کد مطلب: ۵۹۸۴۸۵

انواع بلبرینگ و معرفی بلبرینگ خودرو

انواع بلبرینگ و معرفی بلبرینگ خودرو

بلبرینگ‌ها نوعی قطعه چرخ دنده‌ای محسوب می‌شوند که در هر وسیله­‌ی چرخشی که استفاده گردند مانع از ایجاد اصطکاک و سایش سطح چرخش می‌شوند.

بلبرینگ (بال برینگ) که اصطلاحا به آنها یاتاقان توپی نیز می‌گویند، نوعی چرخنده از گروه یاتاقان‌ها هستند. کاربرد این گروه بسیار بوده و در ابزارهای مختلفی مثل هرچیزی که می‌چرخد، دیسک‌های سخت افزاری رایانه، اسکیت‌ها و صنایع بزرگی همچون خودروها و موتورها استفاده می‌شوند. بلبرینگ‌­ها قادر به تحمل هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری هستند و اغلب در جاهایی که بار به نسبت کوچک است کاربرد دارند. در بلبرینگ‌ها تماس به صورت نقطه‌ای یا خطی است و بارها از طریق لایه‌های خارجی به گوی­‌ها منتقل می‌شوند و به دلیل اینکه سطحی کروی دارند نقطه تماس لایه­‌های دورنی و خارجی آن بسیار کوچک است.

همانطور که گفته شد به دلیل کروی بودن گوی­‌ها نقطه تماس آنها با لایه‌های بیرونی و درونی خیلی کوچک است. در نتیجه حرکتی نرم دارند ولی از سوی دیگر ممکن است به دلیل کوچکی سطح تماس با فشار زیادی که به ساچمه وارد می‌شود باعث خرد شدن یا تغییر شکل بلبرینگ‌ها شوند. به همین دلیل از بلیرینگ‌های ساچمه‌ای که اندازه ساچمه‌ها ریز است در فشارهای کم و از ساچمه های­گرد تخته‌­ای در فشارهای زیاد استفاده می‌شود.

بلبرینگ‌ها درخودرو

بلبرینگ‌ها نوعی قطعه چرخ دنده‌ای محسوب می‌شوند که در هر وسیله­‌ی چرخشی که استفاده گردند مانع از ایجاد اصطکاک و سایش سطح چرخش می‌شوند. یکی از وسیله‌های بارزی که این قطعه در آنها کاربرد دارد چرخ‌های خودروها هستند که حرکت آنها توسط بلبرینگ­‌ها انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است از بلبرینگ در بخش­های دیگر خودرو نیز که امکان اصطکاک وجود دارد به کار گرفته می‌شوند. برای مثال:

  • بلبرینگ دینام
  • بلبرینگ گیربکس
  • بلبرینگ پلوس
  • بلبرینگ دنده
  • بلبرینگ فرمان
  • بلبرینگ اکسل

وظایف بلبرینگ‌ها در خودرو

  1. عاملی برای انتقال قدرت بین قطعات: بلبرینگ­ها علاوه بر اینکه شرایط چرخش قطعات را روی هم ایجاد می‌کنند و مانع از اصطکاک می‌شوند، عاملی برای انتقال نیرو بین این قطعات نیز می‌باشند.
  2. عدم ایجاد اصطکاک: بلبرینگ‌ها از استهلاک قطعات جلوگیری می‌کنند و مانع از هدر رفتن انرژی تحت تاثیر گرمای تولید شده و اصطکاک می‌شوند.
  3. پیشگیری از سایش قطعات و سطح: ایجاد خوردگی و تماس‌­های تحلیلی بین سطوح توسط بلبرینگ­‌ها صورت می گیرد و مانع از آسیب‌های ساییدگی در قطعات می‌گردد.

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ­‌ها

با توجه به اینکه خود بلبرینگ­‌ها قطعات کوچکی هستند اما از اجزای مختلفی تشکیل شدند که با ظرافتی که دارند و کنار هم قرار گرفتند نقش بزرگ و مهمی را در خودروها و دیگر ابزارها و ماشین آلات صنعتی ایفا می‌کنند. این قطعه­ی کوچک دارای ۴ بخش اصلی می‌باشد.

