کد مطلب: ۷۳۴۷۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چگونه انرژی تجدیدپذیر جایگزین زغال سنگ خواهد شد؟

چگونه انرژی تجدیدپذیر جایگزین زغال سنگ خواهد شد؟

ناامنی در حوزه انرژی در بحبوحه جنگ اوکراین باعث گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این بخش به زودی از زغال‌سنگ به عنوان بزرگترین منبع برق جهان پیشی بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه اعلام کرد ظرفیت جهانی برای تولید انرژی های تجدیدپذیر در پنج سال آینده حدود 75 درصد افزایش خواهد یافت. این آژانس به نگرانی‌ها در خصوص امنیت انرژی را به عنوان دلیل اصلی این اتفاق اشاره کرد.

به نقل از دویچه‌وله ، نگرانی‌های امنیت انرژی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، کشورها را تشویق کرده است تا برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی وارداتی، به منابع تجدیدپذیر مانند خورشید و باد روی آورند.

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از آینده انرژی های تجدیدپذیر

بر اساس این پیش‌بینی، انرژی های تجدیدپذیر بیش از 90 درصد از توسعه جهانی برق را در پنج سال آینده تشکیل خواهند داد و تا اوایل سال 2025 با پیشی گرفتن از زغال‌سنگ به بزرگترین منبع برق جهانی تبدیل خواهند شد.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد ظرفیت جهانی حدود 2 هزار و 400 گیگاوات یعنی معادل کل ظرفیت فعلی کشور چین به 5 هزار و 640 گیگاوات افزایش یابد. این افزایش، 30 درصد بیشتر از رشد پیش‌بینی شده در سال گذشته است، زیرا قیمت‌های بالاتر سوخت و برق، جذابیت انرژی تجدیدپذیر را روز به روز برای سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان بیشتر می‌کند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: استفاده از منابع تجدیدپذیر پیش‌تر نیز به سرعت در حال گسترش بود، اما بحران جهانی انرژی آن را وارد یک فاز جدید و فوق‌العاده با رشد سریع‌تر کرده است، زیرا کشورها به دنبال ایجاد فرصت سودآوری از مزایای خود در زمینه امنیت انرژی هستند.

جهان قرار است در پنج سال آینده به اندازه 20 سال گذشته انرژی تجدیدپذیر اضافه کند. این نمونه بارز این است که چگونه بحران فعلی می‌تواند نقطه عطفی تاریخی به سمت یک سیستم انرژی پاک‌تر و ایمن‌تر باشد.

کدام کشورها پیشتاز بهره‌برداری از انرژی تجدیدپذیر هستند؟

ثابت شده است که جنگ در اوکراین یک اتفاق تعیین‌کننده برای انرژی های تجدیدپذیر در اروپا است. در این زمان دولت‌ها و مشاغل به دنبال جایگزینی گاز روسیه با منابع دیگر در سریع‌ترین زمان ممکن هستند. در همین حال، ایالات متحده، چین و هند نیز سرعت اتخاذ سیاست‌ها و اصلاحات بازار را برای عرضه انرژی های تجدیدپذیر، نسبت به برنامه‌ریزی قبلی خود افزایش داده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که چین به تنهایی می‌تواند تقریباً نیمی از ظرفیت‌های جدید انرژی تجدیدپذیر جهان را در پنج سال آینده به خود اختصاص دهد.

در سطح جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به هدف خوش‌بینانه توافق‌نامه پاریس در سال 2015 برای محدود کردن تغییرات اقلیمی، گفت که این افزایش، امکان محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد را زنده نگه می‌دارد.

این گزارش همچنین سناریویی را پیش‌بینی می‌کند که در آن افزایش انرژی های تجدیدپذیر می‌تواند 25 درصد از پیش‌بینی اصلی خود فراتر رود و این احتمال اینکه جهان به این هدف اقلیمی برسد را قوی‌تر می‌کند.

در کشورهای توسعه‌یافته، می‌توان با ساده‌سازی فرآیند اعطای مجوزها و استفاده بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر در بخش‌های گرمایش و حمل‌ونقل به این امر کمک کرد. در کشورهای در حال توسعه، برای کمک به بخش انرژی های تجدیدپذیر پرداختن به مشکلات در زمینه عدم قطعیت سیاست، زیرساخت ضعیف شبکه و عدم دسترسی به منابع مالی مقرون به صرفه، موثر واقع خواهد شد.

در این گزارش آمده است: «در سرتاسر جهان، این مورد نیازمند تلاش‌هایی برای حل مشکلات زنجیره تأمین، گسترش شبکه‌ها و استقرار منابع انعطاف‌پذیری بیشتر برای مدیریت ایمن سهم‌های بزرگ‌تر انرژی های تجدیدپذیر متغیر است».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.