کد مطلب: ۸۰۹۵۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده‌های نامزدهای انتخابات ترکیه / فروش مسکن به خارجی‌ها متوقف می‌شود؟

وعده‌های نامزدهای انتخابات ترکیه / فروش مسکن به خارجی‌ها متوقف می‌شود؟

فردا، یکشنبه 14 مه، روز برگزاری انتخابات حیاتی ترکیه است. نتیجه این انتخابات با توجه به بحران اقتصادی موجود، برای مردم این کشور و حتی کشورهای خارجی اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فردا 14 مه، ترک‌ها در یکی از مهم‌ترین انتخابات در تاریخ مدرن ترکیه، رای خود را به صندوق می‌اندازند. آنها در این انتخابات هم رئیس جمهوری و هم نمایندگان پارلمان را برای پنج سال آینده تعیین می‌کنند.

اگر یک کاندیدا بخواهد در دور اول انتخابات برنده مقام ریاست جمهوری شود باید بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و اگر هیچ یک از نامزدها رای بیش از 50 درصد را کسب نکنند، انتخابات به دور دوم و روز 28 مه کشیده می‌شود. دو نامزد پیشتاز، در حال حاضر رجب طیب اردوغان و رهبر اپوزیسیون، کمال قیلیچداراوغلو هستند.

در سال 2017 و زمانی که سیستم پارلمانی ترکیه پس از یک رفراندوم به سیستم ریاست جمهوری تغییر پیدا کرد، اختیارات مقام ریاست جمهوری گسترش پیدا کرد. یکی از اهداف قیلیچداراوغلو کاهش این اختیارات است.

روند رای‌گیری

رای‌دهندگان در 87 منطقه، 600 عضو پارلمان را نیز انتخاب می‌کنند. این انتخابات توسط صدها هزار داوطلب در سراسر کشور کنترل می‌شود و احزاب نیز دارای عضو ناظر هستند. انتخابات ساعت هشت صبح فردا 14 مه آغاز می‌شود و تا ساعت پنج عصر ادامه خواهد داشت.

بیش از 65 میلیون ترک صلاحیت رای دادن دارند که 6 میلیون نفر آنها رای‌ اولی هستند. همچنین 3.4 میلیون رای‌دهنده در خارج از کشور وجود دارند که رای‌گیری از آنها روز 9 مه به پایان رسید. فروش مشروبات الکلی در روز انتخابات، غیرقانونی و پخش هر گونه اخبار، پیش‌بینی و اظهار نظر درباره انتخابات تا ساعت 6 عصر ممنوع اعلام شده است.

نامزدهای انتخابات ترکیه

رجب طیب اردوغان

به نقل از رویترز ، اردوغان که در انتخابات سال 2018، بیش از 52 درصد آرا را از آن خود کرد، بیش از 20 سال است در منصب قدرت قرار دارد و بر آن است که دوران خود را به‌عنوان ماندگارترین رهبر ترکیه، طولانی‌تر کند و سومین دور ریاست جمهوری را نیز به‌دست آورد. در حال حاضر نظرسنجی‌ها 44 تا 45 درصد حمایت از اردوغان را نشان می‌دهند.

کمال قیلیچداراوغلو

قیلیچداراوغلو نامزد مشترک ریاست جمهوری ائتلاف اصلی اپوزیسیون شش حزبی است. او رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) است که توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن، تأسیس شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از او نزدیک به 50 درصد است.

سینان اوگان

اوگان نماینده مجلس سابق در حزب جنبش ملی‌گرا (MHP)، متحد حزب عدالت و توسعه اردوغان بود. نظرسنجی‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد که او از دو رقیب خود به شدت فاصله دارد.

انتخابات فردا در حالی برگزار می‌شود که ترکیه با سلسله‌ای از بحران‌های اقتصادی روبه‌روست که تورم و هزینه‌های زندگی را به‌شدت افزایش داده است. زلزله مرگبار ماه فوریه و خسارت‌های آن نیز به وخامت اوضاع افزود. همچنین دولت اردوغان به اهمال‌کاری و ناتوانی در اعمال قوانین ساخت‌وساز متهم شد که به مرگ 50 هزار نفر انجامید.

برخی معتقدند که حکومت انفرادی اردوغان عامل این فاجعه بوده و او باید برود و برخی دیگر معتقدند او می‌تواند مشکلات حال حاضر ترکیه را حل کند و مسئولیت جان‌باختگان زمین‌لرزه با او نیست.

