کد مطلب: ۲۷۲۰۸۱

اهمیت مهمترین تنگه دنیا که در دستان ایران است

اهمیت مهمترین تنگه دنیا که در دستان ایران است

تنگه استراتژیک هرمز روزانه یک سوم نفت جهان را ترانزیت و تولیدکنندگان نفت خاورمیانه را به بازارهای مهم آسیا اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی و …متصل می‌کند.

رویترز در گزارشی با اشاره به تهدید ایران مبنی بر جلوگیری از عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز در صورت عملی شدن تحریم نفت در گزارشی اعلام کرد این آبراه بین المللی در حد فاصل میان ساحل ایران و عمان قرار دارد و خلیج فارس را به دریای عمان و دریای عرب متصل می سازد. باریک ترین نقطه عبور این تنگه 21 مایل عرض دارد، اما عرض مسیر قابل کشتیرانی آن در هر جهت تنها دو مایل است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2016 روزانه 18.5 میلیون بشکه نفت از این تنگه ترانزیت شده که 9 درصد نسبت به سال 2015 افزایش داشته و معادل 30 درصد کل نفت خام و سایر مایعات ترانزیتی جهان از مسیر دریا بوده است.

بر اساس تحلیل های نفتی موسسه وورتکسا، نفت خام و میعانات ترانزیتی از تنگه هرمز در سال 2017، حدود17.2 میلیون بشکه در روز و در نیمه نخست سال 2018، حدود 17.4 میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

بخش عمده نفت صادراتی کشورهای عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی ارسال می شود. این تنگه همچنین مسیر عبور تقریبا کل ال ان جی صادراتی قطر است.

در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق، دو طرف جنگ به دنبال اختلال در صادرات نفت طرف مقابل بودند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، وظیفه خود را حفاظت از کشتی‌های تجاری عبوری از این منطقه اعلام کرده است.

موسسه انرژی پتروماتریکس که آمد و شد ناوهای هواپیمابر آمریکایی به این منطقه را رصد می کند ، اعلام کرد در حال حاضر هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس حضور ندارد اما در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، همواره یک تا دو ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس حضور داشته و در دوران اوباما در مقاطع کوتاهی خلیج فارس خالی از وجود ناوهای آمریکایی بوده است.

منبع» بورس‌پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.