کد مطلب: ۵۶۱۳۲۷

گزارش تجارت‌نیوز از پیام‌های مردم:

موج جدید مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران / «ما خودمان هم باید از ایران برویم!»

موج جدید مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران / «ما خودمان هم باید از ایران برویم!»

طالبان در افغانستان پیشروی کرده و برخی از مناطق این کشور را به دست گرفته است. برخی از کارشناسان می‌گویند پیشروی طالبان در افغانستان موجب موج مهاجرتی افغانستانی‌ها به کشورهای دیگر از جمله ایران می‌شود.

به گزارش تجارت‎‌نیوز ، طالبان در افغانستان پیشروی کرده و برخی از شهرها را تصرف کرده است. گفتگوی صلح افغانستان هم تاکنون راه به جایی نبرده است. نیروهای خارجی از افغاستان خارج شده. این خلاصه وضعیتی است که برخی از افغانستانی‎‌ها را ناامید و آنها را مجبور کرده که به مهاجرت به کشورهای دیگر فکر کنند.

با خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان، طالبان نیز حملات خود را تشدید کرد. برخی از شهرها سقوط کردند. حالا برخی از غیرنظامیان نیز برای مقابله با طالبان دست به اسلحه شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه هیل، جان کربی، دبیر مطبوعاتی پنتاگون درباره خروج نیروهای آمریکا از پایگاه بگرام به عنوان آخرین پایگاه در افغانستان گفت: « این هفتمین و آخرین پایگاهی بود که ما به نیروهای امنیت ملی افغانستان واگذار کردیم.»

برخی از کارشناسان می‌گویند اگر طالبان بیشتر پیشروی کند احتمال موج مهاجرت افغانستانی‌ها به کشورهای دیگر در راه است.

عزیر بارز، حقوقدان و عضو مرکز مطالعات راهبردی افغانستان و آسیای مرکزی به تجارت‌نیوز گفته بود: « اگر حملات طالبان به شهرهای بزرگ کشیده شود، بسیاری از خانواده‌ها از افغانستان مهاجرت می‌کنند. قطعا یکی از مقاصد مهاجرتی آنها هم ایران است.»

این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ برخی مهاجران افغانستانی در ایران به دلیل شرایط بد اقتصادی کشور، از ایران خارج شدند. حالا آنها بین این دوراهی مانده‌اند که بی‌شک نجات جان خود را ترجیح می‌دهند.

بر اساس آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران، رکورد بیشترین بازگشت مهاجران افغانستانی فاقد مدرک از ایران در سال ۲۰۲۰ شکسته شد. از سوی دیگر تنها طی چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ نیز ۳۶۴ هزار مهاجر افغانستانی فاقد مدرک از ایران خارج شدند. از این تعداد ۱۶۱ هزار نفر داوطلبانه ایران را ترک کردند، در حالی که در مدت مشابه سال ۲۰۲۰، ۲۷۰ هزار نفر خارج شدند.

فقط جنگ‌زده‌ها حال مهاجران افغانستانی را می‌فهمند

تجارت‌نیوز در گزارشی به احتمال این موج مهاجرتی جدید افغانستانی‌ها به ایران پرداخت. در ادامه نظر برخی از کاربران را نسبت به این موضوع می‌خوانید:

«امیدوارم روزی برسد که مردم هیچ کشوری به دلایل ناامنی و اقتصاد مجبور به مهاجرت نشوند.»

«ما خودمان هم می‌خواهیم از دست شرایط فعلی کشور از ایران برویم!»

«از چاله به چاه می‌افتند.»

«اینجا کاری برای هیچکس نیست.»

«ایران بیایند شرایط برایشان سخت است، کشورهای دیگر برای مهاجرت وضعیت بهتری دارند.»

«امریکا کار خودش را کرد. راه تجارت زمینی چین و ایران را گرفت.»

«انسانیت اجازه نمی‌دهد پناه دادن به هم‌نوعان خود را نادیده بگیریم.»

«وقتی همین افغانستانی‌ها کارهایی که خودتان انجام نمی‌دهید را انجام می‌دهند حرف از ممنوع کردن ورود آنها نمی‌زنید. حالا برخی از شما می‌گویید جلوی ورودشان را بگیرید!»

«چرا همسایه‌های افغانستان یکبار برای همیشه باهم همکاری نمی‌کنند و طالبان را برای همیشه جمع کنند؟»

«ناامنی خیلی بد است. این را فقط جنگ‌زده‌های جنگ ایران و عراق می‌فهمند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از از خواهش میکنم افغان کجا بدیم