کد مطلب: ۶۹۶۳۷۴

تجارت‌نیوز اظهارات وزیر بهداشت را بررسی می‌کند:

ایران جزء کشورهای برتر مهار کرونا نیست/ عادت داریم از خودمان تعریف کنیم!

ایران جزء کشورهای برتر مهار کرونا نیست/ عادت داریم از خودمان تعریف کنیم!

وزیر بهداشت اخیرا گفت که بر اساس اعلام نهادهای بین‌الملل ایران جزء ۶ کشور برتر در مهار کروناست. رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران می‌گوید: «اگرچه افتخاراتی در زمینه تولید واکسن کرونا داشتیم اما ندیدم سازمان‌های بین‌المللی ما را در این جایگاه قرار دهند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر بهداشت گفته ایران جز ۶ کشور برتر مهار کروناست. اما رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران می‌گوید: «ندیدم سازمان‌های بین‌المللی ما را در همچین جایگاهی برای مهار کرونا قرار دهند.»

بهرام عین‌اللهی اخیرا از موفقیت ایران در واکسیناسیون کرونا گفت: «طبق گزارشی که نهادهای UN (نهادهای سازمان ملل متحد در ایران) ارائه کرده‌اند جمهوری اسلامی جزء ۶ کشور برتر در مبارزه با کروناست.»

او همچنین گفت: «طبق اعلام بانک جهانی، ایران به رشد اقتصادی رسیده. این به دلیل موفقیت جمهوری اسلامی ایران در واکسیناسیون و راه افتادن اشتغال و کسب و کار مردم است.» این در حالی است که تاکنون نهادهای UN در اخبار رسمی خود چنین رتبه‌بندی از عملکرد ایران در برتری مهار کرونا، نداشته‌اند.

عادت داریم از خودمان تعریف کنیم!

موید علویان، رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «موتور صنعت واکسن‌سازی در دوره کرونا به حرکت درآمد. سال گذشته هم در مدت کوتاهی در سطح وسیعی واکسیناسیون انجام شد. این افتخار، غیرقابل انکار است. اما این ادعا که ایران در کنترل و مهار کرونا در چه جایگاهی قرار داد باید شاخص‌های مختلفی را بررسی کرد و نهادهای مستقل آن را اعلام کنند.»

او ادامه می‌دهد: «ما در ایران عادت داریم که از خودمان تعریف بیش از حد کنیم. تاکنون ندیده‌ام نهادهای بین‌المللی ما را در چنین جایگاهی قرار دهند. هر شاخصی که افراد ادعا می‌کنند باید برای آن مستندات خود را هم ارائه کنند.»

فوتی‌های کرونا بیشتر از کشته‌های جنگ ۸ ساله!

تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود ۱۴۴ هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. این در حالی است که علویان می‌گوید: «فوتی‌های کرونا ۲٫۱ برابر اعلام رسمی است، زیرا برخی از فوتی‌های که تست پی‌سی‌آر ندارند در آمار فوتی‌های کرونا حساب نشده‌اند. در کشورهای دیگر هم اینگونه است.»

به عبارتی جانباختگان کرونا تاکنون بیش از ۲۸۶ هزار نفر بوده است، بیشتر از کشته‌های جنگ ایران و عراق در مدت هشت سال! (بنا بر آمارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران تلفات ایران در این جنگ حدود ۱۹۷ هزار نفر است. / برنا)

وزیر بهداشت گفت که بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در همان هفته اول ۱۰ میلیون دز واکسن وارد شد. اما آنچه که عین اللهی در این مورد توضیح نداد، ممنوعیت واردات واکسن کرونا و پافشاری روی تولید واکسن داخلی بود. زمانی که گویی گرد مرگ روی کشور پاشیده بودند و فوتی‌های کرونا به حدود ۷۰۰ نفر در روز هم می‌رسید.

در همان روزها تولیدکنندگان واکسن برکت وعده تولید ۵۰ میلیون دز واکسن را دادند اما محقق نشد. به دنبال این محدودیت‌ها اما گورستان‌های ایران پر بود از فوتی‌های کرونا.

تضاد منافع برای واکسن کرونا ادامه دارد

هنوز هم پافشاری روی واکسن‌های داخلی ادامه دارد. سبد واکسن کرونا در ایران خالی از واکسن‌های مبتنی بر mRNA مانند مدرنا و فایزر است.

رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران می‌گوید: «در زمینه واکسیناسیون از ابتدا سردرگمی وجود داشت. تکلیف ما با انواع واکسن‌ها مشخص نیست. در حوزه واکسیناسیون تضاد منافع وجود دارد. بخشی از حاکمیت وارد تولید واکسن شد و این یکی از اشکالات مهم است.»

علویان ادامه می‌دهد: «اشکال دیگر این است که واکسن‌های mRNA در کاهش مرگ و میر بهتر هستند. اما ما روی این نوع واکسن‌ها سرمایه‌گذاری جدی نکردیم و با شرکای خارجی خود وارد مذاکره نشدیم.»

در حال حاضر هم بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.