کد مطلب: ۲۶۸۴۲۰

الگوی کی‌روش برای اقتصاد ایران چگونه محقق می‌شود؟

الگوی کی‌روش برای اقتصاد ایران چگونه محقق می‌شود؟

یک کارشناس اقتصاد ورزش می‌گوید: یکی از آموزه‌های اقتصادی تجربه مربی‌گری کیروش برای اقتصاد کشور این است که ما مشاهده کردیم در مربی‌گری ایشان یک نوع وحدت فرماندهی وجود داشت. یعنی چندگانگی صدا در سیستم تصمیم‌گیری وجود نداشت. این در حالی است که بسیاری از صاحب‌نظران، مهم‌تر‌ین مشکل اقتصاد کشور را در نظام تصمیم‌گیری می‌دانند که اختلاف نظر بسیار زیادی در آن وجود دارد.

میلاد مرادی: تیم ملی ایران یکی از بهترین عملکردهای خود را در جام جهانی 2018 به نمایش گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکنون بیش از هر زمان دیگری کارلوس کی‌روش در ایران دارای محبوبیت است. برخی کارلوس کی‌روش را نمونه خوبی برای ورود تکنولوژی به ایران می‌دانند. اما علاوه بر این، به راستی عملکرد مثبت این سرمربی پرتغالی چه آموزه‌هایی می‌تواند برای اقتصاد ایران داشته باشد؟

علی مختاری کارشناس اقتصاد ورزش در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی عملکرد کارلوس کی‌روش در مستطیل سبز و آموزه‌های موفقیت وی برای اقتصاد ایران می‌گوید.

مختاری در مورد عملکرد این سرمربی پرتغالی می‌گوید: قطعا نتایجی که ایشان با تیم ملی تاکنون گرفته‌اند، بسیار مثبت بوده است. تصدیق این ادعا را نیز می‌توان در خوشحالی مردم دید. تیم ملی برخلاف دوره‌های قبل، اکنون برای دو دوره متوالی به راحتی می‌تواند به جام‌جهانی صعود کند. مخصوصا صعود به این دوره بسیار آسان بود.

وی می‌افزاید: در هر دو دوره جام‌جهانی خصوصا این دوره تیم ملی توانسته عملکرد بسیار مثبتی از خود به نمایش بگذارد. به نظرم تمایز اصلی آقای کیروش با سایر مربیان داخلی در این است که ایشان در اداره تیم به خوبی هزینه - فایده می‌کردند و بر آن اساس تصمیم می‌گرفتند.

مختاری ادامه می‌دهد: به عنوان مثال، آقای کی‌روش به خوبی دریافتند با توجه به نهاده‌های تولیدی که در اختیار دارند (بازیکنان و…)، بهتر است بر روی خط دفاعی تمرکز بیشتری کنند. هر چند که ممکن است این تصمیم باعث شده از چشم نوازی بازی تیم ملی کاسته شود، اما به هر حال نتیجه لازم را گرفته شده و از همه مهم‌تر افکار عمومی نیز راضی است.

این کارشناس اقتصاد ورزش ادامه می‌دهد: بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که ما به کمک آقای کی‌روش توانستیم در دنیا اعتبار قابل‌توجهی را کسب کنیم و نشان دادیم مانند سایر عرصه‌های علمی، سرمایه انسانی توانمندی داریم به نحوی که در دنیای فوتبال قابلیت رقابت با هر تیمی را دارند. اما با وجود تمام این دستاوردهای مثبت، شما می‌بینید که باز هم برخی افراد می‌گویند ایشان به هر حال ایرانی نبوده و اجنبی و بیگانه است. یا اینکه برخی انتقاد می‌کنند که چرا مبلغ قرارداد ایشان بالا است.

فرهنگ بیگانه‌هراسی در تمام جنبه‌های مختلف در کشور جاری شده و باعث می‌شود تا ما نتوانیم از تجربه‌های روز بشری استفاده کنیم.

مختاری با اشاره به ریشه تاریخی بیگانه‌هراسی در ایران می‌گوید: به نظرم بیگانه‌ستزی ریشه در تاریخ کشور ما دارد. چرا که همواره در کشور ما یک نوع بیگانه‌هراسی افراطی وجود داشته و این نوع دیدگاه تقریبا از زمان قاجار به بعد بسیاری از مواقع حاکم بوده است. حتی برخی از صاحب‌نظران مانند آبراهیمیان به صورت دقیق و به لحاظ تاریخی بر روی این موضوع کار کرده‌اند.

این کارشناس اقتصاد ورزش می‌افزاید: در همین راستای بیگانه‌هراسی بنده نقل قولی از دکتر سریع‌القلم می‌کنم. ایشان می‌گفتند که یک دانشجوی ترکیه‌ای برای گذراندن فرصت مطالعاتی دکتری قصد سفر به ایران را داشت. این شخص علی‌رغم نامه‌نگاری‌های بسیار زیاد متاسفانه موفق به تحصیل در ایران نشدند. چرا که باید از نهادهای مختلفی اجازه می‌گرفتند. این فرهنگ بیگانه‌هراسی در تمام جنبه‌های مختلف در کشور جاری شده است و باعث شده تا ما نتوانیم از تجربه‌های روز بشری استفاده کنیم.

