کد مطلب: ۴۱۷۹۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امتیازهای احتمالی ایران از ژاپن / گشایش اقتصادی در راه است؟

امتیازهای احتمالی ایران از ژاپن / گشایش اقتصادی در راه است؟

برخی از روزنامه‌های کشور به ارزیابی سفر رئیس جمهور به ژاپن پرداخته‌اند و گرفتن امتیازاتی مانند معافیت ژاپن از خرید نفت ایران، کانال نقل‌وانتقال پول و آزادسازی بخشی از دلارهای ایران را جز امتیازات سفر روحانی قلمداد کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از سفر رئیس جمهور به ژاپن انتظارها براین بود که گشایش‌هایی در بحث صادرات نفت ، پولی و بانکی برای ایران میسر شود.

روزنامه همشهری در شنبه هفته گذشته، برای پرداختن به سفر رئیس جمهور به ژاپن از تیتر «توکیو؛ دریچه مذاکره و گشایش اقتصاد» استفاده کرد و در این خصوص نوشت: معافیت تازه برای ژاپن در خرید نفت از ایران، ایجاد یک کانال مستقیم نقل‌وانتقال مالی و آزاد سازی دست کم 1.5 میلیارد دلار از پول‌های نفت ایران، از جمله امتیازهای احتمالی است که ایران دریافت خواهد کرد.

حسن روحانی به همراه هیاتی از دولتی‌ها و وزارت خارجه صبح جمعه 29 آذر ماه وارد توکیو ژاپن شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پس دیدار با نخست وزیر ژاپن در توئیتر خود نوشت: «نشست پرمحتوا، دوستانه و صریح رئیس‌جمهور روحانی و آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن: تقویت بیشتر همکاری دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی.»

رئیس جمهور نیز در حساب توئیتری خود به این دیدار اشاره کرد و نوشت: «ایران از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می‌کند. در راستای منافع ملی خود از هیچ‌گونه مذاکره و توافقی، روی‌گردان نیستیم.»

روزنامه‌های صبح امروز نیز به استقبال دیدار حسن روحانی و شینزوآبه رفته‌اند، در این خصوص دنیای اقتصاد از تیتر «استقبال ایران از اقتدامات نفتی ژاپن» استفاده کرده است. همشهری با تیتر «گپ در نیویورک، رایزنی در توکیو» و ایران با تیتر «ژاپن کننار برجام» به سفر رئیس جمهور پرداخته‌اند.

روزنامه جام جم با تیتر «همه چیز به جز نفت » در خصوص این موضوع نوشت: شینزو آبه در دیدار روز گذشته روحانی گفت کشورش حاضر است در زمینه‌های کنسولی، پزشکی، مدیریت بحران، مقابله با زلزله، امنیت منطقه و برجام با ایران همکاری کند. نخست وزیر ژاپن به خرید نفت ایران اشاره‌ای نکرد.

همانطور که ابتدا گفته شود و با توجه به ارزیابی‌های مثبتی که رئیس دولت و وزیر امور خارجه کشور از سفر به ژاپن ارائه کرده‌اند، به نظر می‌رسد پس از بازگشت رئیس جمهور به کشور باید منتظر تسهیل روابط بانکی و پولی، افزایش صادرات نفت به ژاپن و ورود دلار به کشور بود. آیا امتیازات احتمالی ایران از ژاپن محقق خواهد شد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر امتیازی رو ژاپن با اجازه امریکا میده، ژاپن به چشو و ابروی روحانی عاشق نشده که امتیاز بده و امریکا به ژاپن برا خرید نفت از ایران اجازه نمیده، روحانی برا التماس مذاکره با ترامپ به ژاپن رفته تا واسطه بشن والسلام

    • ناشناس

      واقعا این حقیقت .با تمام دنیا قهر هستیم در کشور بستن به روی تمام دنیا

  • ناشناس

    واقعیت تلخه

  • ناشناس

    واقعیت تلخه تحمل بابد کرد..‌..

  • ناشناس

    واقعا اینقدر بدبخت شدیم برای فروش نفت التماس میکنیم