کد مطلب: ۷۰۴۹۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بهره آمریکا باز هم بالا رفت / فدرال رزرو: به هر قیمتی تورم را کاهش می‌دهیم!

نرخ بهره آمریکا باز هم بالا رفت / فدرال رزرو: به هر قیمتی تورم را کاهش می‌دهیم!

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که نرخ بهره خود را به ۳ تا ۳٫۲۵ درصد افزایش خواهد داد. در نشست دو روزه فدرال رزرو، جروم پاول گفت که مهار تورم حتی به قیمت افزایش بیکاری و کاهش رشد اقتصادی باید انجام شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی فدرال رزرو روز چهارشنبه وعده داد که او و سیاست‌گذاران دیگر برای سرکوب تورم به مبارزه خود ادامه خواهند داد. زیرا بانک مرکزی نرخ بهره آمریکا را سه چهارم درصد برای سومین بار متوالی افزایش داده و نشان داد که در سال جاری هزینه‌های دریافت وام همچنان افزایش خواهد یافت.

به نقل از خبرگزاری رویترز ، در یک سری از پیش بینی‌های جدید، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره خود را با سرعت بیشتر و در سطوح بالاتر از حد انتظار پیش‌بینی می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌کند اقتصاد به سینه‌خیز رفتن ادامه می‌دهد و بیکاری در ارتباط تنگاتنگی با رکود اقتصادی به شکل تاریخی افزایش پیدا می‌کند. پاول در خصوص درد اقتصادی که در راه است کاملا بی‌پرده سخن گفت و با اشاره به افزایش بیکاری و اشاره به بازار مسکن که عاملان همیشگی تورم مصرف‌کننده هستند گفت که به احتمال زیاد این دو نیازمند «اصلاحات» است.

اوایل روز چهارشنبه، انجمن ملی معاملات ملکی گزارش داد که فروش خانه‌های موجود در آمریکا برای هفتمین ماه پیاپی در ماه اوت کاهش یافته است.
ایالات متحده در حوزه مسک بازار داغی داشت اما یک عدم توازن بزرگ در آن دیده می‌شد. پاول در یک کنفرانس خبری پس از اینکه سیاستگذاران فدرال به صورت متفق القول توافق کردند که نرخ بهره بانک مرکزی را یک شبه به ۳.۰۰ تا ۳.۲۵ درصد افزایش دهند گفت: «آن چه که ما نیاز داریم ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا است که احتمالا باید اصلاحاتی در این بازار انجام شود تا به حالت مورد نظر برسد».

داده های اخیر تورم به رغم سیاست‌های انقباضی شدید فدرال رزرو، آمارهای تورمی پیشرفت چندانی را در مهار تورم نشان نمی‌دهند. پیش‌بینی‌ها از نرخ بهره سیستم‌های فدرال رزرو نشان از افزایش ۱٫۲۵ درصدی دیگری در دو جلسه باقی‌مانده فدرال رزرو تا پایان سال ۲۰۲۲ دارد.

کمیته بازار آزاد فدرال در بیانیه سیاست‌گذاری خود پس از پایان یک نشست دو روزه گفت: «این کمیته سرسختانه متعهد به بازگشت تورم به هدف ۲ درصدی خود است».

نرخ سیاست هدف فدرال رزرو در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ قرار دارد. پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد که این نرخ تا پایان سال جاری به ۴.۲۵٪ تا ۴.۵۰٪ افزایش یافته و در سال ۲۰۲۳ به ۴.۵۰٪ تا ۴.۷۵٪ می‌رسد.

مهار تورم به هر قیمتی

پاول گفت که مسیر افزایش نرخ‌ها نشان می‌دهد که بخش دولتی شدیدا بر کاهش تورم مصمم است و تا به این هدف نرسد این کار را ادامه خواهد داد حتی اگر به قیمت افزایش بیکاری و کاهش سرعت رشد اقتصادی تمام شود. ما مجوریم تورم را پشت سر بگذاریم و ای کاش راه آسان‌تری برای آن وجود داشت. پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری که در حال حاضر ۳.۷ درصد است، امسال به ۳.۸ درصد و در سال ۲۰۲۳ به ۴.۴ درصد برسد.

گرگ مک‌براید، تحلیلگر اقتصادی ارشد موسسه بنکریت گفت: «فدرال رزرو دیر متوجه تورم شد و برای افزایش نرخ‌های بهره دیر اقدام کرد و خرید اوراق قرضه را با تاخیر انجام داد. از آن زمان تلاش بانک مرکزی آمریکا می‌کند خود را به سرعت مورد نظر برساند. با اینکه این پیشرفت‌های فدرال رزرو بسیار مهم هستند اما هنوز تمام نشده‌اند».

در بازار خزانه‌داری آمریکا، که نقش کلیدی در انتقال تصمیمات سیاست فدرال رزرو به اقتصاد واقعی ایفا می‌کند، سود ارواق قرضه دو ساله بیش از ۴ درصد و در دارای بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۷ قرار دارد. دلار آمریکا نیز رکورد ۲۰ ساله را شکست و نسبت به بسیاری از ارزهای جهان رشد کرد.

برخی کشورها نیز سعی می‌کنند خود را با فدرال رزرو آمریکا هماهنگ کنند. برای مثال انتظار می‌رفت بانک انگلستان امروز نرخ بهره خود را تا نیم درصد افزایش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام لطفا زمان بعدی و تعداد دفعات و مقدار افزایش بهره چه زمان است؟