کد مطلب: ۶۱۵۸۴۷

انقراض یوز ایرانی نزدیک است

انقراض یوز ایرانی نزدیک است

معاون محیط زیست گفت: اکنون تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ ایرانی در کشور باقی مانده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته معاون محیط زیست اکنون تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ ایرانی در کشور باقی مانده‌ که از میان آن‌ها فقط ۳ قلاده، ماده هستند، چرا با وجود هشدارهای خطر انقراض به این وضعیت رسیدیم؟!

آنطور که روزنامه خراسان گزارش داده، اگر می خواهید خلاصه این گزارش را که درباره حال یوزهای ایرانی است ، در یک جمله بخوانید باید بدانید که: «حال یوز ایرانی نه تنها بد که فاجعه بار و فوق بحرانی است و بعد از شیر ایرانی و ببر مازندران به سمت انقراض می تازند!» متاسفانه این واقعیتی است که معاون تنوع زیستی سازمان محیط زیست هم به آن اشاره کرده است. این در حالی است که در اواخر دهه ۸۰ در کشورمان حدود ۱۰۰ قلاده یوزپلنگ ایرانی داشتیم.

در این گزارش سعی داریم به دلایلی که باعث شده سرنوشت این حیوان به این حال و روز بیفتد اشاره کنیم.

دلایل انقراض یوز ایرانی

بنا بر داده‌های سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، بیشترین تلفات یوزپلنگ‌ها در ایران بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ اتفاق افتاده است. فعالیت‌های آماری این سازمان، جمعیت کل یوزپلنگ‌های ایرانی را در سال ۱۳۷۶، ۵۰ تا ۱۰۰ قلاده برآورد کرده بود. این جمعیت در سال ۱۳۸۳، ۵۰ تا ۶۰ قلاده و در سال ۱۳۸۷، ۷۰ تا ۱۰۰ قلاده تخمین زده شده بود و حالا مسئولان محیط زیست کشور از باقی ماندن تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ خبر می دهند. اما دلیل این سیر انقراضی یوزپلنگ ها در کشورمان چیست؟ به گفته کارشناسان، یوزپلنگ ایرانی جانوری است که در شرایط اسارت جفت‌گیری نمی‌کند، احتمال مرگ توله‌ها و نرسیدن به سن زادآوری بسیار بالاست، به دلیل تمایل به مهاجرت و پیمودن مسافت‌های طولانی، حفاظت کردن از آن‌ها بسیار دشوار است و موارد دیگر که محافظت از آن ها را سخت می‌کند. همچنین برخی از عوامل انسانی که موجب کاهش چشمگیر جمعیت آن‌ها شده است به شرح زیر است:

۱- تخریب زیستگاه

مرتضی اسلامی، عضو موسسه انجمن یوزپلنگ ایرانی تخریب زیستگاه یوزپلنگ را یکی از عوامل انقراض این حیوانات می داند و معتقد است با این روند حتی اگر جمعیت یوز احیا شود، دیگر زیستگاهی وجود ندارد که بخواهد یوزپلنگ در آن منطقه ادامه حیات دهد. او مجوز اکتشاف معادن در زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی را یکی از عوامل انقراض می داند.

۲- استفاده از تله و طعمه مسموم

در ۹ شهریور ۱۳۷۳ ماده یوزپلنگی که به همراه سه توله‌اش برای خوردن آب به نزدیکی شهر بافق آمده بودند، هدف حمله چند فرد غیربومی با چوب و سنگ قرار گرفتند. در این ماجرا دو توله یوز کشته شدند.

۳- شکار غیرمجاز

متاسفانه برخی اقدام به شکار این حیوان می کنند.البته تصاویر زیادی از شکار پلنگ ایرانی توسط شکارچیان که آن هم متاسفانه در خطر انقراض است در فضای مجازی دیده می شود.

۴- تصادفات جاده‌ای

با این که تمام جمعیت یوزپلنگ‌های ایرانی در مناطق حفاظت شده زندگی می‌کنند، ۷۰ درصد از آمار مرگ و میرشان به دلیل تصادفات جاده‌ای است. طی یک دهه اخیر در ایران، ۲۷ یوزپلنگ توسط عوامل انسانی مختلف از پا در آمده‌اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است. تا به حال یوزهای مختلفی در جاده‌های توران، بافق و دره انجیر قربانی تصادف با وسایل نقلیه شده‌‌اند. حداقل شش یوز در جاده منطقه حفاظت شده کالمند، جاده یزد - بندرعباس بر اثر تصادف با وسایل نقلیه عبوری کشته شده‌اند.

۵- سگ های ولگرد

یکی دیگر از علل انقراض یوزپلنگ ایرانی سگ های ولگردی هستند که به توله یوزها حمله می کنند. مرتضی پورمیرزایی، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در این باره گفته: «از دلایل انقراض یوزها، حضور دام و مشخصا سگ و گرگاس‌ در زیستگاه‌های یوزهاست.»
آخرین اخبار سیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.