وعده‌های انتخاباتی چه سمت‌وسویی دارند؟

ائتلاف اصلی اپوزیسیون شش حزبی، کمال قیلیچداراوغلو، رهبر حزب چپ میانه جمهوری‌خواه خلق (CHP) را به‌عنوان نامزد خود انتخاب کرده است. در همین حال، حزب عدالت و توسعه (AK) اردوغان علاوه بر دو شریک ملی‌گرای دیرینه خود، دو حزب محافظه‌کار را به ائتلاف خود اضافه کرد و ائتلاف را بیشتر به سمت راست افراطی کشاند.

اقتصاد برای بسیاری از ترک‌ها در صدر دستور کار انتخابات قرار گرفته است و هر کدام از این نامزدها وعده‌هایی انتخاباتی خود را مطرح کرده‌اند تا بتوانند اعتماد رای‌دهندگان را جلب کنند. وعده‌های انتخاباتی در بخش‌های مختلفی از جمله بازسازی پس از زلزله، اقتصاد، مسکن و سیاست خارجی مطرح می‌‌شود.

اردوغان وعده داده است که دولت او در مجموع 650 هزار آپارتمان جدید در جنوب شرقی ترکیه، یعنی منطقه زلزله‌زده، خواهد ساخت که 319 هزار واحد از آنها را یک ساله تحویل می‌دهد. او همچنین وعده داد تورم کشور را در سال 2023، به 20 درصد و در سال 2024 به 10 درصد کاهش خواهد داد، اما تاکید کرد که کاهش نرخ بهره همچنان ادامه‌دار خواهد بود. در بخش مسکن نیز وعده داده شد مقررات بیشتری برای محافظت از شهروندان در برابر افزایش شدید اجاره و قیمت‌های فروش وضع شود.

از سوی دیگر قیلیچداراوغلو وعده داده که برای زلزله‌زدگان خانه‌های رایگان بسازد و فروش املاک به خارجی‌ها را تا رفع بحران مسکن در ترکیه برای شهروندان ممنوع کند.

این نامزد ریاست جمهوری متعهد شده است که سیاست‌های اقتصادی سنتی‌تر را بازگرداند، تورم را کاهش دهد و سیاست نرخ‌های بهره پایین را متوقف کند. قیلیچداراوغلو گفت که برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به ترکیه تلاش خواهد کرد زیرا این کشور را به یک کشور تولید‌کننده محصولات باارزش تبدیل می‌کند.

قیلیچداراوغلو همچنین به دنبال لغو سیستم اجرایی ریاست جمهوری است و همچنین تاکید کرد که دولت او موجودی مسکن اجتماعی را در مدت پنج سال چهار برابر و هزینه اجاره مسکن اجتماعی را به 20 درصد حداقل دستمزد محدود خواهد کرد.

قیلیچداراوغلو اظهار داشت که می‌خواهد با همه بازیگران بین‌المللی گفتگو و روابط کشور با غرب را اصلاح کند. او وعده داد که ترک‌ها می‌توانند ظرف چند ماه پس از به قدرت رسیدن او بدون ویزا به منطقه شنگن اتحادیه اروپا سفر کنند.

سرنوشت لیر ترکیه چه خواهد شد؟

تحلیلگران جی‌پی مورگان و HSBC انتظار دارند قیمت دلار در ترکیه از 19.5 لیر حال حاضر به حدود 24-25 لیر افزایش یابد. دیوید آسترویل، معاون مدیر پورتفولیوی بازارهای نوظهور در Van Eck Associates، گفت که زمانی که لیر از مرز 30 عبور کرد، اوراق قرضه مرتبط با تورم ترکیه را برای مدت طولانی نگهداری خواهد کرد. معامله‌گران با احتمال 65 درصدی می‌گویند در عرض سه ماه، دلار در ترکیه به 23 لیر برسد.

آسترویل گفت که ارزش لیر ممکن است در بازه زمانی اعلام نتایج انتخابات تا زمانی که اپوزیسیون فعلی افراد خود را به مدیریت بانک مرکزی منصوب کنند، به شدت کاهش یابد. با این حال با بالا رفتن قیمت دلار، هم سپرده‌گذاران داخلی و هم سرمایه‌گذاران خارجی شروع به تبدیل دلار به لیر خواهند کرد، زیرا انتظار می‌رود دولت جدید به سرعت یک‌سری از افزایش نرخ‌ها را برای جذب سرمایه خارجی آغاز کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.