  1. رینگ یا کنس: هر بلبرینگ دارای دو رینگ داخلی و خارجی می‌باشد که معمولا از آلیاژهای مقاوم فولادی ساخته می‌شوند و این قطعه را از دو سو نگه می‌دارند.
  2. رول یا ساچمه: اجزای غلتکی بلبرینگ­‌ها از جنس فولاد هستند که با چرخش خود باعث حرکت بلبرینگ‌ها می‌شوند.
  3. قفسه یا کیج: قسمتی که ساچمه‌ها را نگه می دارد و مانع از تماس آنها با یکدیگر می‌شود و از حرکت افقی و جانبی رول‌ها جلوگیری می‌کند. جنس آن از فیبر، فولاد و یا برنج است.
  4. کاسه نمد: کاسه نمدها بین رینگ‌ها و کیج‌ها قرار دارندکه ممکن است در هر دو سمت کیج و بین رینگ‌های داخلی و خارجی باشند و یا فقط بین رینگ داخلی و کیج قرار بگیرند. وظیفه این قطعه بلبرینگ مانع شدن از خروج روغن هیدرولیک داخل کیج­‌ها و رول­‌ها به بیرون از قطعه می‌باشد و همچنین عایق خوبی در برابر نفوذ آب به داخل بلبرینگ‌ها هستند.

کاسه نمد­ها نیز در چند مدل مختلف هستند مثل:

  • کاسه نمد فلزی (غیرمالشی): در این نوع کاسه نمد فاصله­‌ای بین کاسه نمد و حلقه داخلی وجود دارد که باعث کاهش خاصیت آب بندی می‌شود و از طرفی به بالا رفتن سرعت دورانی بلبرینگ کمک می‌کند.
  • کاسه نمد لاستیکی (مالشی): این کاسه نمد به صورت یک واشر فلزی است که روکشی لاستیکی دارد.

نکته قابل ذکر در ارتباط با کاسه نمد لاستیکی این است که اگر فقط تحت بار محوری باشند این بار وارده نباید از نصف بار استاتیکی اولیه بیشتر باشد.

انواع بار در بلبرینگ‌­ها

در مطالب قبلی گفته شد که یکی از مهمترین وظایف بلبرینگ‌ها تحمل بار قطعات درحال حرکت است. این بارها به چند حالت مختلف می‌توانند به بلبرینگ‌ها فشار وارد کنند:

  • شعاعی: بار شعاعی در رینگ‌ها فشار و نیرو وارد می‌کند.
  • محوری: بار محوری بر مرکز بلبرینگ‌­ها نیرو وارد می‌کند.
  • لحظه‌­ای: بار لحظه­‌ای نیز به صورت گذرا به بدنه بلبرینگ‌ها نیرو وارد می‌کند.

در خودروها بلبرینگ‌ها چندین بار را تحمل می‌کنند به همین دلیل به آنها بلبرینگ مرکب می‌گویند.

2wedf 2

انواع بلبرینگ

بلبرینگ­‌ها بر اساس کاربرد و قابلیت تحمل بار به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • بلبرینگ شیارعمیق
  • بلبرینگ تماس زاویه­‌ای
  • بلبرینگ کف­گرد (این نوع خود به دو دسته یک­ردیفه و دو­ ردیفه تقسیم می‌شوند.)
  • بلبرینگ‌های خود تنظیم

مدل‌ها و انواع بلبرینگ‌­های خودرو

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم بلبرینگ­‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. اصلی ترین دسته­‌های آنها بلبرینگ­‌ها و رولبرینگ‌­ها هستند که در دسته‌های یاتاقان چرخشی می‌باشند. لازم به ذکر است که دسته‌بندی دیگری از بلبرینگ­‌ها وجود دارد که بر اساس نوع رینگ­‌ها و اعمال بار بر روی آنها تقسیم‌بندی می‌شوند مثل:

  • بلبرینگ­‌های شعاعی
  • بلبرینگ­‌های محوری

دسته‌بندی دیگری که وجود دارد بر اساس زاویه حرکتی بلبرینگ­‌ها می‌باشد که از آنها در سیستم‌های فنی خودرو استفاده می‌شود مثل:

  • بلبرینگ­‌های تماس زاویه­‌ای
  • بلبرینگ‌­های تماس عمودی

در ادامه به توضیح تعدادی از بلبرینگ‌ها می‌پردازیم:

