کد مطلب: ۷۲۳۴۲۷

چرا اروپا از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره می‌ترسد؟

چرا اروپا از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره می‌ترسد؟

شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا همچنان در حال انجام است. نتیجه این انتخابات نه تنها آمریکا بلکه سایر کشورهای جهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از جمله کشورهای اروپایی که نگران قطع حمایت آمریکا از اوکراین هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتخابات آمریکا از دیروز، سه‌شنبه، آغاز شده و تا زمان تنظیم این گزارش ادامه دارد. در حال حاضر جمهوری‌خواهان در آرای کنگره پیشتاز هستند. در مورد مجلس سنا اما دموکرات‌ها با 48 رای یک کرسی بیشتر از جمهوری‌خواهان در اختیار دارند.

در حال حاضر در اروپا نگرانی‌هایی در خصوص نتیجه انتخابات کنگره آمریکا وجود دارد. این نگرانی‌ها عمدتاً در خصوص حضور قدرتمند جمهوری‌خواهان راست‌گرا، به ویژه کاندیداهای افراط‌گرای تحت تاثیر دونالد ترامپ است که امواج تکان‌دهنده آنها می‌تواند این قاره را متلاطم کند.

به نقل از یورونیوز ، اگر جمهوری‌خواهان، کنترل کنگره آمریکا را به دست بگیرند، ریاست جمهوری جو بایدن تا 6 سال آینده به خطر می‌افتد. سوالات جدی پیرامون تاثیر این مساله بر حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه، امنیت اروپا و ارتباطات تجاری آمریکا و اروپا وجود دارد.

در بحبوحه یک فضای سیاسی نامطلوب و با اعلام دونالد ترامپ مبنی بر نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، جمهوری‌خواهان که با سخنان وی تقویت شده‌اند به طور قطع جناح راست پوپولیست (عوام‌گرا) را در اروپا تحت تاثیر قرار خواهند داد.

اقتصاد و به ویژه تورم، برای رای‌دهندگان مساله بزرگی است. علاوه بر آن اختلافات در مورد موضوعاتی مانند حقوق سقط جنین، جرم و جنایت، مهاجرت، کنترل اسلحه و تغییرات آب و هوایی عمیق‌تر می‌شوند. انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده به‌طور سنتی نتایج غافلگیرکننده‌ای برای روسای جمهور مستقر و اکثریت‌های اعضای کنگره به دنبال دارد. در مورد انتخابات امسال نیز علیرغم برخی دستاوردهای قابل توجه قانون‌گذاری، میزان محبوبیت بایدن به طرز چشمگیری پایین است.

پروفسور اسکات لوکاس از دانشگاه بیرمنگام بریتانیا و کالج دانشگاهی دوبلین گفت: این انتخابات تنها رقابتی میان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیست. این جنگی است برای مواضع جمهوری‌خواهان و همچنین خطری است برای دموکراسی آمریکا. همچنین تعداد زیادی از افرادی که معتقد بودند رای‌های دونالد ترامپ دزدیده هم در کنگره و هم برای مقامات دولتی کاندید شده‌اند. آنها برای دستیابی به مقاماتی تلاش می‌کنند که می‌توانند در انتخابات دو سال آینده تاثیر داشته باشند.

حمایت آمریکا از اوکراین در خطر است؟

تا به امروز، سهم عمده حمایت مالی متحدان غربی از اوکراین، بر عهده واشنگتن بوده است. ارزش کل تعهدات ایالات متحده از 52 میلیارد یورو فراتر رفته است. اما این نگرانی وجود دارد که این حمایت‌ها . نه فقط از اوکراین بلکه از امنیت اروپا کاهش یابد به خصوص اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در دست بگیرند.

نظرسنجی رویترز در ماه اکتبر نشان می‌دهد که تقریباً سه چهارم آمریکایی‌ها معتقدند که ایالات متحده باید به حمایت از اوکراین ادامه دهد.
نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در ماه سپتامبر نشان داد که جمهوری خواهان به احتمال زیاد معتقدند که ایالات متحده بیش از حد از اوکراین حمایت می‌کند.

پروفسور دیوید شولتز، پروفسور علوم سیاسی ایالات متحده، گفت که به نظر می‌رسد در صورت تغییر کنترل کنگره، سیاست ایالات متحده تغییر کند. یک مجلس جمهوری‌خواه که با بسیاری از حامیان ترامپ تشکیل شده، ممکن است از رئیس جمهور سابق پیروی کند و کمتر از کمک‌های ایالات متحده به اروپا، لیتوانی یا اوکراین حمایت کند. ممکن است در صورت تشدید جنگ، دریافت پول برای اوکراین یا جلب حمایت کنگره برای جو بایدن سخت‌تر شود.

روابط بین واشنگتن و بروکسل در دوران ریاست جمهوری جو بایدن در مقایسه با زمان ترامپ مطمئناً کمرنگ‌تر شده است. اما اتحاد این دو در مورد اوکراین تنش‌های اساسی را نقض می‌کند. در محافل اتحادیه اروپا ناامیدی وجود دارد که بایدن در زمینه تجارت و رقابت از دونالد ترامپ فراتر نرفت و از برخی جهات ایالات متحده به همیشه در اولویت قرار دادن آمریکا ادامه داد.

قانون برای مهار تورم و ترویج انرژی پاک نیز شامل مشوق‌هایی برای خودروهای الکتریکی ساخت ایالات متحده است که به تولیدکنندگان اروپایی اختصاص ندارد و باعث خشم در اروپا می‌شود. فرانسه به طور ویژه از این رقابت ناعادلانه شکایت کرده است و تنش‌های بین آمریکا و اروپا با سفر هفته گذشته اولاف شولز صدراعظم آلمان به چین افزایش یافته است.

ایوو دالدر، سفیر سابق ایالات متحده در ناتو، روز دوشنبه گفت: اروپایی‌ها حق دارند که نسبت به جهت‌گیری تجارت و سیاست اقتصادی خارجی آمریکا احساس ناراحتی کنند. سیاست‌های آمریکا به جای همکاری، برای رقابت مؤثرتر با چین، بیشتر باعث مقابله شرکت‌های آمریکایی با اروپا و آسیا می‌شوند. او خواستار همکاری واشنگتن و متحدانش برای رویارویی با چالش‌های جهانی شد.

چراغ سبزی برای راست‌گرایان افراطی اروپا؟

فراتر از عملکرد میان‌دوره‌ای جمهوری‌خواهان، بسیاری منتظر تایید دونالد ترامپ برای نامزدی دوباره برای مقام ریاست‌جمهوری و یک حرکت پوپولیستی دوباره برای الهام بخشیدن به هوادارانش در سراسر جهان هستند. این رئیس جمهور شکست خورده و متحدانش در تلاش برای تقویت نام تجاری خود به روابط خود با رهبران مستبد و هواداران خارج از کشور ادامه داده‌اند.

پروفسور اسکات لوکاس نگران است که در میان رای دهندگان در انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده، مردم کمتر به مشکلات اهمیت می‌دهند و بیشتر به اتخاذ مواضع احساسی تمایل دارند. خطر این عملکرد هیجانی این است که دقیقاً همان چیزی است که به ترامپیست‌ها اجازه می‌دهد حداقل با این ادعاهای بی‌اساس، که با هر بار رد شدن باز هم به سادگی تکرار می‌شوند، چرخه اخبار یا شبکه‌های اجتماعی را کنترل کنند. او معتقد است اگر این روند تغییر نکند، احتمالاً شاهد فروپاشی سیستم آمریکایی در حین وقوع آن خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.