کد مطلب: ۵۹۰۶۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انتقال آرادکوه امکان‌پذیر نیست / افزایش ۲ برابری زباله‌های بیمارستانی

انتقال آرادکوه امکان‌پذیر نیست / افزایش ۲ برابری زباله‌های بیمارستانی

روزانه بیش از پنج هزار تن زباله از تهران جمع‌آوری و به مرکز دفن زباله آرادکوه انتقال داده می‌شود. سال‌هاست که انتقال آرادکوه مورد منازعه است اما معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند می‌گوید: « انتقال آرادکوه امکان‌پذیر نیست و هیچ کجای اطراف تهران شرایط و ویژگی‌های آرادکوه را برای دفن پسماند ندارد.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزانه بیش از پنج هزار تن زباله به مرکز دفن زباله آرادکوه می‌رود و به زباله‌های قبلی اضافه می‌شود. انباشت زباله در این منطقه و انتقال مرکز دفن زباله آرادکوه سال‌هاست که مورد منازعه است. انتشار بوی نامطبوع از منطقه آرادکوه و آلودگی زیست محیطی که ایجاد کرده، باعث انتقادات زیادی شده. برخی می‌گویند آرادکوه باید انتقال داده شود و برخی هم بر این باورند این کار شدنی نیست. معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند اما می‌گوید: «این کار امکان‌پذیر نیست.»

مرکز دفن زباله آرادکوه باقی می‌ماند

امیر جعفری، معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند درباره انتقال آرادکوه به منطقه‌ای دیگر به تجارت‌نیوز می‌گوید: « انتقال آرادکوه امکان‌پذیر نیست. برای انتقال آرادکوه ده‌ها هزار میلیارد تومان نیاز است. هیچ کجای اطراف تهران شرایط و ویژگی‌های آرادکوه را برای دفن پسماند ندارد.»

او درباره مشکلات ایجادشده که حالا دامن مناطق اطراف آرادکوه را گرفته، می‌گوید: «زمانی که آرادکوه برای پسماندها انتخاب شد، مناطق مسکونی در اطراف آن نبود. بنابراین مشکل از توسعه بی‌برنامه شهری است.»

این در حالی است که گفته می‌شود یکی از کانون‌های اصلی بوی نامطبوعی که طی سال‌های اخیر در مسیر فرودگاه امام خمینی استشمام می‌شود، آرادکوه است.

از سوی دیگر آنطور پیش از این امیر جعفری به تجارت‌نیوز گفته بود: «در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰، به طور میانگین روزانه پنج هزار و ۳۱۷ تن پسماند تر در تهران جمع کردیم.»

به عبارتی روزانه هزاران تن زباله به این مرکز انتقال و روی هم انباشته می‌شود. در حالی که فعالان محیط زیست پیش از این بارها گفته‌اند پسماندها، منابع آبی و خاکی را آلوده می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند می‌گوید: «مطالعه‌ای در حال انجام است که برای مرکز دفن پسماند شهر تهران، مکان‌یابی جدید کنیم. البته نه به این معنا که آرادکوه بسته و یا به جای دیگر منتقل شود. آرادکوه همچنان باقی می‌ماند اما میزان پسماند ورودی به آن کاهش پیدا می‌کند.»

او با بیان اینکه برخی به صورت خودجوش پسماندهای تر و خشک را تفکیک می‌کنند، می‌گوید: «اخیرا طرح کاپ و مدیریت پسماند از مبدا را اجرا کردیم. پسماندهای حجیم را وارد آرادکوه نکردیم.»

گفتنی است پسماند تر، شامل باقی مانده مواد غذایی، سبزیجات و به طور کلی پسماندی که در سطل زباله خانه‌هاست و فسادپذیر است.

افزایش ۲ برابری زباله‌های بیمارستانی

اما بخش دیگری از زباله‌هایی که به آرادکوه می‌رود، زباله‌های بیمارستانی است. جعفری درباره میزان پسماندهای بیمارستانی جمع‌آوری شده از تهران نیز می‌گوید: «روزانه حدود ۱۲۷ تن پسماند بیمارستانی جمع آوری می‌شود. در سال‌های گذشته حدود ۶۵ الی ۷۰ تن بود. به عبارتی میزان پسماندهای تولیدی بیمارستانی در دوران کرونا دو برابر شده است.»

او می‌گوید: «در دوران شیوع کرونا پسماند عادی که در بیمارستان‌ها جمع آوری می‌شود، به عنوان پسماند عفونی حساب می‌شود.»

پیش از این پدرام پور نصر، مدیر پسماند پزشکی شهرداری تهران به ایسنا گفته بود: « در تهران ۴۰۰۰ مرکز تولید کننده پسماند عفونی برای جمع آوری پسماندها با شهرداری قرارداد دارند گفت: براساس این قرارداد سازمان پسماند شهرداری وظیفه دارد خروجی پسماند بیمارستان‌ها که کم خطر سازی شده را تحویل بگیرد و در سلول دفن بهداشتی در آرادکوه به صورت بهداشتی دفن کند.»

مرکز دفن زباله آرادکوه در سال ۱۳۴۲ برای تهران برنامه‌ریزی شد، اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت تهران و توسعه شهری، این مرکز حالا مورد منازعه قرار گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.