  • بلبرینگ شعاعی

این بلبرینگ‌­ها سرعت خوب و تحمل بار قوی دارند و خود به چند دسته تقسیم می‌گردند. در صنعت خودروسازی فقط بلبرینگ­‌های شیار عمیق از این گروه کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بلبرینگ دارای ساچمه‌های غلتکی هستند که درون شیارهای هم قطر داخل رینگ‌ها قرار می‌گیرند. این شیارهای موجود در رینگ‌­ها سطح تماس ساچمه‌­ها و رینگ­‌ها را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن توان تحمل بار شعاعی درون آنها می‌گردند. این بلبرینگ دارای قفسه‌های برنجی یا پلاستیکی می‌باشند و روغن هیدرولیک فضای بین شیارها، ساچمه‌­ها و قفسه­‌ها را پر می‌کند. اندازه و تعداد ساچمه­‌ها بر اساس میزان بار تحمیلی و سرعتی که در بلبرینگ‌­ها لازم است تعیین می‌شوند. گاهی اوقات برای بالا رفتن تحمل بار بلبرینگ‌­های شیار عمیق از دو ­ردیف رینگ و ساچمه استفاده می‌گردد. از این نوع بلبرینگ‌­ها در جعبه فرمان، هرزگرد، دینام و چرخ دنده‌ها بکار می‌گیرند. نکته قابل ذکر در رابطه با این قطعه آن است که تعمیر و روغن کاری مجدد نمی‌شوند ولی مزایایی مهم‌تر دیگری دارند مانند:

حفظ سرعت، کاهش قابل توجه اصطکاک و تحمل بار شعاعی بالا.

  • بلبرینگ­‌های تماس زاویه­ای

این بلبرینگ­‌ها ساختاری شبیه به بلبرینگ‌های شیاری دارند ولی با این تفاوت که رینگ داخلی و خارجی آنها حرکتی با زاویه نسبی با هم دارند و به همان صورت نسبی با هم جابجا می‌شوند. این خصوصیت باعث می‌شود تا بلبرینگ‌­ها بتوانند توان تحمل بار مرکبی شعاعی و محوری را بطور همزمان دارا باشند. بلبرینگ­‌های تماس­زاویه‌ای در تولید گیربکس خودروها استفاده می‌شوند. توان تحمل بار محوری در این نوع از بلبرینگ­‌ها با زاویه تماس رینگ داخلی رابطه مستقیم دارد، یعنی هر چه این زاویه بالا رود تحمل بار بیشتر می‌شود و هر چه زاویه تماس رینگ داخلی کاهش یابد، تحمل بار شعاعی کمتر می‌شود. همچنین در این قطعه نیز ممکن است دو­ ردیف ساچمه مورد استفاده قرار گیرد.

  • بلبرینگ خود تنظیم

بلبرینگ­‌های­‌ خود تنظیم دارای دو ­ردیف ساچمه و یک حلقه مشترک بیرونی هستند. شیارهای موجود در ساچمه‌ها که شکلی منحنی دارند در مواقع انحراف و ناهمراستایی شافت­ها بطور خودکار تنظیم می شوند، به همین دلیل به آنها بلبرینگ خود تنظیم می گویند. باری که این بلبرینگ‌ها متحمل می‌شوند، بارهای شعاعی هستند و دارای ۳ مدل بلبرینگ خود تنظیم بدون کاسه نمد، بلبرینگ خود تنظیم با کاسه نمد در دو طرف بلبرینگ و در آخر بلبرینگ خود تنظیم با حلقه داخلی عریض هستند. همگی این نوع از بلبرینگ‌ها دارای اصطکاک کمتری نسبت به بقیه بلبرینگ­‌ها می‌باشند.

  • بلبرینگ کف­گرد

این بلبرینگ‌­ها، از خانواده رولبرینگ‌ها هستند و در اصطلاح به آن‌ها پنجاه و یک هزاری نیز می‌گویند. بارزترین کاربرد و استفاده این مدل به جهت کشیده نشدن سطوح روی هم و کاهش سطح تماس می‌باشد تا اصطکاک سطوح کاهش یابد. وظیفه این بلبرینگ وارد کردن بار از لایه خروجی به گوی و سپس انتقال به لایه داخلی است. باتوجه به کروی بودن بلبرینگ­‌ها تماس لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کم است به همین دلیل می‌توانند حرکتی نرم داشته باشند. نوع باری که بلبرینگ‌های ۵۱۰۰۰ متحمل می‌شوند از نوع بار محوری است که از یک یا دو جهت به آن وارد می شود و نباید هیچ‌گاه تحت بار شعاعی قرار گیرند.

