کد مطلب: ۳۱۸۹۰۹

ایتالیا هم از تحریم‌های ضدایرانی معاف می‌شود؟

ایتالیا هم از تحریم‌های ضدایرانی معاف می‌شود؟

رسانه‌های ایتالیایی در آستانه دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از احتمال معاف بودن ایتالیا از این تحریم‌ها خبر داده و اعلام کردند که این کشور می‌تواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

شبکه خبری دولتی رای نیوز ۲۴ ایتالیا، شامگاه جمعه با عنوان ۳۹;ترامپ با ضربه به صادرات نفت ایران، به اروپا، بجز ایتالیا، سیلی زد۳۹; نوشت: به عقیده منابع رسمی آمریکا، ایتالیا می تواند به همراه ۷ کشور دیگر از جمله هند و کره جنوبی به واردات نفت از تهران ادامه دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رای نیوز افزود: تحریم های جدید آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره این کشور، آماده اجرا شدن است و از دوشنبه اعمال می‌شود. این تحریم ها بیشتر برروی نفت و بانک ها اعمال خواهد شد اما با این حال کاخ سفید وانمود می کند که هدف واژگونی رژیم ایران را ندارد.

در حالیکه جمهوری اسلامی این مساله را کم اهمیت محسوب کرده و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد که جای هیچ گونه نگرانی نیست. ۸ کشور می توانند به واردات نفت ایران، بدون اینکه مورد تحریم های ثانویه آمریکا قرار بگیرند، ادامه دهند و ایتالیا نیز می تواند میان آنها باشد.

این فهرست ممکن است شامل چین و ترکیه نیز بشود در حالی که هیچ کشور دیگر اروپایی نمی تواند از این معافیت بهره ببرد. که خود یک سیلی به اروپا محسوب می شود که در رابطه با پرونده ایران، از خط سخت ترامپ شدیدا انتقاد کرده است.

فهرست هشت کشور معاف از تحریم های ثانویه روز دوشنبه اعلام می شود. ۳۹;مایک پمپئو۳۹; وزیر خارجه و ۳۹;استیو منوچین۳۹; وزیر دارایی آمریکا اظهار داشتند که کشورهای اروپایی در این فهرست نخواهند بود با اینکه ایتالیا می تواند یک استثنا باشد.

سایر رسانه های ایتالیایی از جمله خبرگزاری رسمی ۳۹;انسا۳۹; با مضامین مشابهی این خبر را منتشر کرده اند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان پیش از این درخصوص پیامدهای گزاف کاهش صادرات نفت ایران بر بازار جهانی نفت هشدار داده بودند.

خبرگزاری رویترز پیش تر به نقل از اسناد داخلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبر داده بود که اعضای این نهاد و متحدانش در افزایش سطح تولید به میزان مورد انتظار ناکام بوده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در همین پیوند، در گزارش ماه گذشته خود هشدار داده بود که ظرفیت تولید مازاد نفت جهان به دو درصد سطح تقاضا رسیده و کشورها، دیگر توانی برای افزایش تولید ندارند.

بر همین مبنا بدیهی است که هر گونه کاهش صادرات، شوکی بر قیمت تمام شده برای هر بشکه نفت باشد.

کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند.

با وجود اینکه پیش تر چشم امید مقام‌های کاخ سفید به افزایش سطح تولید عربستان سعودی بود، وزیر نفت این کشور چندی پیش اذعان داشت که ریاض هم نمی‌تواند با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرده که بزودی ساز وکار جامعی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با تهران و همچنین فروش نفت ایران ارائه می‌کند.

در این چارچوب، بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت، به تضعیف دلار در سطح بین‌المللی منجر شده و محکوم به شکست است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.