کد مطلب: ۵۱۸۹۸۹

اقتصاد ایران در سال آینده در گفتگو با علی سرزعیم:

منتظر یک تحول اقتصادی نباشیم / دلار خیلی ارزان مشوق اشتغال‌زایی نیست

منتظر یک تحول اقتصادی نباشیم / دلار خیلی ارزان مشوق اشتغال‌زایی نیست

یک اقتصاددان معتقد است: اقتصاد ایران در سال آینده رشد مثبتی دارد که رونق اندکی را به همراه خواهد داشت اما نباید در حوزه بیکاری منتظر تحول عظیمی بود.اگر دولت به دنبال نرخ‌های ارز خیلی پایین باشد مشوق اشتغال خوبی نیست اما اگر نرخ ارز را تا حدودی بالا نگه داریم زمینه رشد اشتغال صنعتی می‌تواند ادامه پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاددانان برای تحلیل و پیش‌بینی اقتصاد ایران در سال آینده به چند فاکتور عمده توجه می‌کنند که مهم‌ترین آنها انتخابات ریاست‌جمهوری، برجام، بودجه و وضعیت بیماری کرونا است.

علی سرزعیم، اقتصاددان نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز به این فاکتورها اشاره می‌کند و می‌گوید: سال بعد از چند جهت اهمیت دارد یکی انتخابات که یک ریسک سیاسی جدی است که احتمالا ترکیب قدرت تغییر کند و دلالت‌هایی برای چهار تا هشت سال آینده دارد، چرا که اگر افراد نامتعارفی روی کار بیایند به شاخص‌های اقتصادی شوک‌هایی وارد می‌شود و این موضوع مهم‌ترین ریسک است. دو مساله دیگر هم یکی برجام و دیگری وضعیت بودجه است که ظاهرا قبل از سال تکلیف می‌شوند.

به اعتقاد او، انتخاب بایدن تا حدی انتظارات تورمی را مهار و کمک کرد تا ایران از مسیر خطرناکی که قرار داشت کمی دور شود. اما سرزعیم این نگرانی را مطرح می‌کند که اگر کسری بودجه شدید باشد دوباره انتظارات تورمی تشدید می‌شود.

این اقتصاددان نسبت به آینده نرخ رشد اقتصادی خوش‌بین است، چرا که تصورها بر این است که اقتصاد ایران شروع به احیا کرده و علی‌القاعده سال آینده نباید یک سال رکودی باشد.

بیکاری در سال آینده بیشتر می‌شود؟

او درباره پیش‌بینی نرخ بیکاری در سال آینده می‌گوید: یکی از عوامل موثر بر نرخ بیکاری بیماری کروناست که به نظر می‌رسد یکی از این واکسن‌ها جواب می‌دهد. با توجه به این که ترس جامعه نیز از این بیماری ریخته شده کم کم باید تبعات این بیماری از اقتصاد دفع شود. امیدواریم اقتصاد جهان و ایران از پدیده کرونا دور شود و آرام آرام برگردند. اما از آنجایی که ماهیت کسب‌وکارها اینطور نیست که یک دفعه برگردند احتمالا بهبود نرخ بیکاری زمان‌بر است.

سرزعیم در کنار این مسائل به اهمیت تاثیر سیاست‌های ارزی اشاره می‌کند، او در این خصوص عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد اگر دولت به دنبال نرخ‌های ارزی خیلی پایین باشد مشوق اشتغال خوبی نیست اما اگر نرخ ارز را تا حدودی بالا نگه داریم زمینه رشد اشتغال صنعتی می‌تواند ادامه پیدا کند.

به اعتقاد او در مجموع نمی‌توان انتظار تحول عجیب و غریب داشت. اشتغال دیر راه می‌افتد و برای این که تغییر جدی در آن ببینیم زمان‌بر است.

علی سرزعیم در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در سال آینده رشد مثبتی دارد که رونق اندکی را به همراه خواهد داشت. اگر در بودجه اتفاقات بدی رخ ندهد، نباید تورم بالایی داشته باشیم که احتمالا روی نرخ ۳۷ درصد باشد. هم مجلس و هم دولت بعدی سال اولشان است که ممکن است وارد این وادی چاپ پول شوند و رفتار پوپولیستی داشته باشند که کشور را وارد فضای تورمی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • منصور

    خواهش میکنم فقط یه راهی نشون بدین من برم یه جایی برا جنگ یا بیاین منو بکشین خواهش میکنم

    • Mohamad

      اگه اون راهو پیدا کردی یه خبر بده با هم بریم

    • قلمراد

      اینجوری شهید حساب میشی و یه فیلم از زندگیت میسازن که منصور قهرمان بود

  • ناشناس

    هیچ کارشناسی که صحبتش رسانه ای بشه دلسوز نبوده تو این چند سال همش دنبال سود خودشون و دولت هستن.