مختاری ادامه می‌دهد: در بزنگاه‌های مختلف تاریخی مشاهده می‌کنیم که هرگاه صحبت از همکاری با خارجی‌ها شده، به طور قاطعانه با آنها مخالفت ورزیده‌ایم. به عنوان نمونه می توان از ملی شدن نفت یاد کرد. که علی رغم تلاش های ارزشمند مرحوم دکتر مصدق در سیاست خارجی شاهد بودیم قرارداد نفتی با شرکت بریتانیایی به یکباره به طور کامل فسخ شد و خودمان هم دیگر توان فروش نفت نداشتیم و عملا اولین تحریم به آن زمان باز می گردد.

وی ادامه می‌دهد: این کار باعث شد که ایران در نهایت با مشکل مواجه شود و درآمدهای نفتی نزدیک به صفر شود. بعد از آن نیز همواره این نگاه بیگانه‌ستیز وجود داشته است. جای سوال است، چرا ما در پست‌های مدیریتی نتوانسته‌ایم از مشاوران بین‌المللی بهره ببریم.

یکی از مهم‌ترین آموزه‌های تجربه مربی‌گری کالوس کی‌روش برای اقتصاد کشور توجه به بهبود کارآیی است.

این کارشناس اقتصاد ورزش با اشاره به برخی مشکلات اقتصاد ایران می‌گوید: به عنوان مثال، اکنون کشور ما در زمینه بانکداری مشکلات عدیده‌ای دارد. مشکلاتی که بخش قابل‌توجهی از آنان به تحریم‌ها ارتباطی ندارد. بلکه ناشی از آن است که بانک‌های ما نتوانستند در یک دور گذار بسیار سریع در صنعت بانکداری، خود را به روز کنند و استاندارهای بانکی و حسابداری مانند استاندارد بازل و IFRS را اجرا کنند. وجود مشاوران خارجی می‌تواند در رفع چنین مشکلاتی کمک کند.

مختاری با اشاره به یکی دیگر از آموزه‌های تجربه مربی‌گری کی‌روش برای اقتصاد کشور، می‌گوید: با این حال، علاوه بر این موارد که مطرح شد، به نظرم یکی از مهم‌ترین آموزه‌های تجربه مربی‌گری کالوس کی‌روش برای اقتصاد کشور توجه به بهبود کارآیی است. چرا که این احتمال وجود داشت که ما همین امکانات و بازیکنان را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دادیم، اما بهره‌وری پایین‌تری داشت.

این کارشناس اقتصاد ورزش ادامه می‌دهد: اکنون در گفتمان حاکم بر اقتصاد دنیا توجه به بهره‌وری بسیار مهم است. چرا که هر چقدر هم منابع تزریق شود، باز هم در یک جایی تمام می‌شود. معنی این حرف این است که ما نمی‌توانیم تا بی‌نهایت شلنگ نفت را به اقتصاد متصل کنیم و از آن بهره ببریم.

وی با اشاره به یکی دیگر از آموزه‌های مربی‌گری کی‌روش برای اقتصاد کشور، می‌افزاید: یکی دیگر از آموزه‌های اقتصادی مربی‌گری کارلوس کی‌روش برای اقتصاد کشور این است که ما مشاهده کردیم در مربی‌گری ایشان یک نوع وحدت فرماندهی وجود داشت. یعنی چندگانگی صدا در سیستم تصمیم‌گیری وجود نداشت. با توجه به آنکه ایشان از تجربه بیشتر و برند معتبرتری برخوردار بودند، در نتیجه از اختیار بیشتری برخوردار بودند.

در تیم اقتصادی دولت، مثلا آقای نوبخت نظراتی دارند که با دیدگاه‌های آقای نیلی کاملا در تضاد است.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا باید گفت بسیاری از صاحب‌نظران، مهم‌تر‌ین مشکل اقتصاد کشور را در نظام تصمیم‌گیری می‌دانند که اختلاف نظر بسیار زیادی در آن وجود دارد و در آن تعارض منافع به نحوی شکل گرفته که در نهایت مانع بهینه‌سازی تصمیم‌ها می‌شود. حتی برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند کشورهایی که به سطوح بالای توسعه‌یافتگی نرسیده‌اند تشتت در نظرها، می‌تواند یک آفت محسوب شود.

مختاری در پایان می‌گوید: در همین زمینه نیز اکنون کشور ما به شدت به یک نوع اجماع نیاز دارد. ما مشاهده می‌کنیم که در همین تیم اقتصادی دولت نیز اختلاف زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، آقای نوبخت نظرت خودشان را دارند که با دیدگاه‌های آقای نیلی کاملا در تضاد است. در چنین مواقعی کسی پاسخگوی تصمیمات نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    کارلوس کی روش برای رئیس جمهوری ایران کاندید شودبه خودی ها اصلا اعتماد نیست