلیون، پژو پارس دوگانه‌سوز ۲۴۵میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌‌ای به ۲۹۶میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۳۹۲میلیون، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای به ۳۲۴میلیون، سمند EF7 به ۲۰۴میلیون، سمند EF7 دوگانه سوز به ۲۴۵میلیون، دنا پلاس تیپ یک به ۳۲۵میلیون و دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ به۴۳۷‌میلیون افزایش یافت.

انتظار و رکود، حرف نخست بازاروارداتی‌ها

در شرایطی که این روزها شاهد افزایش سهم بازار خودروهای چینی، از بازار خودروهای وارداتی هستیم، قیمت خودروهای خارجی نیز در بازار پایتخت دوباره در چند روز اخیر وارد فاز صعودی شده که دلیل آن نوسان نرخ ارز بوده است.

فعالان بازار خودروهای خارجی نیز در انتظار تعیین سرنوشت برجام، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و آزادسازی واردات خودروهای خارجی هستند، این سه‌مولفه موجب شده معامله‌گران این بازار کمی محتاطانه عمل کنند.

به‌گفته فعالان بازار، قیمت سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ به دومیلیارد تومان، فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ به ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان و رنو تلیسمان صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ به یک میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان رسیده است. در بازار خودروهای مونتاژی نیز پژو ۲۰۰۸ سفیدرنگ مدل ۹۸ صفر کیلومتر با قیمت ۸۵۰میلیون و مزدا۳ مدل ۹۸ با قیمت ۸۹۰میلیون تومان عرضه می‌شود.

رکود کامل بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهرانگفت: مشکل اصلی، نبود خریدار در بازار خودرو است؛ هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود. بازار خودرو این روزها در رکود کامل به‌سر می‌برد، حتی با تشدید نوسان نرخ ارز، میزان معاملات تقریبا به صفررسیده است.

سعید موتمنی، با تأکید بر اینکه با این روند حتی کشف قیمت خودرو، در حاشیه بازار نیز مقدور نیست، گفت: نوسان نرخ ارز موجب رشد نسبی قیمت برخی خودروهای شاخص بازار، مانند پراید و پژو ۲۰۶ شده است. اگرچه تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز و کاهش شدید عرضه، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو به ۱۹۸ تا ۱۹۹میلیون و پراید۱۵۱به ۱۱۷میلیون تومان افزایش یافته اما در بازار خریداری برای این خودروها وجود ندارد.

به‌گفته او، حتی افزایش نرخ مصوب خودرو در شورای رقابت نیز تأثیری بر بازار خودرو نداشته زیرا معامله‌ای انجام نمی‌شود. موتمنی در مورد دلایل رکود بازار خودرو گفت: خریداران و فروشندگان منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات وین و مشاهده تأثیر آن بر نرخ ارز و درنهایت، کشف قیمت نهایی خودروهای داخلی یا وارداتی هستند، تا زیان احتمالی ناشی از خرید یا فروش خودرو را به حداقل کاهش دهند.

منبع: همشهری

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما که میگید با دلار کاری ندارید چجوری الان افزایش داشت . به نظر من افزایش قیمت کارخانه باعث شده تا قیمت بازار افزایش داشته باشه

  • ناشناس

    عادی شده اگر دو روز بشنوی چیزی گران نشده تعجب کن چون لیاقت میخواد .به نظر اقای همتی بورس هنوز حباب داره وهروقت باخاک یکسان شد رفع حباب میشه . !!! اگر‌در دولت بعداین چنین افرادی رئیس وگرداننده چرخ کشور بشن مطمئن باشین قیمتها سربه فلک میکشه وبجای کرونا فقر نداری روزی ۵۰۰ نفر میکشه

    • ناشناس

      چرند نگو باو همون موقع هم با خر بازی شما به این روز افتادیم کاش رئیسی ریس جمهور بود دلار میشد پنج هزار تومان

  • ناشناس

    خدا میدونه این حقمونه…باید بسوزیم و ….

    • رضا

      بله بله خود کرده را تدبیر نیست

  • ناشناس

    من یکی دیگه رد دادم از این قیمت هاظ

  • ناشناس

    پراید صفر میخری از من 112

    • ناشناس

      آره اگه 111باشه نقد درجا خریدارم

  • حسابدار

    به نظر من باید به روز بود مثلا شما الان نیاز به غذا داری صبر میکنی قیمت آرد بیاد پایین بعد بخری اون موقع که دیگه فایده نداره مردی..
    به نظر من هروقت چیزی را احتیاج داشتید و واجب بود بخرید کاری به فردا نداشته باشید که ارزونتره شما امروز احتیاج دارید چه ربطی به فردا داره، یا یه چیزی را میخواید بفروشید فردا گرونتره شما امروز پول میخواید چرا فردا اون موقع پوله هم ارزشش کمتره میشه همون..
    در لحظه زندگی کنید و خرج کنید/ الان دیگه هم به روز درآمد کسب می‌کنند و به هم روز هم خرج می‌کنند یه جورای به نرخ روز نون می‌خورند. /واصلا کاری به فردا نداشته باشید خودتون را زرج میدید مثل بچه ای که بهش میگند واست تابستون مثلا دوچرخه میخرم تا تون موقع چقدر اذیت میشه و کاری به این بعد انتخابات و قبل انتخابات نداشته باشید،

  • ناشناس

    چرا دروغ میگید 131 صفر همین امروز معامله کردم 110میلیون

    • ناشناس

      میخوان قیمت کارخانه رو بالا ببرن

  • ناشناس

    خدا لعنت کنه خودرو سازها را خودرو بی کیفیت را هر روزگران میکنن خون مردم را توشیشه کردن اصلا ما خودرو ملی نخواهیم باید چکار کنیم واردات خودرو را باز کنید ببیند دیگه کسی پراید آَشغال را به ۱۰۰میخره بازار بی رقیب همین میشه که تو ایران هست ?

  • اکس

    قوطی شده ۱۰۰خورده آی واسه ما ولی واسه کشورهای همسایه با تمام امکانات مفت میدن اینه مملکت بی سرتح ما

  • ناشناس

    مملکتی که با صلوات و دروغ مصلحتی و رشوه حاج اقا بازی دیگه توقعی نیست .خدا خودش ریشه فسادو بکنه