خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۵۲۹۸

انواع کود و موارد مصرف آنها

انواع کود و موارد مصرف آنها

کشاورزان همیشه از کودهای مختلف برای گیاهان استفاده می‌کرده‌اند. کودها انواع مختلفی دارد که نسبت به نوع گیاه و محل کشت، می‌توانید نوع کود را برای گیاهان خود انتخاب کنید.

کشاورزان همیشه از کودهای مختلف برای گیاهان استفاده می‌کرده‌اند. کودها انواع مختلفی دارد که نسبت به نوع گیاه و محل کشت، می‌توانید نوع کود را برای گیاهان خود انتخاب کنید. ما در این مطلب می‌خواهیم انواع کودها و یک سایت برای خرید این محصولات به شما معرفی کنیم تا از قیمت کود در بازار گل و گیاه اطلاع داشته باشید. پس اگر می‌خواهید با کودها آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

انواع کود

00000008

کودهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش عمر گیاهانتان استفاده کنید. کودها کمک غذاهای گیاهان است و استفاده از آن‌ها مسئله‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود. این مواد بر اساس خصوصیات، مواد تشکیل دهنده، نوع تشکیل و تاثیر آن روی گیاه به ۳ دسته کلی: کود شیمیایی، کود آلی و کود زیستی تقسیم میشوند؛ که در ادامه دو نوع از این کودها را به شما معرفی خواهیم کرد.

کودهای شیمیایی

پس از جنگ جهانی دوم تا امروز، کود شیمیایی اصلی‌ترین کود برای کشاورزان محسوب میشود و قیمت کود شیمیایی کمتر بوده و میزان کمی از آن می‌تواند بازدهی بسیار زیادی داشته باشد. همچنین استفاده از این کود بسیار آسان بوده و می‌توانید به‌راحتی آن را به خاک اضافه کنید. این نوع کود به روش صنعتی تولید می‌شود و در اشکال مختلفی مانند پودرف گرانول، محلول و گاز به فروش می‌رسد. برای مثال کود گرین ایتالیا یکی از بهترین کودهای شیمیایی است که با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

کودهای شیمیایی بر اساس مواد به‌ کار رفته در آن و نوع کاربرد به دو دسته‌ ماکرو المنت و میکرو المنت تقسیم می‌شوند. اگر در این کودها مقدار متناسبی از مواد قرار داشته باشد؛ به آن‌ها کود کامل می‌گویند. در کودهای ماکرو المنت مواد غذایی پر مصرف مانند ازت، فسفر، پتاس، کلسیوم و منیزیوم وجود دارد.

کود ازت یکی از پر مصرف‌ترین نوع این کود است که به شکل نیترات، اوره و آمونیوم جذب خاک می‌شود. اوره نیز یکی از پرمصرف‌ترین مواد برای تغذیه خاک و گیاه در مناطق مختلف جهان به ‌شمار می‌رود. نیترات آمونیوم حاوی ۳۳ درصد ازت و سولفات آمونیوم و ۲۴ درصد گوگرد است؛ که می‌توانید از آن برای تغذیه هر چه بهتر گیاهان استفاده کنید.

یکی از پرکاربردترین کودها برای گیاهان آپارتمانی، کود پوکون هلندی است که در دو نوع کود عمومی و تخصصی پوکون تولید میشود و برای هر گیاه میتوان کود مخصوص به خود را خریداری کرد. برای خرید کود پوکون میتوانید به راحتی سفارش خود را در سایت دمبرگ ثبت نمایید.

کودهای آلی

این نوع کود با عنوان کود ارگانیک هم شناخته می‌شود و با ترکیبات کاملا طبیعی و بدون هیچ‌گونه افزودنی شیمیایی تشکیل می‌شود. کربن ماده اصلی تشکیل دهنده کودهای آلی بوده و شامل مواد زنده یا بازمانده‌ای از موادی که قبلا زنده بوده‌اند می‌شود. بقایای قسمتی از بدن موجودات زنده، فضولات حیوانی یا ترکیبی از این دو ماده از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده این کود به ‌شمار میر‌وند.

