به گزارش تجارت نیوز، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) هفتم تیرماه درباره نقض مجدد تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا در بامداد امروز ۷ تیر ۱۴۰۵ ببانیه صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در ساعات اولیه بامداد یکشنبه مورخ ۷ تیر ماه ۱۴۰۵ به چند تأسیسات پایش و نظارت در سواحل جنوبی کشور را به شدت محکوم میکند.
روابط عمومی سپاه نیز بامداد امروز با اعلام خبر عملیات قاطع موشکی و پهپادی سپاه در پاسخ به تجاوزهای آمریکا، اعللم کرد: با کشتیهای متخلف قویتر از گذشته برخورد خواهد شد.
بیانیه وزارت امور خارجه میافزاید: این حملات وحشیانه که نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است، نشان میدهد که رژیم آمریکا کمترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست و عهدشکنی بخشی از ماهیت این رژیم است.
در این بیانیه عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری مسئولیتهای شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل این سازمان در قبال صلح و امنیت بینالمللی، بر عزم خود برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران در برابر تجاوز نظامی آمریکا، وفق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، تأکید میکند.
وزارت امور خارجه دیروز شنبه ششم تیزماه نیز در بیانیهای نقض آشکار یادداشت تفاهم اسلامآباد توسط آمریکا را محکوم و با بیان اینکه با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهیم کرد، اعلام کرد: ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت و مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و همدستانش است.
وزارت امور خارجه ایران ۲۱ خردادماه هم در خصوص نقض فاحش آتشبس توسط آمریکا در بامداد همان روز بیانیهای صادر کرد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۰ خردادماه هم در خصوص اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران بیانیهای صادر کرد. در این بیانیه آمده بود: رژیم آمریکا در اولین دقایق بامداد چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۵ به بهانه سقوط یک فروند بالگرد آپاچی ارتش تروریستی این کشور بر فراز تنگه هرمز در دوشنبه شب، حملات وحشیانهای را علیه مناطقی در جنوب کشور انجام داد. این حملات، نقض فاحش منشور سازمان ملل، بهویژه بند ۴ ماده ۲،ژ و قاعده بنیادین منع توسل به زور در روابط بینالملل است و هیأت حاکمه آمریکا با این اقدامات تجاوزکارانه بار دیگر ماهیت جنایتکارانه و جنگطلب خود را نشان داد.
وزارت امور خارجه ایران ۱۶ خردادماه در پی نقض مستمر آتشبس توسط آمریکا بیانیهای صادر کرد. این وزارتخانه تعرض نظامی ارتش آمریکا در ساعات اولیه بامداد شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ به تاسیسات راداری، نظارت ساحلی در منطقه سیریک و جزیره قشم را بهعنوان نقض آشکار آتشبس ۱۹ فروردین و تجاوز نظامی علیه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بهشدت محکوم کرد.
این وزارتخانه ۱۳ خردادماه هم در بیانیهای حملات تجاوزکارانه آمریکا علیه نفتکش ایرانی و دکل مخابراتی در قشم را شدیدا محکوم کرده بود.
منبع: فارس