کد مطلب: ۳۱۶۹۹۴

امکان تغییر پیش‌بینیIMF از اقتصاد ایران

امکان تغییر پیش‌بینیIMF از اقتصاد ایران

رییس کانون بانک‌های خصوصی بااشاره به پیش‌بینی اخیر صندوق بین‌المللی پول از اقتصادایران خواستار اتخاذ تصمیمات منسجم تر شد و گفت: امکان تغییر پیش‌بینی‌های اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های کشور وجود دارد.

کوروش پرویزیان درباره پیش بینی اخیر صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران که براساس آن رشد تولید ناخالص داخلی منفی ۱.۵ و برای سال آینده منفی ۳.۶ درصد پیش‌بینی شده است، گفت: پیش‌بینی‌های اقتصادی امکان تغییر دارند و اینطور نیست که این پیش‌بینی‌ها به طور کامل اتفاق بیفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی در عین حال خواستار اتخاذ تصمیمات اقتصادی منسجم‌تر در ایران شد و گفت: تصمیمات برای از بین بردن نارسایی‌هایی که در اقتصاد ایران وجود دارد، باید با سرعت بیشتری گرفته شود و بی‌ثباتی ناشی از نرخ ارز نیز مدیریت شود.

تازه ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول که تحت عنوان چشم‌انداز اقتصادی جهان منتشر شده نشان می دهد رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی توسط این نهاد پولی بین‌المللی منفی ۱.۵ درصد برآورد شده؛ ضمن اینکه این رقم برای سال ۲۰۱۹ میلادی منفی ۳.۶ درصد خواهد بود.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران را در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳.۷ درصد پیش‌بینی کرده بود.

همچنین برآورد صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۹.۶ درصد و در سال ۲۰۱۹ نیز ۳۴.۱ درصد برآورد شده است؛ در حالی‌که تورم ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی ۹.۶ درصد تخمین‌زده شده است.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تصریح کرد: ظرفیت و توان اقتصادی ایران به گونه‌ای است که در صورت مدیریت درست اقتصادی می‌توان پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را تغییر داد.

مدیرعامل بانک پارسیان گفت: در صورتی که بتوانیم شرایط با ثبات اقتصادی ایجاد کنیم، ایران ظرفیت‌های خوبی در تولید و اشتغال دارد و می توان به تغییر این پیش‌بینی‌ها امیدوار بود. پرویزیان در عین حال خاصر نشان کرد که متاسفانه برخی تصمیمات نیز در اقتصاد ایران اتخاذ شده که نمی توان تاثیر آنها را نادیده گرفت.

صندوق بین‌المللی پول تراز حساب جاری ایران را در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱.۳ درصد و این رقم برای سال ۲۰۱۹ میلادی ۰.۳ درصد است. همچنین تراز حساب جاری ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی رقم ۲.۲ درصد اعلام شده بود.

بر پایه این گزارش، صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری ایران را در سال جاری میلادی ۱۲.۸ درصد و برای سال ۲۰۱۹ نیز ۱۴.۳ درصد برآورد کرد؛ ضمن اینکه نرخ بیکاری ایران در سال گذشته میلادی ۱۱.۸ درصد تخمین زده شده بود.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.