این بلبرینگ‌­ها در دو نوع کف­گرد یک­ردیفه و بلبرینگ پنجاه ­و­ یک هزاری (۵۱۰۰۰) دو­ردیفه هستند. کاربرد بلبرینگ کف­گرد یک­ردیفه به منظور ایجاد موقعیت محوری شافت و تحمل بار یک­طرفه است و نباید تحت بار شعاعی قرار گیرد اما بلبرینگ کف­گرد دو ردیفه می‌تواند در دو موقعیت محوری و شعاعی قرار گیرد. به دلیل اینکه واشر شافت با شیارهای دو ساچمه در دو طرف بلبرینگ را محافظت می‌کند، این واشرهای محافظ می‌توانند به دو صورت مسطح و قوسی شکل باشند. جنس این نوع، از فولاد یا برنج است.

ا صول استفاده از بلبرینگ­‌ها

در مطالب قبلی با بلبرینگ و انواع آن آشنا شدیم و کاربرد هریک را مورد بررسی قرار دادیم. اگر بخواهیم از مطالب بالا نتیجه‌گیری کنیم خواهیم دریافت که استفاده و بکار­گیری بلبرینگ­‌ها بهترین و موثرترین روش برای چرخش، کاهش اصطکاک و ایجاد نرمی در حرکت است. برای مثال هنگام چرخش و به گردش در آمدن چرخ‌های خودروها باید فلز دور چرخ­‌ها با قدرت زیادی چرخیده تا باعث حرکت خودرو شوند که در صورت وجود بلبرینگ­‌ها این عمل به راحتی و با قدرت کمتری صورت می‌گیرد.

در صورتی که بلبرینگ­‌ها نباشند، قطعات خیلی سریع‌تر و زودتر فرسوده می شوند و حداکثر سرعت و چرخش لوازم و خودروها کاهش می­‌یابد. همچنین حرکت ماشین­‌های سنگین با بلبرینگ‌­ها و یاتاقان‌ها بسیار راحت بوده و با کاهش اصطکاک و ساییدگی همراه است.

خرید بلبرینگ ضروری است!

طبق توضیحاتی که داده شد می‌توان ضرورت استفاده از بلبرینگ‌­ها را درک کرد. بکار­گیری بلبرینگ‌ها به شرایط و مکان بستگی ندارد و در اطراف ما بسیاری از ابزارها و ماشین آلات هستند که بلبرینگ­‌ها از قطعات ثابت آنها می‌باشند و بطور روزمره ما از آنها استفاده می‌کنیم. مثل یک کشوی کابینت یا چرخ­‌های اتومبیل به هنگام حرکت که همگی ما در طی روز چندین مرتبه با آنها سر و کار داریم.

قیمت بلبرینگ

قیمت بلبرینگ به عوامل زیادی بستگی دارد. باتوجه به این که این کالا از جمله کالاهای وارداتی می‌باشد و نوسانات بازار ارز در هر روز متغیر است، قیمت ثابتی ندارد ولی فاکتورهای مهمی وجود دارد که هنگام خرید بلبرینگ­‌ها باید در نظر گرفت:

  1. مهم‌ترین بخش و اولین گام در خرید بلبرینگ­‌ها برند تولید کننده این محصول است که باید محصولاتی با کیفیت تولید کند. یکی از برندهای معروف و مطرح جهان که محصولاتی با استانداردهای جهانی دارد کمپانی سوئدی skf می‌باشد.
  2. بعد از برند بلبرینگ‌­ها، جنس آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. برای مثال استفاده از بلبرینگ‌­های سرامیکی در موارد و کاربردهای سرعت بالا مناسب بوده و برای کاربردهای ساده‌تر مثل یک کشو مدل­‌های ساده و مسطح مناسب است.
  3. مورد آخری که قابل توجه است اطمینان از فروشنده است! این روزها بازار از کالاهای تقلبی مملو شده است و فروش کالاهای غیراصلی به جای کالای اصلی زیاد شده است لذا باید از مراکز و فروشنده‌های مطمئن خریداری کرد. اگر به دنبال یک فروشگاه معتبر هستید پیشنهاد ما به شما بیرینگ مارت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.