کد مطلب: ۷۳۵۹۲

ایران روی لبه فناوری موبایل

فناوری‌های جدید تلفن همراه مبتنی بر LTE و Advanced LTE به‌وسیله ایرانسل برای نخستین‌بار در ایران رونمایی و تست شدند. فناوری‌ها و سرویس‌های TDD و FDD، VoLTE، VoWiFi، NFC و IPv٦ ازجمله مهم‌ترین خدمات و فناوری‌های نوآورانه‌ای هستند که ایرانسل از آنها رونمایی کرد تا عرضه تجاری آنها را در بازار ایران آغاز کند. از

فناوری‌های جدید تلفن همراه مبتنی بر LTE و Advanced LTE به‌وسیله ایرانسل برای نخستین‌بار در ایران رونمایی و تست شدند.
فناوری‌ها و سرویس‌های TDD و FDD، VoLTE، VoWiFi، NFC و IPv٦ ازجمله مهم‌ترین خدمات و فناوری‌های نوآورانه‌ای هستند که ایرانسل از آنها رونمایی کرد تا عرضه تجاری آنها را در بازار ایران آغاز کند. از فناوری‌های TDD و FDD با سرعت بسیار بالا، می‌توان در مکان‌های مختلف استفاده کرد و بدون نیاز به خط تلفن ثابت و با راه‌اندازی سریع و پایداری بالا در آپلود و دانلود، مزیت فراوانی را در مقایسه با فناوری‌های ثابت موجود، از جمله سرویس‌های دایل‌آپ، DSL و وایمکس، دارند که سرعت بسیار کم، محدودیت سرعت، فقدان امکان جابه‌جایی و هزینه اشتراک بالا از محدودیت‌های آن بود.
روند گسترش اینترنت نسل ٤ ثابت در جهان
به نقل از شرق ، سابقه گسترش اینترنت نسل٤ ثابت (TD-LTE) در جهان به سال ٢٠١٠ باز می‌گردد که نخستین آزمایش‌های میدانی شرکت اریکسون همراه با شرکت Reliance Industries در هند که در آن به سرعت ٨٠ مگابیت بر ثانیه دست یافت، انجام شد. در سال ٢٠١١ نیز شرکت چاینا موبایل با همکاری شرکت هوآوی، سرویس TD-LTE را در شش شهر چین، به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد و در سال ٢٠١٢، سرویس TD-LTE به‌عنوان سرویس نسل چهار از سوی سافت بانک در ژاپن راه‌اندازی شد.
در سال ٢٠١٣، سرویس TD-LTE در آمریکا را Sprint راه‌اندازی کرد و در سال ٢٠١٤، نخستین سرویس تجاری TD-LTE در غرب آسیا و شرق آفریقا از جانب STC عرضه شد. بر‌همین‌اساس هم ایرانسل در سال ٢٠١٥ پروانه شبکه TD-LTE را دریافت و برای راه‌اندازی آزمایشی آن اقدام کرد و در‌نهایت در سال ٢٠١٦ اولین شبکه آن به بهره‌برداری تجاری رسید. درحال‌حاضر ٦٠٣ شبکه ٣G در ٢١٦ کشور جهان با ٢,١‌میلیارد مشترک و ٣٢٢ شبکه ٤G در ١٣٣ کشور جهان با ١.١‌میلیارد مشترک، مشغول به کار هستند. همچنین در سال‌های ٢٠١٣ تا ٢٠١٥، ٧٦ شبکه TD-LTE در ٤٣ کشور جهان راه‌اندازی شدند و ٩٣ شبکه TD_LTE در ٦٠ کشور درحال راه‌اندازی هستند.
TD-LTE در ایرانسل
پروانه اولین شبکه TD-LTE کشور، در اول شهریور سال ٩٤ اعطا شد و به گفته علیرضا قلمبر‌دزفولی، مدیرعامل ایرانسل، اکنون ٤٩ شهر شامل تمامی مراکز استان‌ها، تحت پوشش این فناوری قرار گرفته‌اند و ١٤٠٦ نود TDD راه‌اندازی شده است و تا پایان سال ٩٥ هم ٧٠ شهر شامل تمامی مراکز استان‌ها، تحت پوشش قرار خواهند گرفت. این درحالی است که تعهد پروانه‌ای ایرانسل برای این فناوری، ٢٤ مرکز استان بوده است.
تست سرعت ١,٢ گیگابایتی برای نخستین‌بار در منطقه
ایرانسل در مراسم رونمایی از فناوری‌های جدید خود همچنین در آزمایش تجمیع فرکانس مختلف با فناوری‌های مختلف، سرعت ١,٢ گیگابایت با پینگ یک میلی‌ثانیه را برای نخستین‌بار در منطقه تست کرد.
روند جهانی رشد کاربران نسل ٤
براساس گزارش‌های ارائه‌شده، تا سال ٢٠٢٠ حدود ٦٠ درصد مشترکان LTE تحت پوشش شبکه‌های LTE پیشرفته قرار خواهند گرفت و ١٢,٤٥ درصد از مشترکان جهانی موبایل را مشترکان LTE تشکیل می‌دهند. طبق آمار GSMA، تا پایان سال ٢٠٢٠ ارتباط LTE به ٢.٥‌میلیارد می‌رسد.
