کد مطلب: ۳۵۵۸۵۹

معاون امور دریایی سازمان بنادر در گفتگو با تجارت‌نیوز :

۳۰ کشتی افغانستان با عبور از چابهار به هند رفت

30 کشتی افغانستان با عبور از چابهار به هند رفت

هادی حق‌شناس می‌گوید: از زمانی که فاز دوم بندر چابهار افتتاح شد، بحث ترانزیت کالا از مسیر چابهار به هند و بالعکس آغاز شد. در سال جاری حدود 30 کشتی باری از افغانستان به چابهار و سپس به هند یا بالعکس، ترانزیت شده است.

ایران، هند و افغانستان دو سال قبل توافقنامه‌ای را به امضا رساندند که به توافقنامه چابهار موسوم شد. براساس این توافقنامه قرار شد بندر چابهار نقطه ترانزیتی و تجارت بین سه کشور شود. اهمیت این توافقنامه از آن جهت است که از نگاه برخی استفاده هند و افغانستان از بندر چابهار و ترانزیت کالا از آن طریق، می‌تواند به موقعیت استراتژیک ایران تحکیم ببخشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکنون خبرها حاکی از آن است که اولین محموله تجاری افغانستان از طریق بندر چابهار راهی هند شده است. خبری که می‌تواند نشان از عملیاتی شدن توافقنامه موسوم به چابهار باشد.

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر در گفتکو با تجارت‌نیوز، در خصوص اولین محموله تجاری افغانستان از طریق بندر چابهار می‌گوید: در سال جاری حدود 30 کشتی باری از افغانستان به چابهار و سپس به هند یا بالعکس، ترانزیت شده است. بنابراین این محموله اولین محموله نبوده است. از زمانی که فاز دوم بندر چابهار افتتاح شد، بحث ترانزیت کالا از مسیر چابهار به هند و بالعکس آغاز شد. اما این محموله اخیر به شکل نمادین بود. در واقع چون در هفته جاری بحث روز چابهار مطرح بود، این محموله بیشتر مورد رسانه‌ها قرار گرفت. در حالی که کار ترانزیت از ماه قبل شروع شده است.

وی در خصوص اهمیت ترانزیتی بندر چابهار می‌گوید: امروز یکی از درآمدهای پایدار کشورها، عبور کالا از مسیر آن کشورها است. به عنوان مثال، همانند گازی که از طریق خاک ترکیه به اروپا انتقال پیدا می‌کند. همچنین برخی مسیرهای استراتژیک مانند کانال سوئز یا کانال پاناما در دنیا وجود دارند که از آنها کالا عبور می‌کند. اینگونه مسیرها که زمان و فاصله‌ها را بین کشورها کم می‌کند، هم اهمیت سیاسی و امنیتی دارند و هم حائز اهمیت اقتصادی هستند.

حق‌شناس ادامه می‌دهد: دستگاه‌های اجرایی کشورها به صورت «تن کیلومتر» از رفت‌و‌آمد کالاها عوارض دریافت می‌کنند. اما در خصوص بندر چابهار باید بگویم علاوه بر دریافت عوارض و درآمد ارزی ناشی از تخلیه کشتی‌ها، این بندر و مسیر ترانزیتی شکل گرفته حول آن، یک منافع مشترک بین ایران، افغانستان و هند است. این منافع مشترک یک پارامتر مهم در تامین امنیت این کشورها خواهد بود.

معاون سازمان بنادر می‌افزاید: ما مدت‌ها به دنبال این هستیم که کریدورهای شمال - جنوب ، غرب - شرق و راه ابریشم را در ایران فعال کنیم. اکنون یک فرصت بی‌نظیر از یک سو از طریق بندر چابهار و از سوی دیگر از جانب اتصال مرز زمینی به افغانستان ایجاد شده است. ما در این پروژه تنها به این بسنده نمی‌کنیم که کالا به بندر چابهار و سپس به افغانستان هدایت شود، بلکه هدف ما این است که کالا از بنادر جنوبی ما به بنادر شمالی و بالعکس منتقل شود.

وی ادامه می‌دهد: کشورهای آسیای میانه منابع کشاورزی، معدنی فراوانی دارند و برعکس، کشورهای آسیای جنوب شرقی کالاهای نهایی و مصرفی کشورهای آسیای میانه را دارند. ایران می‌تواند نقطه اتصال این دو گروه کشورها باشد که قطعا به نفع اقتصاد ملی خواهد بود. وقتی چین شعار یک راه و یک کمربندی جدید را مطرح می‌کند و قرار است 60 کشور جهان را به هم متصل کند، طبیعی است که ما باید تلاش کنیم که مسیر ایران را برای ترانزیت آماده کنیم تا از دستاوردهای سیاسی و اقتصای آن استفاده کنیم.

این مقام مسئول در خصوص وجود برخی خبرها مبنی بر دور زدن ایران از سوی افغانستان، می‌گوید: ببینید اگر افغانستان قصد دور زدن ایران را داشته باشد، باید از طریق دریای خزر ابتدا به باکو و سپس از آنجا به ترکیه برود که بسیار طولانی خواهد بود. یا آنکه افغانستان باید به پاکستان و سپس با طی مسیر بسیار طولانی دریایی به ترکیه برود که به لحاظ زمان و هزینه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی هر کشور در دنیا به دنبال منافع خودش است. بنابراین قطعا افغانستان نیز به دنبال این است که کوتاهترین مسیر و کم‌هزینه‌ترین مسیر را انتخاب کند. اکنون موقعیت جغرافیایی ایران به گونه‌ای است که بهترین مسیر را برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای گرم خلیج فارس را فراهم کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.