  • ناشناس

    منظورشون از خیلی ارزون دقیقا چند هست ؟
    از ۲۵ هزار تومن بیاد ۱۰ هزار تومن ؟ ?
    یادمون نرفته پارسال چند بودا ؟!!!از کدوم انتظارات تورمی دارن صحبت میکنند ؟
    از کدوم مسیر دور شدیم ؟
    همه داریم به مسیر بهشت زهرا و تیمارستان و کنج خیابون هدایت میشیمچند درصد تورم معقولانه ست ؟
    الان تورم از ۱۵۰% هست تا الی ماشاء الله
    نسبت به ۲۰ سال پیش نیستا
    نسبت به سال گذشته ستالان رفاه نوزاد هم اومده پایین و اونم درک میکنه وضعیت چقدر بغرنجه چون جای پوشک باید پارچه ببندن و از مکمل ها و شیر خشک و این مواردم خبری نیست چون یا کمیابه یا بودجه مردم نمیرسه

  • ناشناس

    تو این مملکت فقط با دلالی و رانتو اختلاس میشه پولدار شد تولید کشکه بابا بدبخت تولید کننده تولید میکنه میفروشه بعو میره مواد اولیه بخره میبینه گران شده یعنی کلا خر حمالی کرده پس میره بیت کوین طلا و ارز و دلار و خانه میخره هر ماهم سود میکنه با کارگر و اداره بیمه و مالیاتم سر و کله نمیزنه خر مغزشو گاز گرفته تولید کنه

  • ناشناس

    فقط باید گفت به فکر جیب خودش است اگهاینها اقتصاددانهایی هستند که ایران را می گردانند باید وضع اقتصادی خراب باشد هر احمقی اجازه صحبت دارد

  • ناشناس

    برای ثبات افتصادی کشور هیات اقتصادی دولت
    برای سال اینده باید اقدامات زیر را عملی کند :1 کاهش تسهیلاتی که به نام های فروش اقساطی, خرید مسکن و… که تورم زا بوده وهبچ کدام از این وام ها تخصصی بکار گرفته نشده فقط در بازار تقاضای کاذب برای خرید مسکن و ماشین ودلار ایجاد کرده است. 2 بجای افزایش حقوق کارمندان که بار تورمی وافزایش نقدینگی بدنبال دارد. کارت هوشمند خرید از فروشگاههاجایگزین شود. 3 مزایای اقتصادی سهمیه رزمندگی وایثارگری که تاکنون که 33 سال از جنگ میگذرد. هزینه سنگینی را به بودجه کشور تحمیل کرده که نه تنها فرهنگ شهادت را تقویت نکرده که بی اعتمادی ایجاد کرده است گرچه خود سوابق رزمندگی ومجروحیت دارم ولی تاکنون برای دانشگاه وشغلم از ان استفاده مالی و.. استفاده نکرده ونخواهم کرد. سپاس

  • ناشناس

    ایران با وجود اقتصاد دانهایی همچون شما بزودی مارکت های جهان را فتح خواهند کرد……..

  • ناشناس

    اتاکی مملکتدارهاخودشونومیخوان به خواب بزنن آخه تاکی یه کم شجاعت به خرج بدید بخدا قسم هیچی تون نمی شه بیایید به صف مردم

  • ناشناس

    پانصد میلیارد دولت با نرخ تعیین کردن دلار گیرش اومده باز هم میخواهید از این بدتر کنید صحبت از بیکاری بیشتر میکنید خدا وکیلی اگه کشور داری بلد نیستید کنار برین خسته شدیم هر روز یه خبر میدین

  • ناشناس

    همونطور ک همتی هم گفت ما امسال افزایش تولید داشیم علت اصلیش هم کاهش ارزش پولمون بود نه تنها تاجرا بلکه واسه قاچاقچی ها هم واردات صرف نمیکرد.
    ولی همتی داره خرابش میکنه.کشور اگر نرخ دلار بالاباشه بهتراز اینه که با فروش نفت نرخ ارز رو بیاریم پایین واردات و قاچاق زیاد بشه کمر تولید و صنعت بشکنه بیکاری زیاد بشه بعد با یه هول آمریکا یا شوک نفتی به چه کنم چه کنم بیفتیم.سناریویی که هر چند سال داره تکرار میشه