کد مطلب: ۸۰۰۲۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گذر از بحران کرونا/ اقتصاد چین احیا می‌شود؟

گذر از بحران کرونا/ اقتصاد چین احیا می‌شود؟

رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال 2023، نشان از احیای دومین اقتصاد بزرگ جهان و بهبود آن از بحران کرونا دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاد چین در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد رشد کرد و این نشان می‌دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از پایان سیاست‌های سختگیرانه «کووید صفر» در مسیر بهبود قرار گرفته است.

به نقل از الجزیره ، این میزان رشد، مقداری کمتر از هدف پنج درصدی پکن برای سال 2023 است که در نشست کنگره ملی خلق در ماه مارس تعیین شد، اما همچنان از انتظارات بازار جلوتر است.

اسوار پراساد از دانشگاه کرنل در یادداشتی نوشت: «اقتصاد چین به وضوح ضعف ناشی از کووید را از بین برده و در مسیر رشد مناسب قرار گرفته است. در مسیر کنونی اقتصاد، هدف رشد امسال، بدون مانع قابل توجهی قابل دستیابی به نظر می‌رسد.»

سایر آمارهای رسمی اقتصادی منتشر شده در روز سه‌شنبه نشانه‌های یک روند صعودی در اقتصاد را آشکارتر ساخت. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، خرده‌فروشی چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی، 10.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته، در حالی که تولید خدمات ارزش افزوده 5.4 درصد افزایش یافته است.

تولید صنعتی ارزش افزوده نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش یافت، اگرچه شاخص مدیر خرید که معیاری برای روند تولید چین است، از 52.6 در ماه فوریه به 51.9 درصد کاهش یافت. در مورد این شاخص، رقم بالای 50 یک پیشرفت در نظر گرفته می‌شود.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در Natixis، یک شرکت بانکداری، گفت: «داده‌های اقتصادی چین بسیار خوب بودند. اما ارقام رسمی ممکن است تصویری بهتر از آنچه در واقعیت وجود دارد، ارائه دهند، چرا که مارس 2022 -یعنی زمانی که فعالیت اقتصادی در سراسر چین انجام می‌گیرد اما اینبار به دلیل اعمال قرنطینه متوقف شد- معیار در نظر گرفته می‌شود.

گذر از دوران کرونا

اقتصاد چین به دلیل محدودیت‌های کرونایی و مقررات سختگیرانه، از جمله بسته شدن مرزها، آزمایش‌های گسترده و قرنطینه‌های چند ماهه در شهرهای بزرگ مانند نیروگاه مالی شانگهای، در سال گذشته تنها سه درصد رشد کرد که از پایین‌ترین نرخ‌های رشد این کشور از سال 1976 بود و از این نظر در رتبه دوم قرار گرفت.

گارسیا هررو گفت که پکن اکنون در تلاش است تا اقتصاد را از راه خروج و بهبودی از بحران کرونا بدون تحریک آن تورمی که در سایر کشورها مشاهده می‌شود، هدایت کند. شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه مارس علیرغم افزایش خرده‌فروشی، تنها 0.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد.

حزب کمونیست چین، با تمرکز ویژه بر ایجاد اشتغال برای جبران نرخ بالای بیکاری جوانان در طول همه‌گیری، ثبات اقتصادی را اولویت اصلی سال 2023 قرار داده است. پکن در حالی که مصرف را به‌عنوان محرک اصلی رشد معرفی می‌کند، در اوایل امسال اعلام کرد که قصد دارد 12 میلیون شغل ایجاد کند. سال گذشته این رقم 11 میلیون بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.