خبر مهم:

کد مطلب: ۶۵۷۲۷۶

امتحانات نوبت دوم دانش‌آموزان کی آغاز می‌شود؟

امتحانات نوبت دوم دانش‌آموزان کی آغاز می‌شود؟

طبق شیوه‌نامه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی امتحانات نهایی و غیرنهایی دانش‌آموزان در نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به صورت حضوری برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در شیوه‌نامه ارسالی از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، نحوه طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی دانش‌آموزان در نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ابتدای خرداد ماه اعلام شد.

بر اساس گزارش ایسنا ، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم در مقاطع تحصیلی مختلف به شیوه حضوری برگزار می‌شود.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

۱- در دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول - دوم - سوم)، در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم و پنجم) در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی توصیفی، در پایان سال تحصیلی آزمون‌های کتبی برگزار می‌شود.

این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمامی فرایندهای آن اعم از طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق برعهده معلم مربوطه است.

۲- در پایه ششم، براساس مصوبه جلسه ۸۵۹ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی -توصیفی، آزمون هماهنگ منطقه‌ای برای کلیه دروس (با سوالات واحد و برنامه معین و به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه) در مدرسه برگزار می‌شود.

۳- بازه زمانی برگزاری آزمون‌های کتبی در تمامی پایه ها از روز یکشنبه یکم تا روز پنج‌شنبه دوازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ و در مناطق گرمسیری، تصمیم‌گیری در خصوص بازه زمانی آزمون‌ها بر عهده ستاد امتحانات هر استان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: امتحانات کتبی مقطع ابتدایی از اول تا دوازدهم خرداد برگزار می‌شود. البته همچنان رویکرد ارزشیابی این مقطع «کیفی و توصیفی» است.

برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست. بنابراین مدارس و معلمان نباید در برگزاری آزمون‌ها، نمره‌ای به دانش‌آموزان بدهند و رویکرد ارزشیابی به همان روش قبل و توصیفی خواهد است و به‌هیچ‌وجه از سیستم نمره‌گذاری استفاده نکنند.

نحوه برگزاری امتحانات دبیرستانی‌ها

در دوره اول و دوم متوسطه، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی در مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد براساس آیین‌نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی مصوب برگزار می‌شود.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دروس غیرنهایی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و مطابق قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مربوط انجام می‌شود.

همچنین آموزش کلیه دروس اعم از عمومی، خوشه شایستگی‌های فنی، غیر فنی و پایه در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی هنرجویان انواع مدارس و دوره‌ها از جمله روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و… و مطابق قوانین، مقررات و آیین نامه‌های مربوط انجام می‌شود. اجرای دروس کارآموزی / کارورزی به صورت تراکمی و حضوری ملاک عمل است.

اما امتحانات نهایی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری از تاریخ اول خرداد ماه آغاز و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه دارد.

امتحانی دانش‌آموزان

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی توضیحاتی ارائه کرده که به طور خلاصه به آن اشاره می‌شود:

- با توجه به استمرار آموزش حضوری دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری و تدریس تمام محتوای کتب درسی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت دوم تمام دوره‌های تحصیلی به شیوه «حضوری» و بر اساس آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی انجام می‌شود.

- سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مطابق بارم‌بندی تعیین شده توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بدون حذفیات طراحی و به صورت الکترونیکی به حوزه‌های امتحانی سراسر کشور ارسال می‌شود.

- از اولیای دانش‌آموزان انتظار می‌رود با فراهم کردن شرایط مناسب در ایام باقی‌مانده سال تحصیلی در به ثمر رساندن تلاش فرزندانشان و خدمات آموزشی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همکاری و همراهی بیشتری مبذول کنند و بدیهی است دانش‌آموزان هم لازم است با برنامه‌ریزی و پشتکار از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.

- دانش‌آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) امتحان می‌دهند که برای همین منظور در همان حـوزه برگــزاری امتحانات پیش‌بینی و تجهیز انجام شده و آنها با حضـور مراقبین، در امتـحانات شرکت می‌کنند و از این بابت هم نگرانی وجود ندارد.

- بارم‌بندی دروس دوره دوم متوسطه و برنامه امتحانات نوبت خرداد، در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir قابل‌ مشاهده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.