تأثیر فعال‌سازی ٤G+ بر مشترکان ایرانسل
مدیرعامل ایرانسل در زمینه تأثیر فعال‌سازی ٤G+ بر مشترکان ایرانسل گفت: بدون تجمیع ظرفیت کانال‌های موجود، فقط ٢٣ درصد از مشترکان ایرانسل، سرعت بالای ١٠ مگابیت را تجربه می‌کردند و این درحالی است که اکنون با تجمیع ظرفیت کانال‌ها، ٨٥ درصد از مشترکان سرعت بالای ١٠ مگابیت بر ثانیه را تجربه می‌کنند.
رونمایی از VoLTE و voWiFi برای نخستین‌بار در ایران
ایرانسل همچنین از سرویس‌های VoLTE و VoWiFi برای نخستین‌بار در ایران رونمایی کرد. با این فناوری امکان مکالمه نسل چهار VoLTE با کیفیت HD و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن فراهم شده است. درحال‌حاضر ٤٤٢ شبکه LTE یا Advanced LTE در ١٤٧ کشور جهان به صورت تجاری راه‌اندازی شده است، ١١١ اپراتور در ٥٢ کشور برای راه‌اندازی، مطالعه یا تست VoLTE سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ٨٣ درصد اپراتورها، بررسی کرده‌اند که سرویس VoLTE را در سال ٢٠١٦ راه‌اندازی خواهند کرد. تا سال ٢٠١٨، ٦٠٠ میلیون کاربر گوشی هوشمند، در سراسر جهان از سرویس VoLTE به‌عنوان سرویس پایه صوتی استفاده خواهند کرد و دقایق رومینگ VoLTE با رشد ترکیبی ١٤٥ درصد، در پنج سال آینده رشد خواهد کرد و تا سال ٢٠٢٠ به ٤٧ ‌میلیارد دقیقه می‌رسد. از سوی دیگر گوشی‌های هوشمند سازگار با VoLTE نیز تا پایان سال ٢٠٢٠ به ٩٥٠ ‌میلیون دستگاه خواهد رسید. با رونمایی از سرویس VoWiFi نیز با سیم‌کارت ایرانسل در هر شبکه وای‌فای تماس صوتی به مقصد هر شبکه‌ای برقرار می‌شود. درحال‌حاضر ١٦٤ اپراتور در ٨٨ کشور دنیا تماس صوتی HD را برقرار کرده‌اند و از سوی دیگر ٣٤ اپراتور در ٢١ کشور، تماس صوتی روی وای‌فای را عرضه‌ کرده‌اند و ایرانسل نیز برای نخستین‌بار در ایران به رونمایی از این سرویس‌ها اقدام کرد.
رونمایی از IPv٦ برای تحقق اینترنت اشیا
از آدرس‌های نسخه شش نیز در ایرانسل برای مدیریت منابع نام‌ها و آدرس‌ها برای تحقق اینترنت اشیا و اینترنت برای همه‌چیز، رونمایی شد. لغو محدودیت اتصال به شبکه به ‌دلیل افزایش آدرس‌دهی و زمینه‌ساز خدمات اینترنت اشیا و اینترنت برای همه چیز، ازجمله مزایای این سرویس به شمار می‌رود.
رونمایی از NFC
ایرانسل که سیم‌کارت‌های با قابلیت NFC را در نمایشگاه تلکام رونمایی کرده بود، با رونمایی از این سرویس به‌منظور عرضه تجاری، امکان ارائه فناوری ارتباط بی‌سیم آسان از راه نزدیک با کاربردهای متنوع و جذاب برای سازمان‌ها و مصرف‌کنندگان نهایی، اختصاص یک فضای امن برنامه‌ریزی‌پذیر درون سیم‌کارت، میزبانی از کیف پول و بارگذاری انواع اپلیکیشن‌های امن مانند امضای دییجتال را فراهم کرد.
روند رشد استفاده از فناوری NFC
از ٢٠١٥ تا ٢٠١٨ میانگین رشد مرکب سالانه تعداد کاربران پرداخت موبایلی NFC در دنیا ٤٥ درصد بوده است و ارزش تراکنش‌های آن در سال ٢٠١٦ به ٥٠‌ میلیارد دلار رسید. این درحالی است که ٥٠ درصد از گوشی‌های فروخته‌شده در سال ٢٠١٥ در دنیا، از NFC پشتیبانی می‌کنند و ١٢‌میلیون گوشی هوشمند که از فناوری NFC پشتیبانی می‌کنند، در شبکه ایرانسل فعال هستند. از سوی دیگر، ٧٠ کشور تاکنون خدمات مبتنی بر فناوری NFC را برای کاربردهای مختلف ارائه کرده‌اند و تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در سال ٢٠١٦، یک‌ میلیارد بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.