کد مطلب: ۶۷۸۷۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شینزو آبه برای ژاپن چه کرد؟ / آبه‌نومیکس چقدر موفق بود؟

شینزو آبه برای ژاپن چه کرد؟ / آبه‌نومیکس چقدر موفق بود؟

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن که بیشترین دوران تصدی را در میان نخست وزیران ژاپن داشت، روز جمعه به ضرب گلوله کشته شد. او اقدامات زیادی برای نجات اقتصاد ژاپن از رکود دهه ۱۹۹۰ انجام داد. برخی از این اقدمات نتیجه‌بخش و برخی بی‌حاصل بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آبه‌نومیکس یا همان سیاست اقتصادی که توسط شینزو آبه برای خروج این کشور از رکود استفاده شد میراث اقتصادی جا مانده شینزو آبه برای ژاپن است. او که در جریان یک کمپین انتخاباتی در روز جمعه به ضرب گلوله به قتل رسید، سعی کرد پس از بیش از دو دهه رکود، اقتصاد ژاپن را به زندگی بازگرداند. اقتصاد ژاپن پس از ترکیدن یک حباب دارایی در اوایل دهه ۱۹۹۰ دچار بحران شدیدی شد.

به نقل از الجزیره ، استراتژی آبه در راستای شروع مجدد رشد اقتصادی و افزایش دستمزدها بود. این استراتژی سه بخش مختلف داشت. سیاست‌های پولی انبساطی، محرک‌های مالی و اصلاحات ساختاری اقتصادی. او در دوران نخست وزیری خود نرخ‌های بهره را تا حد بسیار زیادی کاهش داد و سیاست‌های پولی سختگیرانه را کم کرد. همچنین ده‌ها میلیارد دلار در بخش زیرساخت‌های جدید و کمک‌های نقدی هزینه کرد.

اصلاح ساختاری آبه هدف داشت از طریق کاهش سلسله مراتب اداری و مالیات بر تولید، بازدهی را افزایش دهد. او همچنین با تشویق زنان، سال آخری‌های دانشگاه و مهاجران به ورود به بازار کار می‌خواست نیروی کار ژاپن را که در حال پیر شدن بود افزایش دهد. او در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۶ گفته بود: «ژاپن باید به جای نگرانی برای زمان حال به فکر آینده باشد. شاید جمعیت ژاپن در حال پیر شدن باشد، شاید در حال از دست دادن جمعیت باشیم اما همین‌ها انگیزه ما برای پیشرفت خواهد شد».

شینزو آبه در پیشبرد استراتژی خود چقدر موفق بود؟

شینزو آبه که در سال ۲۰۲۰ برای بار دوم به دلیل مشکلات سلامتی از سمت خود استعفا داد، در تغییر روند سومین اقتصاد بزرگ دنیا کاملا موفق نبود اما تا حدودی توانست کشور را از بحران اقتصادی دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ نجات دهد. در دوران تصدی او صادرات افزایش یافت و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود در چند دهه اخیر رسید.

طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ژاپن در ۸ سه ماهه متوالی رشد اقتصادی مثبت ثبت کرد که در ۳۰ سال اخیر این کشور بی‌سابقه بود. اما در مقایسه با پیشرفت‌های سریع پس از جنگ جهانی دوم و در مقایسه با همتایان، ژاپن نتوانست آنچنان که باید عملکرد خوبی داشته باشد. در دومین دوره نخست وزیری آبه، رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی تنها ۰٫۹ درصد بود.

هدف او برای افزایش تولید ناخالص داخلی به ۶۰۰ هزار میلیارد ین در سال ۲۰۲۰ هیچ‌گاه محقق نشد. علاوه بر آن تورم بیش از حد انتظار بالا رفت و امکان افزایش دستمزدها هم به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نبود و همین مسائل باعث شد تا اثر رشد و دستاوردهای اقتصادی نمایان نشود. اما به هر صورت تلاش‌های شینزو آبه اقتصاد ژاپن را از دچار شدن به یک رکود شدید اقتصادی نجات داد.

جفری هالی، تحلیلگر بازار، می‌گوید: «عدم اراده برای انجام بخش سوم استراتژی اصلاح اقتصاد و تجارت باعث شد تا دو بخش اول این استراتژی تنها تا پایان دهه ۲۰۱۰ بتوانند اقتصاد را سر پا نگه‌دارند». بدهی ژاپن افزایش پیدا کرده است، موانع تجارت ژاپن همچنان پا بر جاست. اما کمبود پیشرفت به این معنی نیست که استراتژی شینزو آبه اشتباه بوده است. بلکه ناکامی او در غلبه بر جبر دولتی برای اجرای کامل استراتژی خود دلیل موفق نشدن آبه‌نومیکس بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.