کد مطلب: ۳۲۷۵۰۵

اقدام پنهانی اوپک برای دور زدن ترامپ

اقدام پنهانی اوپک برای دور زدن ترامپ

اوپک و عربستان سعودی ظاهرا در تدارک کاهش تولید نفت خود هستند اما تلاش خواهند کرد برای اجتناب از خشمگین کردن رییس جمهور آمریکا، میزان این کاهش را پنهان کند.

این استراتژی که از سوی منابع آگاه در اوپک و عربستان به وال‌استریت ژورنال توضیح داده شده است، ایجاب می‌کند که عربستان سعودی به تنهایی میزان تولید خود را حداکثر یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سعودی‌ها گویا نگران عبور از ترامپ هستند زیرا وی پس از رسوایی قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول، از محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دفاع کرده است.

اوپک برای محدودیت عرضه آماده شده زیرا این گروه معتقد است بازار نفت در سال میلادی آینده دچار اشباع عرضه خواهد شد. قیمت‌های نفت از ماه میلادی گذشته به دلیل نگرانی‌ها نسبت به فرا رفتن میزان عرضه از تقاضا، بیش از ۳۰ درصد ریزش کرده است.

اما ترامپ در آستانه نشست رسمی اوپک در ششم دسامبر، از این گروه خواسته است تولید خود را کاهش ندهد و از سعودی‌ها برای کمک به افزایش تولید و پایین بردن قیمت نفت تمجید کرده است.

با وجود این که سازمان سیا به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان، دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است اما رییس جمهور آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل تلاشهای عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت پیش از آغاز تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، قصد ندارد عربستان سعودی را در واکنش به قتل خاشقجی هدف تحریم بیش‌تری قرار دهد.

ترامپ گفت: پس از آمریکا، عربستان سعودی بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت در جهان است. آن‌ها با ما همکاری نزدیکی داشتند و به درخواست‌های ما برای حفظ قیمت نفت در سطوح منطقی که برای دنیا بسیار مهم است، پاسخگو بودند.

یک مقام اوپک به وال استریت ژورنال گفت: اوپک قصد دارد کاهش ۱.۴ میلیون بشکه در روز تولید نفت را اعلام کند اما از این کاهش به عنوان پایبندی به سهمیه تولید پیمان سال ۲۰۱۶ یاد خواهد کرد.

تولیدکنندگان نفت محدودیت عرضه خود را در ژانویه سال ۲۰۱۷ به منظور پایان دادن به اشباع عرضه جهانی و تقویت قیمت‌ها آغاز کردند. این سیاست موفق شد مازاد موجود در بازار را حذف کرده و قیمت‌ها را بالا ببرد. با این حال این گروه در ژوئن تحت فشار ترامپ در آستانه بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه ایران موافقت کرد میزان تولید خود را مجموعا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اما قیمت نفت که در اکتبر به دلیل نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه ایران و عدم توانایی اوپک برای جبران افت عرضه ایران به بالاترین رکورد در چهار سال گذشته صعود کرده بود، پس از این که آمریکا به هشت خریدار برای ادامه خرید نفت از ایران معافیت موقتی اعطا کرد و خطر کمبود عرضه‌ را رفع کرد، روند نزولی پیدا کرد و تولیدکنندگان اوپک را برای جلوگیری از تکرار بحران نفتی سال ۲۰۱۴ تحت فشار قرار داد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.