کد مطلب: ۲۸۸۲۴۴

ایران با تولید سالانه ۸۰ هزار تن انجیر، رتبه چهارم را در جهان دارد

ایران با تولید سالانه 80 هزار تن انجیر، رتبه چهارم را در جهان دارد

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت که ایران با تولید سالانه 80 هزار تن انجیر، رتبه چهارم را در جهان دارد.

مسعود لطیفیان افزود: رتبه اول تولید انجیر در جهان با 255 هزار تن متعلق به کشور ترکیه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی تولید سالانه انجیر در جهان را یک میلیون تن اعلام کرد.

این مسئول وزارت جهاد کشاورزی که به منظور شرکت در آئین آغاز به کار پنجمین جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران به مازندران سفر کرد، همچنین گفت که این استان با داشتن 250 هکتار باغ انجیر ، رتبه ششم کشور در تولید این میوه را در اختیار دارد.

این جشنواره شامگاه سه شنبه در شهرستان گلوگاه در شرق مازندران شروع به کار کرد و تا 26 مرداد ادامه دارد.

اولین نهالستان استاندارد انجیر شمال کشور در مازندران

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی همچنین از نبود نهالستان استاندارد به عنوان یکی از موانع توسعه باغ و اقتصادی کردن تولید انجیر در شمال کشور نام برد و گفت که اولین نهالستان سالم و استاندارد شمال کشور در گلوگاه احداث می‌شود.

وی داشتن نهال سالم را مهم ترین دغدغه باغداران و کشاورزان دانست و افزود: اگر نهال به عنوان پایه کشت و تولید بدرستی انتخاب نشود، ممکن است باغداران با خسارت های فراوانی در آینده رو به رو شود.

لطیفیان، ایجاد یک‌هزار و 100 هکتار باغ انجیر را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی طی برنامه ششم اعلام کرد و گفت که 300هکتار از این مساحت در اراضی شیبدار خواهد بود.

وی افزود : بر اساس برنامه ریزی انجام شده و بر اساس برنامه ششم 150 هزار اصله نهال انجیر سالم و گواهی شده برای مازندران نیاز است که با احداث نهالستان استاندارد تولید خواهد شد.

این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: به همین منظور مجوز توسعه پنج هکتار نهالستان سالم انجیر برای گلوگاه صادر شده و سرمایه گذار هم اکنون در حال انجام کارهاست.

شهرستان گلوگاه با 105 هکتار باغ انجیر و تولید سالانه 800 تن میوه از ارقام سفید ، سبز و سیاه مقام اول را در استان مازندران دارد.

انجیر از جمله میوه هایی است که طب سنتی برای آن فواید زیادی بر شمرده که کاهش فشار خون ، کاهش وزن، جلوگیری از سرطان سینه، بالا بردن تراکم استخوان، برطرف کردن سیاه سرفه و ذات الریه، جلوگیری از سوء هاضمه، کاهش حرارت بدن، افزایش ادرار و رفع یبوست از جمله آنهاست.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.