کد مطلب: ۱۴۳۸۰۰

انزوای آمریکا در اجلاس گروه ۲۰

انزوای آمریکا در اجلاس گروه 20

در حالی که تهدیدهای دونالد ترامپ برای افزایش تعرفه‌های گمرکی ادامه دارد، اعضای گروه بیست که در هامبورگ گرد هم آمده‌اند، به توافق رسیدند با حمایت‌گرایی مقابله کنند.

در حالی که تهدیدهای دونالد ترامپ برای افزایش تعرفه‌های گمرکی ادامه دارد، اعضای گروه بیست که در هامبورگ گرد هم آمده‌اند، به توافق رسیدند با حمایت‌گرایی مقابله کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، رهبران 20 اقتصاد برتر دنیا، با ناعادلانه خواندن اقدامات برخی کشورها در زمینه تجارت جهانی، به توافق رسیدند با سیاست‌های اعمال‌شده برای حمایت از تولیدات داخلی مبارزه کنند.

به گفته دو مقام شرکت‌کننده در این اجلاس، این توافق در ساعات اولیه جلسه روز شنبه حاصل شد. این در حالی است که مسئله اقلیمی و تغییرات آب‌وهوایی به عنوان یکی از موضوعات مهم، حل‌نشده باقی ماند.

مذاکرات روز جمعه در مورد تجارت جهانی، با گلایه‌های بسیار دونالد ترامپ در مورد تجارت نابرابر و ناعادلانه با موانع بسیاری روبرو شد.

برخی مقامات رسمی با اشاره به امکان افزایش تعرفه واردات فولاد توسط آمریکا، در مورد احتمال وقوع جنگ تجاری در جهان ابراز نگرانی کردند.

آنگلا مرکل که میزبان این اجلاس است، روز جمعه گفت: رهبران 20 اقتصاد برتر دنیا، باید به دنبال یک راه‌حل مشترک در مورد تولید بیش از حد فولاد باشند. در غیر این صورت احتمال به‌کارگیری اقدامات متقابل افزایش می‌یابد.

در بیانیه منتشرشده از سوی شرکت‌کنندگان گفته شده، اعضای گروه 20 متعهد شدند تا تلاش‌های خود برای مقابله با تولید بیش از حد فولاد را افزایش دهند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: با توجه به اهمیت چارچوب تجارت و سرمایه‌گذاری متقابل، ما بازارها را باز خواهیم گذاشت. جی20 به تلاش‌های خود برای مقابله با حمایت‌گرایی ادامه می‌دهد و قوانین و ابزارهای قانونی تجارت را در این زمینه به رسمیت می‌شناسد.

این در حالی است که دولت ترامپ در حال بررسی افزایش تعرفه‌ها برای واردات فولاد است. و به زودی نتیجه نهایی از سوی وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا اعلام می‌شود.

نمودار زیر میزان واردات به آمریکا و صادرات از این کشور را در سال 2016 نشان می‌دهد:

انزوای آمریکا در اجلاس گروه 20

وزیر امور خارجه کانادا در جمع خبرنگاران گفت: همه ما در مخالفت با حمایت‌گرایی متحد هستیم و می‌دانیم که نتیجه مثبتی از این نشست حاصل می‌شود. ما از اهمیت تجارت در رشد اقتصادی و همین‌طور مشکلات ناشی از حمایت‌گرایی آگاهیم.

با تاکید دونالد ترامپ بر مواضع محافظه‌کارانه‌اش، اولین روز از اجلاس دوروزه گروه 20، با اختلاف نظر در مورد تجارت آزاد و تغییرات آب‌وهوایی گذشت.

گفتنی است، دونالد ترامپ تاکید کرد که همواره از کارگران آمریکایی دفاع خواهد کرد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم با اشاره به اینکه در نظر گرفتن کسری تجاری میان دو کشور منطقی نیست، دیدگاه ترامپ را به چالش کشاند و گفت: ایالات متحده آمریکا با این سیاست‌ها از بازار جهانی خارج می‌شود.

اجلاس گروه 20 در حالی به پایان می‌رسد که اعضای این گروه در تلاشند تا دیدگاه ترامپ و دولت او را پیش از وقوع یک جنگ تجاری تغییر دهند.

اجلاس گروه 7 که در ماه می تشکیل شد هم با انزوای آمریکا در مورد مسائل اقلیمی به پایان رسید.

از دیگر موضوع‌هایی که در این اجلاس مورد بحث قرار گرفت، مهاجرت، همکاری با آفریقا، توانمندسازی زنان و استخدام بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.