کد مطلب: ۲۹۱۱۵۲

اُفت ۲۷ درصدی بارش نسبت به سال گذشته

اُفت ۲۷ درصدی بارش نسبت به سال گذشته

براساس آخرین آمار ارتفاع بارش‌های جوی از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ مرداد ماه به ۱۶۸.۷ میلیمتر رسیده است.

بررسی آخرین آمار منتشره از روند بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ مردادماه سال جاری نشان می‌دهد که ارتفاع بارش‌های جوی در این مدت به ۱۶۸.۷ میلیمتر رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این بین میزان بارندگی نسبت به دوره‌های مشابه درازمدت با ارتفاع ۲۴۴.۸ میلیمتری با کاهش ۳۱.۱ درصدی روبرو بوده است و نسبت به دوره مشابه سال گذشته با ۲۳۱.۵ میلیمتر ارتفاع، اُفت ۲۷.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین حجم بارش‌ها از اول مهر ماه سال ۹۶ تا ۲۹ مرداد ماه سال جاری معادل ۲۷۸.۰۲۲ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

از طرفی میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری تاکنون ۳۸۶.۵ میلیمتر گزارش شده، که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۴.۷ درصد رشد و در مقایسه با بلند مدت ۴۹ ساله با ۳.۵ درصد کاهش روبرو بوده است.

در این بین میزان بارش در این حوضه آبریز از اول تا ۹ مرداد ماه رقم ۱۲.۳ میلیمتر بوده که در مقایسه با سال گذشته با ۴.۴ میلیمتر بارش، رشد حدود ۳ برابری داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌ها ۲۱۱.۷ میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲.۱ درصد و در مقایسه با بلند مدت با کاهش ۴۱.۷ درصدی روبرو بوده است.

لازم به ذکر است که حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد ۴۰۷.۸ میلیمتر بارش بوده که این رقم در سال گذشته ۲۷۷.۱ میلیمتر به ثبت رسید، از همین رو در مقایسه با سال آبی گذشته این حوضه آبریز با ۴۸.۲ درصد و در دراز مدت ۴۹ ساله با ۲۱.۴ درصد رشد روبرو بوده است.

همچنین روند بارش در فلات مرکزی ایران با ۳۶ درصد کاهش نسبت به سال گذشته ۱۰۲.۹ میلیمتر به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که این حوزه در مدت مشابه سال گذشته ۱۶۰.۹ میلیمتر بارش داشته و همچنین میانگین متوسط بارش در ۴۹ ساله گذشته این حوضه ۱۶۳.۳ میلیمتر گزارش شده است.

حوضه مرزی شرق در سال آبی جاری بالغ بر ۴۰.۴ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است به طوریکه این منطقه در مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۲.۴ میلیمتر بارندگی رخ داده که نشان می‌دهد بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۳۵.۶ درصدی و در دراز مدت ۴۹ ساله با اُفت ۶۲.۶ درصدی روبرو بوده است.

همچنین در حوضه آبی قره‌قوم نیز روند بارش‌ها نزولی بوده به طوریکه نسبت به هفته تغییری در ارتفاع بارش در این منطقه رخ نداده است و با کاهش ۲۱.۲ درصدی روبرو بوده است.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.