کد مطلب: ۲۳۶۷۵۳

امنیت شغلی کارگر از معیشت واجب‌تر است

امنیت شغلی کارگر از معیشت واجب‌تر است

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می‌گوید: معیشت و امنیت شغلی کارگران وابسته به هم است و اگر کارگری امنیت شغلی نداشته باشد معیشت هم ندارد.

فتح‌اله بیات با تبریک هفته کارگر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه کارگری بحث امنیت شغلی است که حتی از معیشت هم واجب‌تر است و اگر کارگر در کاری مشغول شود و نداند که کارفرما او را نگه می‌دارد یا اخراج می‌کند، آرامش فکری او به هم می‌ریزد و معیشت او به مخاطره می‌افتد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی قراردادهای موقت و سفید امضا را به زیان کارگران دانست و افزود: امروز قراردادهای یک‌ماهه و سه‌ماهه و تسویه حساب‌های سفید امضا به معضل بزرگی برای کارگران تبدیل شده و از کارگران سفته می‌گیرند و همه شرایط را مهیا می‌کنند تا کارگران را به راحتی از مجموعه حذف کنند.

وی با بیان اینکه قراردادهای موقت قدرت چانه‌زنی را از نمایندگان کارگری گرفته است، افزود: متاسفانه نمایندگان کارگری در هیات‌های حل اختلاف و تشخیص قدرت دفاع از حقوق کارگران را ندارند و به دلیل داشتن قراردادهای موقت و ترس از اخراج کارفرما نمی‌توانند مدافع حقوق همنوعان خود باشند.

بیات بیش از ۹۵ درصد قراردادها در کشور را موقتی دانست و تصریح کرد: اگر بهره‌وری نیروی کار پایین آمده و کیفیت محصولات تولیدی کاهش یافته و تولید رقابت‌پذیر نیست، دلیل عمده‌اش این است که کارگر از وضعیت شغلی خود راضی نیست و دغدغه هر لحظه بیکار شدن را دارد.

به اعتقاد این مقام مسئول کارگری اگر امروز تولیدات داخلی بعد از سال‌ها قادر به رقابت نیست و بنجل‌ترین کالاهای خارجی وارد کشور و جایگزین تولید داخل می‌شود و تولید کننده داخلی توان صادرات ندارد، باید به دقت بررسی و ریشه‌یابی و موانع آن برطرف شود.

فعالان کارگری بیش از ۹۵ درصد قراردادها در کشور را موقتی و کوتاه مدت می‌دانند و معتقدند کارفرمایان حتی در کارهای با ماهیت مستمر و دائم هم با کارگران قرارداد موقت می‌بندند.

ساماندهی قراردادهای کار و اصلاح تبصره‌های یک و دو ماده ۷ قانون کار از دیرباز مورد تاکید جامعه کارگری بوده و مقامات کارگری همواره از وزارت کار خواسته‌اند که آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار را که از سال ۱۳۶۹ تاکنون بلاتکلیف مانده به جهت شفاف‌سازی و تفکیک مشاغل دائم از موقت، تدوین کند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.