یکی از ویژگی‌های کود آلی این است که هیچ ضرری برای خاک ندارد و باعث می‌شود که گیاه و بستر رشد در بهترین حالت خود قرار بگیرند. همچنین استفاده بیش از اندازه آن‌ها هم آسیبی به گیاه وارد نمی‌کند. این نوع کود بیشتر برای رشد بهتر سبزیجات و اقزایش سرعت رشد و سرسبزی چمن استفاده می‌شود؛ همچنین برای تغذیه بهتر بذرهای تازه و بالغ پیشنهاد می‌شود. این کود به چند دسته کود حیوانی، سبز و کمپست تقسیم می‌شود.

کود حیوانی

در گذشته کشاورزان به این نتیجه رسیدند که مکان‌هایی که فضولات اسب، گاو و… وجود داشته باشد، گیاهان رشد بهتر و سریع‌تری خواهند داشت و به‌ همین ‌دلیل از آن‌ها به ‌عنوان کود استفاده کردند. البته امروزه کود انسانی هم به این لیست اضافه شده و کشاورزان از آن هم استفاده می‌کنند تا گیاهان رشد بهتری داشته باشند. کودهای حیوانی علاوه‌ بر دارا بودن خواص مختلف برای تغذیه گیاه، قابلیت افزایش نفوذپذیری خاک و زهکشی مناسب را هم دارد؛ همچنین این کودها می‌توانند PH خاک را تنظیم کرده و فعالیت‌های بیولوژیکی خاک را افزایش دهند.

کمپوست

این نوع کود از ترکیب پسماندهای حیوانی و گیاهی طی شرایط و فرایندهای مختلف فراهم می‌شود و برای بسیاری از گیاهان مناسب است. کمپوست از گذشته تا امروز یکی از بهترین روش‌ها برای بازیافت بوده و در آن زباله‌های شهری، پسماندهای فاضلاب، لجن‌ها، بقایای بدن حیوانات و … را به کود تبدیل کرده و از آن برای رشد بهتر گیاهان استفاده می‌شود. کود کمپوست برای استفاده در باغداری، کشاورزی و گلخانه‌داری پیشنهاد ویژه ای است و به ‌نوعی آفت‌کش طبیعی محسوب می‌شود.

کود سبز

یکی‌ دیگر از روش‌هایی که برای کوددهی و تغذیه خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاشت گیاهان سبز است. کشاورزان قبل از کاشت، نوعی گیاه را در خاک می‌کارند و پس از سبز شدن آن را می‌کنند. با انجام این کار هیچ محصولی از گیاه برداشت نخواهد شد و فقط خاک برای کاشت محصول اصلی آماده می‌شود؛ همچنین گیاهی که برای این کار کاشته می‌شود باید سریع رشد کند و نیاز کمی به آب و کود داشته باشد تا بتواند خاک را برای کاشت آماده کند.

بهترین سایت برای خرید کود

برای این‌ که کشاورزان بتوانند محصولات مورد نیازشان را در هر مکان و زمانی خریداری کنند؛ سایت دمبرگ فعالیتش را آغاز کرده تا با مراجعه به این فروشگاه بتوانید نسبت به خرید کود پوکون اقدام کرده و پس از ۳ روز کاری درب منزل تحویل بگیرید. یکی دیگر از ویژگی‌های این فروشگاه قابلیت خرید عمده بذر است؛ یعنی می‌توانید بذرهای مرغوب را با قیمت مناسب و کیفیت بالا به ‌صورت آنلاین خریداری کنید.

ما در این مطلب انواع کود را نام برده و کودهای آلی و شیمیایی را بررسی کردیم؛ شما می‌توانید نظرات خود را درباره این کودها و نحوه مصرف آن‌ها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.